שתף קטע נבחר

"משמרות המהפכה - טרוריסטים": ניצני מחאה באיראן

תנועת צעירים המתנגדת לבזבוז כספים בפעילות במדינות זרות מובילה את ההפגנות באיראן. נהגי משאיות ובעלי חנויות בקניונים הצטרפו אליהם. המשטר, שהצליח לדכא את מחאות העבר, מנסה להצניע פרטים. בכיר איראני: "המחאות הן חלק מלוחמה פסיכולוגית שנוקטת ארה"ב"

 

 

תקופה סוערת עוברת על איראן, גם ביחסי הפנים וגם ביחסי החוץ. ישראל וארצות הברית כבר לא שותקות על נוכחות כוחותיה בסוריה, המורדים החות'ים בתימן שנתמכים על ידה סופגים כמעט מדי יום תבוסות בקרב מול סעודיה והקואליציה הערבית, וגם הסנקציות הכלכליות שהטילה ארה"ב עם פרישתה מהסכם הגרעין על גופים איראניים מרכזיים לא תורמות למצב.

 

לכל אלה הצטרפו מחאת נהגי המשאיות שגרמה למחסור חמור בדלק, ומחאת צעירים על כוונת הממשל לחלק אזור במדינה לשניים. המחאה הזו הובילה להרוגים ולמאות פצועים ונעדרים. כעת מתחזקות ברשתות החברתיות קריאות להרחיב את המחאות נגד המשטר.

קמפיין להפלת משטר האייתולות ()
גרמו למחסור חמור בדלק. מחאת נהגי המשאיות

שמס אזאדי ()
פעילת מחאה באיראן

קמפיין רשת שמתחזק לאחרונה קורא לאזרחים לצאת לרחובות במטרה להפיל את משטר האייתולות. מנהיגי המחאה, רובם צעירים, מכנים את משמרות המהפכה טרוריסטים, וקוראים לעולם להכניס אותם לרשימת ארגוני הטרור. אליהם הצטרפו נהגי משאיות ואוטובוסים ב-177 ערים ברחבי איראן, שהחלו את המחאה על שכרם הנמוך ותנאי העסקה קשים, ולאט לאט חברו לגל המחאה הכללי ששוטף את המדינה. לכך הצטרפו גם בעלי חנויות בקניונים, שנשארו סגורים.

 

עיקר הביקורת של המוחים על המשטר היא בשל "בזבוז כספי המדינה על פעילות במדינות זרות", וכן בשל "זריעת טרור ומלחמה במזרח התיכון". האזרחים מוחים גם על היד הנוקשה שנוקטים מנגנוני הביטחון באזרחים, ונגד הריגת אזרחים, ובמיוחד נשים, שנרצחו ללא כל הצדק. בין היתר הופצו ברשתות החברתיות כרזות עם תמונותיהן של נשים שנרצחו על ידי המשטר ב-40 השנים האחרונות. בחלק מההפגנות המשתתפים אף נשאו שלטים עם תמונותיהן.

קמפיין להפלת משטר האייתולות ()
"טרוריסטים". קמפיין להפלת משטר האייתולות

 

קניון סגור באיראן כחלק מהקמפיין להפלת משטר האייתולות ()
קניון סגור באיראן כחלק מהמחאה

בתוך גל המחאה גוברים קולות התמיכה במריאם רג'אווי, מנהיגת ארגון האופוזיציה מוג'הדין ח'לק שהוקם בשנת 1965 במטרה להפיל את משטר השאה, וכיום פועל נגד השלטון הנוכחי. אחיה של רג'אווי נעצר בעבר על רקע שיתוף פעולה עם ישראל בתקופת טרום המהפכה האיסלאמית ב-1979 והוגדר אסיר פוליטי. דגלים עם סמל הארגון החלו להופיע במחאות האחרונות, ויותר ויתר גם ברשתות החברתיות.

 

המחאות כמעט ולא מקבלות אזכור במדיה הרשמית במדינה, שמצדה ממשיכה לדווח על פעולות המשטר בתחום הכלכלה, הרווחה ויחסי החוץ. לפני כשבועיים הפכה הפגנת מחאה בעיר כאזרון לאלימה במיוחד. אזרחים סיפרו על עשרות הרוגים ושיתפו תמונות של הרס וחורבן, בעוד התקשורת הרשמית דיווחה על שני הרוגים בלבד.

 

דובר משרד המשפטים באיראן, גולאמחוסיין מוהסני אז'אי, אמר כי כוחות הביטחון "יהדפו בנחישות" את ההפגנות, שעלולות, לדבריו, להפוך לפרצה עבור ארצות הברית ואויבים אחרים לשם הפלת המשטר. הוא הוסיף כי המחאות הן "חלק מלוחמה פסיכולוגית" מצד ארה"ב נגד איראן.

 

גל המחאות הנוכחי אינו הראשון שפוקד את איראן. בסוף השנה שעברה יצאו עשרות אלפי איראנים להפגין נגד המשטר במפגן מחאה שכמותו לא נראה מאז ההתקוממות העממית שדוכאה בשנת 2009. בגל המחאה בדצמבר, שבו צעקו בין השאר מפגינים "מוות לרוחאני, מוות לדיקטטור", נהרגו עשרות פעילי מחאה ועוד רבים נפצעו ונעצרו. לבסוף הצליח המשטר לדכא את המחאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים