שתף קטע נבחר

משרד הבריאות מזהיר: שבועות בסימן גל חום קיצוני

כבר ממחר צפויה הטמפרטורה לחצות את קו ה-30 מעלות, ובחלק מאזורי הארץ להתקרב ל-40 מעלות. לדברי החזאי, בתחילת השבוע הבא תיתכן הקלה, אך גל החום יימשך. בפנים: המלצות משרד הבריאות להימנעות מפגיעה

 

 

 

"האביב המשוגע" נמשך לתוך סוף השבוע עם טמפרטורות גבוהות במיוחד: מזג האוויר בימים הקרובים יעמוד בסימן גל חום קיצוני וממושך. אורן דוידוף, חזאי השירות המטאורולוגי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי כבר מחר (יום ו') צפוי לשרור שרב כבד בכל אזורי הארץ. לדבריו, "אנחנו נהיה ממחר עם טמפרטורות שיחצו את קו ה-30 מעלות ויגיעו בחלק מהמקומות קרוב לקו ה-40 מעלות".

 

החזאי ציין כי החום הכבד ימשיך להעיק גם לתוך חג השבועות: "תהיה אמנם הקלה מסוימת בשבת, אבל בתחילת השבוע הבא ימשיך להיות מאוד חם. הקלה משמעותית תהיה אולי בהמשך השבוע הבא. היו לנו באביב הזה גשמים כמעט עד אמצע מאי, ופתאום אנחנו הופכים את אביב לחלק של האביב עם השרבים ועם גלי חום".

 


 

מזגנים ומאווררים 

לקראת מזג האוויר השרבי פרסם משרד הבריאות המלצות מפגיעות חום: בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר. אם אין בבית מיזוג אוויר, מומלץ לשהות כמה שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהייה בחום. מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל 35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.

 

מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%. רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף.

חוף הים יכול לסייע בשעות הנוחות (ארכיון) (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
חוף הים יכול לסייע בשעות הנוחות (ארכיון)(צילום: ניצן דרור)

יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב. בשעות החום רצוי לנוח. מומלץ לצמצם את הפעילות הגופנית המאומצת במזג אוויר חם. אם עליכם לעשות פעילות גופנית, הקפידו לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתיה היומית המומלצת, עוד 4-2 כוסות מים קרים או שתיה קלה אחרת.

 

יש להקפיד לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה נגד השמש. השתדלו לנוח לעתים קרובות במקום מוצל ולעולם אין להשאיר ילד ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

 

מומלץ להרבות בשתיית מים קרים או שתייה קלה אחרת, רצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול. כמות השתייה הנדרשת היא 10-8 כוסות שתייה ליום - גם ללא תחושת צמא. בעת גל חום - יש לבקר קשישים שמתגוררים בביתם לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום,

 

סכנת "מכת חום" 

במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, ומונע את עליית חום הגוף. אולם, במזג אוויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. במצב זה עלולה להתפתח "מכת חום" - זו הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר מחום.

 

היא מתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל 41 מעלות תוך זמן קצר. במצב זה עלולה להיות פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בערפול הכרה, בלבול או התכווצויות, וכן פגיעה במערכות חיוניות אחרות בגוף. מכת חום עלולה לגרום למוות או נכות תמידית, אם לא יינתן טיפול מיידי.

 

הסיכון לפתח "מכת חום" גבוה יותר בגיל המבוגר, בקרב ילדים ופעוטות בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.

 

כאשר מופיעים התסמינים הבאים: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק - כולל הרגשה של "דפיקות הלב" בראש, סחרחורת, בחילה, בלבול, ירידה בהכרה יש לפנות לקבל טיפול רפואי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
פתרון להימלטות מהחום
צילום: מוטי קמחי
מומלצים