שתף קטע נבחר

להגיע עם כפית לשדה התעופה ולהינצל מנישואים בכפייה

בשבדיה קוראים למי שחוששת מנישואי כפייה בחו"ל להחביא כפית מתחת לבגדים, לפני הבידוק הביטחוני בטרמינל: "תוכלי לדבר עם הצוות בפרטיות, זה הסיכוי האחרון". היוזמה שייכת לארגון בריטי שמספר שהשיטה מצליחה

עיר בשבדיה מייעצת לנשים שמגיעות לשדה התעופה, וחוששות מנישואים בכפייה וממילת נשים, להחביא כפית מתחת לבגדים לפני הבידוק הביטחוני. העובדים בשדה התעופה בגטבורג, העיר השנייה בגודלה בשבדיה, קיבלו הנחיות מה לעשות בנסיבות כאלה.

 

קטרינה אידגרד, שאחראית על המאבק באלימות בגטבורג על רקע כבוד המשפחה, אמרה לנשים המודאגות: "הכפית תפעיל את גלאי המתכות בבידוק הביטחוני. אז ייקחו אתכן הצידה ותוכלו לדבר עם הצוות בפרטיות. זה הסיכוי האחרון להשמיע זעקה".


"הכפית תפעיל את גלאי המתכות, ואז ייקחו אתכן הצידה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הכפית תפעיל את גלאי המתכות, ואז ייקחו אתכן הצידה"(צילום: shutterstock)
 

אין מידע רשמי על מספר הנשים והנערות שנשלחות משבדיה לנישואים בכפייה, אך אידגרד אומרת שבשנה שעברה קיבלו הרשויות 139 שיחות על נישואים בכפייה – גם של נערות. אידגרד הוסיפה שפעילי זכויות אדם יעודדו ערים נוספות ללכת בעקבות גטבורג, ולקרוא לנשים להחביא כפית לפני הבידוק הביטחוני.

 

הרעיון שייך לארגון הצדקה הבריטי "קארמה נירוונה", שמספר שהשיטה כבר הצילה כמה נערות בבריטניה מנישואים בכפייה. הארגון מסר שהטמנת כפית מתחת לבגדים זו דרך בטוחה לאותת לרשויות על החשש מסכנה. אותן נשים מתקשות בדרך כלל לספר לרשויות על מצבן, וחוששות מבני המשפחה שלהן.

אילוסטרציה בידוק ביטחוני נמל תעופה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

אידגרד אמרה שההמלצה האחרונה היא חלק מקמפיין נרחב שנועד להיאבק באלימות על רקע כבוד המשפחה בגטבורג, שבה חיים כמיליון תושבים. בתי הספר והעובדים הסוציאליים התבקשו לגלות ערנות מרבית לקראת חופשת הקיץ, תקופה שבה גדל מספר הנערות ממשפחות מהגרים שנוסעות לחו"ל.

 

"אנחנו עושים את זה עכשיו בגלל שהסכנות של נישואים בכפייה ומילת נשים גוברות במהלך חופשות מבתי הספר, במיוחד בתקופת חופשת הקיץ הארוכה", אמרה אידגרד.

אילוסטרציה בידוק ביטחוני נמל תעופה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

שבדיה אוסרת על נישואים בכפייה ומילת נשים ויכולה להכניס את האחראים לכלא, גם אם העבירות עצמן היו מחוץ למדינה. ב-2016 הורשע אב שהכריח את בתו להתחתן, אחרי שרימה אותה וגרם לה לנסוע לאפגניסטן. במקרה אחר, ב-2014, חילצו הרשויות נערה בת 14 שנלקחה על ידי אביה לאתיופיה כדי להינשא לבן דוד שגדול ממנה. היא פנתה לעזרה באמצעות הפייסבוק.

 

אידגרד אמרה שמחקר שנערך ב-2015 הראה שמספר הנשים והנערות שחיות בשבדיה ועברו מילה מגיע ל-38 אלף לכל היותר. בין קורבנות המילה נמצאות נשים שנולדו בסומליה, אריתריאה, אתיופיה, מצרים וגמביה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"הכפית תפעיל את גלאי המתכות, ואז ייקחו אתכן הצידה"
צילום: shutterstock
מומלצים