שתף קטע נבחר

"אנה פרנק ומשפחתה הוסגרו לנאצים בידי יהודייה"

בספר חדש נטען כי אנס ואן דייק היא זו שהלשינה על מקום המסתור אחרי שנעצרה על ידי שירות המודיעין הנאצי. הטענה אינה חדשה, אך הסופר מביא עדויות ששמע מאביו והכיר את ואן דייק. מוזיאון אנה פרנק: "היא נכללה ברשימת הבוגדים הפוטנציאלים, אך לא הצלחנו למצוא ראיות לתיאוריה זו"

אנה פרנק ובני משפחתה נלכדו על ידי הנאצים אחרי שנבגדו בידי אישה יהודייה, כך נטען בספר חדש המנסה לפתור את תעלומת מציאתם של בני משפחת פרנק באגף חשאי בבניין באמסטרדם ב-1944. ב"גרדיאן" הבריטי פורסם אתמול (שישי) כי על פי הספר "החצר האחורית של האגף הסודי", אנס ואן דייק, שהוצאה להורג לאחר מלחמת העולם השנייה בגין שיתוף פעולה עם הנאצים, היא זו שדיווחה על מקום המסתור.

 

ואן דייק הודתה שסייעה לנאצים בתפיסת 145 יהודים, כולל אחיה ובני משפחתו, ובעבר כבר נטען שהיא זו שהסגירה גם את אנה פרנק ומשפחתה. אך מוזיאון אנה פרנק ומרכז המחקר שלו לא הצליחו להגיע למסקנה כלשהי בנושא, למרות המחקרים שערכו לצד חקירת משטרה בנושא.

אנה פרנק ()
אנה פרנק
 

ואולם, בספרו החדש טוען ג'רארד קרמר, בן 70, כי פתר את התעלומה. אביו של קרמר היה חבר במחתרת ההולנדית, והיה מכר של ואן דייק באמסטרדם. על פי הספר, קרמר האב, שמת ב-1978, היה שרת בבניין משרדים באמסטרדם, שהשלטונות הגרמניים והארגון הנאצי ההולנדי (NSB) השתלטו על שתי קומות שלו במהלך כיבוש הולנד.

 

קרמר האב סיפר כי ואן דייק נעצרה על ידי שירות המודיעין הנאצי ביום הראשון של חג הפסחא ב-1943. אחרי המעצר, היא ביקרה בקביעות בבניין, בתחפושת, ואף השתמשה בטלפונים במשרדים שהוחרמו. מהספר עולה כי בתחילת אוגוסט 1944 שמע קרמר דיונים במשרדי הנאצים על האזור שבו הסתתרה אנה פרנק עם משפחתה, וכי ואן דייק לקחה בהם חלק. בני משפחת פרנק נעצרו ב-4 באוגוסט, ואילו ואן דייק עזבה את אמסטרדם ועברה להאג.

אנס ואן דיג'ק  ()
הודתה בשיתוף פעולה עם הנאצים. אנס ואן דייק

דוברת בית אנה פרנק אמרה ל"גרדיאן" כי המוזיאון יצר קשר עם מחבר הספר, אך הוא לא הציג כל ראיה המוכיחה את אשמתה של ואן דייק. "אנחנו רואים בספר של ג'רארד קרמר מחווה להוריו, המתבססת על מה שהוא זוכר ושמע. בשנת 2016, בית אנה פרנק ערך מחקר על מעצרם של בני משפחת פרנק וארבעת האנשים האחרים שהסתתרו באגף הסודי", אמרו.

 

עוד מסרו כי "אנס ואן דייק נכללה ברשימת הבוגדים הפוטנציאלים במחקר זה, אך לא הצלחנו למצוא ראיות לתיאוריה זו, ולא לתיאוריות אחרות של בגידה".

מוזיאון אנה פרנק באמסטרדם (Massimo Catarinella, מתוך ויקיפדיה) (Massimo Catarinella, מתוך ויקיפדיה)
מוזיאון אנה פרנק באמסטרדם(Massimo Catarinella, מתוך ויקיפדיה)

לאחר המלחמה עברה ואן דייק להאג, שם נעצרה בביתו של חבר ב-20 ביוני 1945. שנתיים לאחר מכן הואשמה ב -23 סעיפי בגידה והובאה לבית המשפט המיוחד באמסטרדם, שם התוודתה בכל הסעיפים, ונידונה למוות.

 

ניסיונותיה לערער על ההחלטה ולזכות בחנינה מלכותית בטענה כי פעלה כדי להגן על עצמה נכשלו. בינואר 1948 היא הוצאה להורג על ידי כיתת יורים בפורט ביילר, באמסטרדם. היא התנצרה בלילה שלפני הוצאתה להורג.

 

סימון ואן הוף, דובר "Lantaarn" שהוציאה לאור את הספר, אמר: "אנחנו לא יכולים לטעון כי זו התשובה ב-100%, אבל אנחנו באמת חושבים שזה חלק מהפאזל שעשוי להשלים את הסיפור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים