שתף קטע נבחר

לבקנית בת 5 נחטפה מביתה ונרצחה למזל

עשרות לבקנים נרצחים באפריקה מדי שנה לצורכי כישוף על-ידי מי שמאמינים שחלקי גופותיהם מביאים מזל. בתקופת בחירות הסכנה ללבקנים גוברת, והפעם הגיע תורה של ג'נבּה בת ה-5, שנחטפה כשישנה עם אמה בחצר בכפר במאלי. האם רדפה אחרי החוטפים - ולא הספיקה

עוד פרשת רצח של ילדה לבקנית מסעירה בימים אלה מדינה באפריקה: חמושים פרצו לחצר בית בכפר במאלי, חטפו ילדה לבקנית בת חמש – וערפו את ראשה. הרקע למעשה הוא כנראה שוב האמונה שהקרבת חלקי גופות של לבקנים מביאה מזל.

ילד לבקן באפריקה. נדיר יותר מבמערב (צילום: AP) (צילום: AP)
ילד לבקן באפריקה. נדיר יותר מבמערב(צילום: AP)

באזורים שונים של אפריקה, בהם טנזניה, מוזמביק וזימבבווה, נרצחים מדי שנה עשרות לבקנים על-ידי אנשים המאמינים שהקרבת חלקי גוף שלהם תביא למקריב עושר והצלחה. התופעה נפוצה גם במערב היבשת, והפעם אירע הרצח בכפר פאנה שבמאלי, כ-125 קילומטרים מצפון לבירה במאקו.

 

הילדה, ג'נבּה דיארה, נמנמה בחצר יחד עם אמה ועם אחותה, אף היא לבקנית. לפתע פרצו לבית חמושים וחטפו את ג'נבּה. האם רדפה אחרי החוטפים, אולם הם טיפסו על חומה וחמקו. היא נאלצה לשוב על עקבותיה כדי להגן על בתה האחרת – מחשש שגם היא תיחטף.

 

"חיפשנו את ג'נבּה בכל מקום", סיפר עומר דיאקיטה, מורה בכפר. "מצאנו את גופתה ליד מסגד, אבל היא הייתה ערופת ראש". המון זועם שרף בתגובה את מטה המשטרה בכפר, מחאה על היעדר הביטחון באזור.

 

הסכנה שלפני הקלפי

ב-29 ביולי ייערכו בחירות לנשיאות מאלי, וממדו סיסוקו, מזכ"ל התאחדות ארגוני הלבקנים במערב אפריקה, הדגיש בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי יש קשר בין פשעים נגד לבקנים לבין אירועים פוליטיים. "בכל פעם שיש בחירות אנחנו הופכים לטרף עבור אנשים שרוצים לערוך טקסי קורבן", אמר. "זו לא הפעם הראשונה שזה קורה בפאנה. המדינה צריכה לשאת באחריות שלה".

600 דולר לאיבר. לבקנים באפריקה ()
600 דולר לאיבר. לבקנים באפריקה

בחלק ממדינות אפריקה רוצים מנהלי הקמפיינים הפוליטיים לזכות בתמיכתם של מנהיגים מקומיים העוסקים בכישוף ונהנים מהשפעה רבה, ולכן בתקופות בחירות מרגישים לעתים התוקפים שיש להם רוח גבית למעשיהם המחרידים.

 

בשנים האחרונות עשו כמה מדינות ניסיונות גדולים מבעבר להיאבק ברצח הלבקנים. ב-2015 אסרה טנזניה את פעילותם של רופאי אליל, בהנחה שכך יפחת הביקוש לאיברי לבקנים, המשמשים לכישוף.

 

הלבקנות היא מחלה תורשתית המאופיינת בהעדר הפיגמנט מלנין המקנה צבע לעור, לשיער ולעיניים. היעדרו של הפיגמנט גורם לשיער לבן, גוון עור חיוור שאינו בר-שיזוף ועיניים בהירות. אחד מכל 1,400 תושבים בטנזניה הוא לבקן, בדרך כלל כתוצאה מזיווג בין בני אותה משפחה. במערב, לעומת זאת, רק אחד מכל 20 אלף איש הוא לבקן. בטנזניה חלקי גוף של לבקנים נמכרים תמורת 600 דולר, וגופה שלמה של לבקן תכניס למי שימכור אותה כ-75 אלף דולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ילד לבקן במלאווי. "אנחנו טרף"
צילום: AP
מומלצים