שתף קטע נבחר

"המחירים הורגים אותנו". בעיר הערבית היקרה בעולם

אחרי מחאת ענק הצליחו המפגינים בירדן לבלום זמנית את העלאת המחירים והמסים. התושבים בבירה עמאן, העיר הערבית שהכי יקר לחיות בה, ממש לא אופטימיים: "זאת השנה הכי גרועה שהייתה לנו, לא נשאר לנו כלום"

מדי בוקר מקימה סלמה עלי את הדוכן שלה בשוק העתיק בעמאן, בתקווה לשרוד בבירה היקרה של ירדן. בחום הכבד של הבוקר מסדרת סלמה ביצים וגבינה בדוכן על שפת המדרכה. "החיים הפכו קשים מאוד", אומרת סלמה, אם לארבעה כבת 40.

 

הקושי של התושבים בבירת ירדן לגמור את החודש מחריף. לפי יחידת המחקר של "אקונומיסט" עמאן מדורגת במקום הראשון במדד יוקר המחיה בעולם הערבי.

הפגנה שביתה עמאן ירדן נגד חוק חדש העלאת מחירים מסים (צילום: רויטרס)
מפגינים בעמאן נגד העלאת המחירים(צילום: רויטרס)
 

ברחובות עמאן נערכה מחאת ענק שנמשכה שבוע, שבה מחו הירדנים נגד האבטלה הגבוהה, יוקר המחייה וההחלטה להעלות מסים. הם דרשו את התפטרותו של ראש הממשלה האני אל-מולקי, וביום שני קיבלו את מבוקשם.

 

סלמה אומרת שהיא מתעוררת לפני הזריחה כל יום כדי לחלוב את הכבשה שלה, להכין גבינה ויוגורט, לאסוף ביצים טריות ולהתכונן ליציאה לשוק. "יוקר המחייה גבוה. כל שנה זה נהיה קשה יותר. הכול מחמיר", היא אומרת. סלמה ובעלה מתקשים להתפרנס ולהאכיל את הילדים.

הפגנה שביתה עמאן ירדן נגד חוק חדש העלאת מחירים מסים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

אחוז האבטלה בירדן עומד על 18.5, ו-20% חיים על סף עוני. שכנתה של סלמה בדוכן בשוק, אום קוסאי, צריכה לפרנס תשעה ילדים.

 

"הכול יקר. מה שאנחנו מוכרות בקושי מספיק להאכיל את הילדים שלנו – ואת הכבשה", היא אומרת. "השנה הזאת היא הכי גרועה עד כה", טוענת אום קוסאי. "יוקר המחייה והמסים הרסו את החיים שלנו".

הפגנה שביתה עמאן ירדן נגד חוק חדש העלאת מחירים מסים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

המחירים של מוצרים בסיסים בירדן כמו לחם, דלק וחשמל, המשיכו לעלות בשנה החולפת. הממשלה של אל-מולקי החליטה להעלות את מחירי הדלק ב-5.5% ואת מחירי החשמל ב-19% - החלטה שבלם המלך עבדאללה לאור ההפגנות.

 

בחודש שעבר הציגה הממשלה הצעת חוק לשיטה חדשה של גביית מסים. ההצעה מעלה את גביית המסים מעובדים בחמישה אחוזים לפחות, ואת מס החברות ב-20 עד 40 אחוזים. הצעת החוק שהובילה למחאת הענק היא חלק מהרפורמות הכלכליות בירדן, שב-2016 קיבלה סיוע לשלוש שנים מקרן המטבע הבינלאומית. היקף הסיוע - 723 מיליון דולר.

ארכיון שווקים שוק ב עמאן ירדן (צילום: AP)
קונים בשוק בעמאן(צילום: AP)

"מה שקורה זו בושה, זה לא צודק", אומר מוחמד, רוכל שמוכר פירות בשוק. "המחירים הורגים אותנו. לא נשאר לנו כלום. זה כאילו שהממשלה תרצה להוריד לנו את החולצה מהגב", הוא זועם.

 

"המצב כבר בלתי נסבל", אומר אבו מוחמד שהגיע לקניות בשוק. "המחירים לא יכולים להיות גבוהים יותר כשההכנסה שלנו נשארת אותו דבר. תסתכלו על השוק, זה כמעט מבוי סתום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מפגינים בעמאן נגד העלאת המחירים
צילום: EPA
מומלצים