שתף קטע נבחר

איראן: בחודש הבא יושלם מתקן לבניית צנטריפוגות מתקדמות

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן אמר כי בחודש הבא ייחנך מתקן לבניית צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום. ההודעה מגיעה על רקע הודעות של גופים נוספים שלא יבצעו עסקים עם איראן בעקבות הסנקציות האמריקניות

בצל הסנקציות והניסיונות לשמור על ההסכם - איראן ממשיכה בחידוש היכולות הגרעיניות. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן אמר אמש (יום ד') כי בחודש הבא טהרן תסיים לבנות מתקן לבניית צנטריפוגות מתקדמות באתר הגרעיני בנתנז. כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. 

 

האתר הגרעיני בנתנז. מתקן חדש לבניית צנטריפוגות חדשות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
האתר הגרעיני בנתנז. מתקן חדש לבניית צנטריפוגות חדשות(צילום: AFP)

"אחרי שניתנה הפקודה של המנהיג העליון, בתוך 48 שעות התחלנו בעבודות ואנו מקווים שהמתקן יושלם בעוד כחודש", אמר ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי. בתחילת השבוע הורה המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, להתחיל בהכנות להגדלת היקף העשרת האורניום אם הסכם הגרעין יקרוס בעקבות החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש ממנו בחודש שעבר.

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר הלילה כי הוא עוקב אחר הדיווחים מאיראן. הוא הוסיף כי "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני".

עלי חמינאי (צילום: EPA)
חמינאי. הורה להתחיל בהכנות להעשרת אורניום בהיקף מוגדל(צילום: EPA)

ההודעה האיראנית מגיעה על רקע הסנקציות האמריקניות שהוטלו על המדינה ומעוררות חשש גם בקרב חברות וגופים באירופה. בנק ההשקעות האירופי הודיע כי לא ישקיע כספים באיראן, למרות לחץ כבד שהופעל עליו מצד האיחוד האירופי. באיחוד רוצים שהבנק ישקיע בטהרן כדי לשמור על פעילות בחר ולהציל את הסכם הגרעין.

 

"כדי לקיים את המודל העסקי של הבנק הוא צריך להישאר מוסד אמין ויציב בשוק ההון הבינלאומי. זה לא עולה בקנה אחד אם מתעלמים מהאפשרות שיוטלו סנקציות נגד איראן", אמר דובר מטעם הבנק לסוכנות הידיעות רויטרס. "בדומה לגופים רבים, גם בנק ההשקעות האירופי לא יכול להיות הפתרון לבעיה".

 

בואינג 747  (צילום: AP)
באוינג. לא תספק את המטוסים שהובטחו(צילום: AP)

אתמול הודיעה יצרנית המטוסים האמריקנית "בואינג" כי לא תספק לאיראן את המטוסים עליהם התחייבה במסגרת עסקה שנחתמה לאחר הסכם הגרעין. העסקה מוערכת בסך של 19.6 מיליארד דולרים וכוללת אספקה של 110 מטוסים. גם חברת "איירבס" האירופית חתומה על עסקת ענק לאספקת מטוסים לאיראן, אך טרם הבהירה מה עתיד לקרות איתה.

 

בשבוע שעבר הודיעה יצרנית המכוניות הצרפתית PSA, שבבעלותה המותגים פיג'ו וסיטרואן, כי היא נאלצת להפסיק את עבודתה באיראן בעקבות הסנקציות האמריקניות. עם זאת, צוין כי הם בוחנים צעדים עם ארצות הברית כדי להקל את הסנקציות ואפשרויות הפעולה.


פורסם לראשונה 06/06/2018 22:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
האתר הגרעיני בנתנז
צילום: איי אף פי
מומלצים