שתף קטע נבחר

זוכו שוטרים שתועדו מכים פלסטיני: "לא חצו את הרף הפלילי"

מפקד תחנת משטרה בירושלים תועד בועט בפלסטיני שהתפרע בהר הבית וכך גם קצין אחר. המפקד זוכה כיוון ש"חריגתו ממידת הכוח הייתה מחויבת". השופטת קבעה כי מעשיו של הקצין אינם קלי ערך, אך זיכתה אותו מחמת הגנה מן הצדק

 

 

למרות התיעוד שבו נראים בכירי משטרה בועטים בעצור פלסטיני, בית משפט השלום בירושלים זיכה אותם היום (ג'). סנ"צ ארז תבור ששימש כמפקד תחנת לב הבירה והמפקח טל בן קיקי, קצין משטרה במרחב דוד, זוכו מהאשמה בתקיפת פלסטיני במהלך חודש הרמדאן לפני שנתיים. 

 

על פי כתב האישום, כששוטרים אחרים רכנו מעל פלסטיני שהתפרע בהר הבית במטרה לכבול אותו, סנ"צ תבור בעט בפלג גופו התחתון. בסרטון ממצלמות האבטחה נראה הפלסטיני כבול בידי שוטרים ותבור מגיע מאחור ובועט בו. בן קיקי, קצין במרחב דוד בירושלים, הואשם אף הוא בתקיפה: בזמן שהפלסטיני שכב על בטנו אזוק, הניח בן קיקי את כף רגלו על גבו, הוריד את רגלו וברגלו השנייה בעט בפלג גופו העליון.

תקיפת פלסטיני ב מהלך חודש ה ראמדן  ()
תקיפת פלסטיני ()
תיעוד התקיפה בתחנת המשטרה
 

את ההחלטה לזכות את סנ"צ תבור נימקה השופטת ג'ויה סקפא שפירא בהכרעת הדין: "בישיבה נינוחה בחדר ממוזג, לאחר צפיות חוזרות ונשנות בסרטון, הגעתי למסקנה ששתי הבעיטות שבעט באחסאן היו מיותרות ולא היו מחויבות לצורך ביצוע המעצר. עם זאת, כאשר מנתחים את האירוע בשים לב לכך שמדובר במעצר מוצדק של אדם שהשתתף בהתפרעות, מעצר שבוצע בנסיבות קשות תחת לחץ של המון משתולל שסיכן את השוטרים, ניתן לקבל כי חריגתו של תבור ממידת הכח שהייתה מחויבת לצורך מילוי תפקידו הייתה מועטה ולא חצתה את הרף הפלילי".

 

באשר להאשמות נגד בן קיקי החליטה השופטת כי הוא הכה אדם מנוטרל ומעשיו חמורים: "מעשיו אינם פעוטי ערך ואינם בגדר 'זוטי דברים', הגם שמדובר במעשה שאורכו שניות ספורות. לא זו בלבד שמדובר בשוטר – איש מרות שביצע מעשה אלימות כלפי אדם מנוטרל, אלא שבן קיקי שירת באותה עת כקצין שאמור לשמש דוגמה ומופת בהתנהגותו לפקודיו.

 

"האינטרס הציבורי במניעת התנהגות מסוג זה הוא כבד משקל ואינו מאפשר להתייחס למעשיו של הנאשם כאל מעשים קלי ערך". למרות קביעה נחרצת זו החליטה השופטת לזכות אותו מחמת הגנה מן הצדק. השימוש בהגנה מן הצדק נעשה כאשר קיים חשש שהליך פלילי יגרום לפגיעה של ממש בתחושת הצדק, כפי שהיא נתפסת על ידי בית המשפט.

 

ברקע הדברים התייחס מפכ"ל המשטרה בשבוע שעבר לאלימות שוטרים. בדברים שנשא באוניברסיטת תל אביב, אמר רב ניצב רוני אלשיך לאלימות השוטרים בחיפה: "מי שלא עומד במבחן שליטה עצמית - ימצא את עצמו מחוץ למשטרה". גם לפני שמונה חודשים התייחס אלשיך לנושא בהפגנות בירושלים ואמר, "שוטר שאיבד שליטה - ישלם על זה".

עו
עו"ד איציק כהן
 

עו"ד איציק כהן המייצג את בן קיקי אמר כי "מדובר בקצין מצטיין ששירת את המדינה. הוא נלחם במחבל שביצע את פיגוע הירי בשוטרים בהר הבית לפני כשנה ובדו קרב יריות חיסל את המחבל". לדבריו, "האירוע בהר הבית היה קיצוני בחומרתו והמתלונן היה זה שליבה את התפרעות המתפללים הערבים וההסתה נגד כוחות הביטחון. גם לאחר מעצרו תקף את הקצין במכת אגרוף. לטעמי לא היה מקום מלכהתחילה להגיש כתב אישום ואני שמח שבית המשפט מצא לנכון לזכות את הנאשם זיכוי מלא".

 

עו"ד גדי טל המייצג את סנ"צ ארז תבור, אמר כי כתב האישום כלל לא אמור היה להיות מוגש "ואנו שמחים שבית המשפט ראה את הדברים עין בעין איתנו. למרות קיומו של סרט וידאו מזירת האירוע, הבין בית המשפט שזוהי לא חזות הכל, הבין את הצורך שהיה בפעולתו של תבור בתנאי השטח הרלוונטים, ושלא נעשתה כאן חציה של רף הפליליות, וזיכה זיכוי מוחלט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים