שתף קטע נבחר

כוחות מיוחדים ליד הגדר, אלפי שוטרים בירושלים. נערכים ל"יום הנכבה"

59 הרוגים פלסטינים, יותר מ-1,200 פצועים, 40 אלף מפגינים ב-13 מוקדים ו-11 יעדי טרור שתקף צה"ל. בסיכומו של יום המהומות בגבול הרצועה, מעריכים במערכת הביטחון כי ההתפרעויות עלולות להתחדש ואף להסלים. כ-3,000 שוטרים ייפרסו בירושלים. מעבר כרם שלום ייפתח היום מחדש

 

 

בתום יום דמים שבו נהרגו 59 מפגינים פלסטינים ברצועת עזה ויותר מ-1,200 נפצעו, בצה"ל וביתר כוחות הביטחון נערכים לקראת ציון "יום הנכבה", שייערך היום (ג'). המחאות - שילוו כפי הנראה במהומות - צפויות להתחדש ואולי להסלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אמש התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, המפכ"ל וראש המל"ל. נתניהו ציין שהפעולה הנחושה של צה"ל וכוחות הביטחון מנעה פריצה לגבולות ישראל. עוד מסר כי "צה"ל, שב"כ והמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים לכל תרחיש".

 

בצה"ל אמרו כי בשיא אירועי האתתמול נמנו כ-40 אלף מפגינים ב-13 מוקדים. "בתגובה לפעולות הטרור, הותקפו 11 יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס באמצעות מטוסי קרב וכלי טיס. בנוסף, תקף צה"ל באמצעות טנק שתי עמדות טרור בצפון ובדרום רצועת עזה. צה"ל פועל וימשיך לפעול באופן נחוש נגד אירועי הטרור הנרחבים המובלים באופן מתוזמן על-ידי ארגון הטרור חמאס. כל פעולת טרור תיענה בתגובה חריפה. כוחותינו נחושים לממש את משימת ההגנה על ריבונות המדינה ועל אזרחי ישראל", לשון הודעת צה"ל. במהלך האירועים הועפו לעוטף עזה 25 עפיפונים, מהם 17 עם חומרי בערה. התוצאה: שריפות ב-23 מוקדים.

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: MCT)
ההתפרעויות בגבול רצועת עזה(צילום: MCT)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

רמטכ
(צילום: דובר צה"ל)

פעילות צה
(צילום: דובר צה"ל)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

שריפה שדה חיטה ב נחל עוז עפיפון תבערה רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

בצה"ל הפיצו גם את רשימת האירועים שהתרחשו במהלך הפרות הסדר האלימות:

11:30 - ריצה המונית של מאות מפירי סדר לגדר בצפון הרצועה, כולל טיפוס על הגדר בכמה נקודות.

12:53 - פיצוץ חמישה מטעני צינור בצפון הרצועה.

12:58 - פיצוץ מטען חבלה בצפון הרצועה.

13:15 - סיכול הנחת מטענים על-ידי חוליית מחבלים שפתחה בירי לעבר כוח צה"ל (ארבעה עד שישה מחבלים) בדרום הרצועה. הכוח הגיב בירי.

13:30 - ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה.

13:45 - ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה (שמונה מחבלים), בחסות הפרות הסדר. הכוח הגיב בירי.

13:50 - תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.

14:09 - שלושה פיצוצי מטענים בדרום הרצועה.

14:10 - תקיפת עמדת חמאס על-ידי כלי טיס בצפון הרצועה.

14:13 - זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה.

14:15 - תקיפת עמדת חמאס על-ידי טנק בצפון הרצועה.

14:49 - זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה. הכוח השיב באש.

15:10 - פיצוץ מטען בצפון הרצועה.

15:26 - תקיפת חמישה יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.

17:04 - תקיפת עמדת חמאס על-ידי טנק בצפון הרצועה.

17:25 - תקיפת שלושה יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.

19:02 - ירי לעבר הכוחות בדרום הרצועה. בתגובה ירה טנק לעבר עמדת תצפית.

 

בצבא מעריכים כי גם היום יצליח חמאס להביא רבבות פלסטינים להתעמת עם כוחות צה"ל בגדר הגבול, אך לנוכח מספר ההרוגים הגבוה - ספק אם יצליח לעמוד ביעד שהציב לעצמו: כ-100 אלף מפגינים שיפרצו את הגדר. ישראל העבירה אזהרה לחמאס שאם יימשכו האירועים כמו שהם, ואם יסלימו - היא לא תהסס לפגוע גם במנהיגיו. כמו כן, הלוויותיהם של מרבית ההרוגים יתקיימו אחרי תפילות הצהריים. במקביל, צפויים גם עימותים בנקודות החיכוך השונות ביהודה ושומרון.

 

בפיקוד הדרום סיכמו בסיפוק את יום המהומות לאורך גבול הרצועה, זאת לנוכח העובדה שהכוחות בשטח עמדו במשימה שהוטלה עליהם, כשגדר הגבול לא נפרצה למרות מאות ניסיונות של פלסטינים לחצות אותה. כ-40 אלף בני אדם הפגינו אתמול באזור הגדר. צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב וטנקים שורת יעדים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי - בין היתר במערב העיר עזה - בתגובה לתקריות הירי והמטען מוקדם יותר. הרשות הפלסטינית הכריזה על שלושה ימי אבל ושביתה כללית.  

 

 

כמו כן, הצליחו הכוחות להשתלט על יותר מתריסר מוקדי אלימות. עם זאת, באוגדת עזה נמשכת הכוננות המוגברת וההערכה היא שהמהומות יתחדשו כבר בשעות הבוקר - וביתר שאת בשעות הצהריים. לאורך היום הפעיל צה"ל בקרבת הגבול מגוון אמצעים כדי לבלום את החצייה, בהם מיסוך כבד על האזורים הסמוכים לגבול - שמנע קליטה ושידור של אותות סלולריים ואינטרנטיים.

 

כחלק מההיערכות במהלך הלילה נפרסים כוחות מיוחדים בקרבת הגדר, מחשש שחמאס ינצל את ההפוגה הלילית מהאירועים כדי לנסות ולהחדיר חוליית מחבלים, או לשם הנחת מטעני חבלה גדולים בקרבת הגבול. במקביל, כוחות תצפית ומל"טים עורכים כל העת מעקבים ואיסוף מודיעיני - בעיקר באזורים הסמוכים לגדר - כדי לנסות ולזהות דמויות חשודות שמתקרבות לצד הישראלי.

 

באוגדת עזה נערך אמש תחקיר ראשוני בנוגע להתנהלות הכוחות במהומות. חלק מהלקחים שהופקו צפויים להיות מיושמים כבר היום, לנוכח השוני וההקצנה של המתפרעים והמסיתים המרכזיים שהשתמשו בנשים או במפגינים המחופשים לנשים כדי להטעות את הכוחות. כמו כן, גם חיל האוויר נערך לתרחישים קיצוניים יותר, כגון ירי רקטות לעבר עוטף עזה.

 

בצה"ל עדכנו בימים האחרונים את בנק המטרות לקראת המשך התקיפות באמצעות מטוסי קרב וטנקים שפרוסים באופן נרחב מול ומעל הרצועה, זאת על מנת לאותת לחמאס שכל תקרית חריגה או שימוש בנשק חם נגד צה"ל - כפי שקרה אתמול מספר פעמים - ייענה תוך זמן קצר בתקיפה בעומק הרצועה. שר הביטחון אביגדור ליברמן אישר אמש את המלצת צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לפתוח מחדש את מעבר כרם שלום שנסגר לאחר שורת הצתות מהצד הפלסטיני.

 

גם בירושלים נשמרת הכוננות הנרחבת: במשטרת ירושלים התקיימה אמש הערכת מצב שבה נדונה ההיערכות לקראת "יום הנכבה", שמגיע יממה לאחר העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים - דבר העלול להוות זרז להבערת השטח. המשטרה תתגבר את כוחותיה בכל רחבי ירושלים ותפרוס כ-כ3,000 שוטרים - בייחוד במזרח העיר ובמעברים.

 

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

ארה"ב תמכה בישראל, דרום אפריקה החזירה את השגריר

הבית הלבן מסר אתמול כי ארה"ב מתייצבת לצד ישראל בעקבות המהומות האלימות בגבול רצועת עזה. ממקום משכנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמסר כי הבית הלבן "מגנה את חמאס שאחראי להרג בעזה" והוסיף כי "לישראל הזכות להגן על עצמה".

 

"אין הצדקה לפזיזות ולציניות שחמאס הציג בדחיקת אנשים לעסוק באלימות שחושפת אותם לסיכון נורא. כפי שמזכיר המדינה ציין, לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", הצהיר בכיר בבית הלבן - וקרא למציאת פתרונות ל"אתגרים ההומניטריים הרציניים שבפניהם עומדים הפלסטינים בעזה". דובר הבית הלבן סירב לדחוק בישראל לרסן את פעולותיה נגד המפגינים בעזה, ואמר כי "חמאס נושא באחריות למצב הקשה ברצועת עזה".

 

במקביל, ממשלת דרום אפריקה החליטה להחזיר את השגריר סיסה נגומבאנה מישראל לאחר שגינתה בחריפות את "התוקפנות האלימה של הכוחות הישראליים בגבול עזה". המשרד לקשרי חוץ ושיתוף פעולה אמר כי הקורבנות בעזה "השתתפו במחאה לא אלימה נגד חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים".

 

לנוכח "ההתקפה הישראלית חסרת ההבחנה ותוצאותיה הקשות, החליטה ממשלת דרום אפריקה להחזיר את השגריר לאלתר עד להודעה חדשה". בהודעה הדרום אפריקנית נקראת ישראל "לסגת מרצועת עזה ולחדול מפלישות אלימות והרסניות לשטחים הפלסטיניים". עוד נאמר כי האלימות ברצועת עזה עלולה לטרפד הקמה מחדש של המוסדות הפלסטיניים והתשתיות.

 

"הפעולות השגרתיות של הכוחות הישראליים הן מכשול לכינון הסדר של קבע לסכסוך, שחייב להיות בדמות שתי מדינות - פלסטין וישראל - שיחיו זו לצד זו בשלום. כמו חברות אחרות בקהילה הבינלאומית, דרום אפריקה מודאגת מהאלימות הקטלנית וקוראת שוב לחקירה עצמאית של ההרג ולהעמדה לדין של האחראים".

 

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

בעקבות המהומות: דיון במועצת הביטחון של האו"ם

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס, ביוזמתה של כווית, לדיון חירום על המהומות בעזה ומעבר השגרירות. הדיון, שיתקיים מחר או מחרתיים, צפוי להיות סוער במיוחד. שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, החל בסבב שיחות עם עמיתיו לקראת הדיון, והוא מעביר להם חומרים המציגים את פעילות הטרור של חמאס. דנון קרא לחברות מועצת הביטחון לגנות את החמאס לקראת כינוס החירום של המועצה: "עליכן לגנות את חמאס על פשעי המלחמה שהוא מבצע. לא רק שהוא שולח עשרות אלפי מוסתים לפרוץ את הגבול ולפגוע באזרחים ישראלים, הוא מסכן במכוון אזרחים פלסטינים. טבח אזרחים ישראלים או מוות של תושבי עזה - כל אחת מאלו היא תוצאה רצויה עבור חמאס. כל אזרח שנפגע בגבול הוא קורבן של פשעי המלחמה של חמאס, כל הרוג הוא כתוצאה מפעילות הטרור של חמאס ובאחריותו הבלעדית".

 

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, קראה לשני הצדדים "לנהוג באיפוק הרב ביותר כדי למנוע אובדן נוסף של חיי אדם". שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, קרא לישראל ולפלסטינים "לנהוג באופן אחראי ולהימנע מהסלמה". הוא הוסיף כי "על ישראל לנהוג באיפוק בשימוש בכוח". לדבריו, צרפת אינה מסכימה עם החלטת ארה"ב להעביר את שגרירותה לירושלים "שמובילה למתח באזור".

 

טורקיה האשימה את ארצות הברית באחריות משותפת ל"טבח" בעזה. דובר ממשלת טורקיה, בקיר בוזדג, כתב בציוץ בטוויטר כי "הממשל האמריקני אחראי לטבח הזה באותה מידה שישראל אחראית לו. בהעברת השגרירות לירושלים, הממשל האמריקני פגע בסיכויים להסדר שלום והצית אש שתגרום לאבידות בנפש, הרס ואסונות באזור".

 

מצרים אף היא גינתה בחריפות את מה שהגדירה כ"תקיפה מכוונת של אזרחים פלסטינים ברצועת עזה". משרד החוץ המצרי מסר כי "מצרים דוחה את השימוש בכוח נגד צעדות לא אלימות שדורשות זכויות לגיטימיות וצודקות ומזהירה מפני ההשלכות השליליות של הסלמה מסוכנת זו בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

 


פורסם לראשונה 14/05/2018 23:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
מחאה אלימה בגבול רצועת עזה
צילום: MCT
מומלצים