שתף קטע נבחר

דאעש מתעשר מאבקה לתינוקות

לוחמי דאעש באפגניסטן משתלטים בקרבות אסטרטגיים על מכרות טלק, ומרוויחים מהייצוא מאות אלפי דולרים בשנה: "הצרכנים בארה"ב ובאירופה מסייעים לארגונים קיצוניים ללא ידיעתם"

לוחמי דאעש באפגניסטן מרוויחים מאות אלפי דולרים בשנה מכרייה בלתי חוקית של טלק, שרובו מגיע לארה"ב ואירופה.

 

לפי דו"ח של ארגון Global Witness, כ-500,000 טונות של טלק, שמשמש בין השאר להכנת צבעים ולאבקה לטיפול בתינוקות, נשלחו השנה לייצוא מאפגניסטן. גורמים במשרד הכרייה האפגני שמצוטטים בדו"ח אמרו שכמעט כל הטלק של דאעש מגיע לפקיסטן, ומשם מיוצא למערב.

אילוס אבקה טלק (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
יותר משליש מהטלק שמגיע לארה"ב מיובא מפקיסטן. לפי הדו"ח, כמות גדולה של האבקה מגיעה גם לאיחוד האירופי. "ללא ידיעתם, צרכנים אמריקנים ואירופאים מסייעים לממן ארגונים קיצוניים באפגניסטן", אמר ניק דונובן מהארגון שפרסם את הדו"ח, וקרא לבדיקות מחמירות יותר בייבוא.

 

כרייה בלתי חוקית של אבני חן ומינרלים כמו אבן תכלת (לפיס לזולי) היא מקור הכנסה גדול של הטליבאן באפגניסטן. לפי הדו"ח של Global Witness, דאעש נלחם בטליבאן על השליטה במכרות בננגרהר, המחוז שנחשב למעוז שלו באפגניסטן. בננגרהר, שגובלת בפקיסטן, יש מאגרים גדולים של טלק ושל מינרלים אחרים כמו כרומיט ושיש. היא נמצאת בנתיב הברחה מרכזי של סמים וסחורות אחרות.

חיילים של צבא אפגניסטן במעוז דאעש מחוז ננגרהר  (צילום: רויטרס)
חיילים של צבא אפגניסטן במחוז ננגרהר(צילום: רויטרס)
 

הדו"ח מצטט מפקד בכיר בדאעש, שאמר שקרבות השליטה במכרות מול ארגונים חמושים אחרים בננגרהר נמצאים בעדיפות גבוהה. "המכרות האלה בידי המאפיה. אנחנו צריכים להשתלט על כולם – בכל מחיר", אמר.  

 

גורמים ביטחוניים באפגניסטן מודאגים כבר זמן רב מייצוא של מינרלים כמו טלק וכרומיט מננגרהר. בשעה שקשה לקבוע את שווי הסחורות של דאעש, נכתב בדו"ח שהרווחים מהכרייה בננגרהר עשוים להיות שווי ערך לסכום שנע בין "עשרות רבות של אלפי דולרים למיליונים בודדים של דולרים מדי שנה".

פיגוע של דאעש בקאבול, בירת אפגניסטן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
פיגוע של דאעש בקאבול, בירת אפגניסטן(צילום: EPA)
  

ההערכה היא שמדובר בכמה מאות אלפי דולרים בשנה. לא מדובר בסכום גבוה מאוד, אבל מדובר במקור הכנסה משמעותי לדאעש - שלפי הצבא האמריקני הציב בין 750 לאלפיים לוחמים ג'יהאדיסטים בננגרהר.

 

דובר משרד הכרייה באפגניסטן אמר שוועדה מיוחדת כבר מתאמת את הטיפול בנושא עם שירותי הביטחון והמודיעין. המשרד מתכנן לקיים השבוע מסיבת עיתונאים כדי להגיב לסוגיות הבולטות בדו"ח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רווחים של מאות אלפי דולרים בשנה
צילום: shutterstock
מומלצים