שתף קטע נבחר

זעזוע יהודי מ"מִפקד הצוענים": "כמו ימי מוסוליני"

איטליה: שר הפנים מתיאו סלביני ממפלגת הימין "הליגה" הודיע כי בכוונתו לערוך מפקד אוכלוסין לצוענים כדי לגרש את מי שאינו זכאי לשהות במדינה. גינויים מכל הקשת הפוליטית: "בטח מעייף להיות רשע". הקהילה היהודית: "מעורר זיכרונות מלפני 80 שנה"

שר הפנים החדש של איטליה, איש הימין מתיאו סלביני, ממשיך להתגונן מהביקורת הקשה שמוטחת בו בעקבות ההודעה שלו בתחילת השבוע כי הוא מתכנן לערוך מפקד אוכלוסין לצוענים הגרים במדינה – ולגרש בעקבותיו את הצוענים שאינם זכאים לשהות בארץ המגף. באופוזיציה האיטלקית כינו אותו "גזען" ו"פשיסט". "אני לא מוותר, אני ממשיך קדימה!", כתב אתמול סלביני בטוויטר. "האיטלקים וביטחונם חשובים יותר מכול".

 

משפחת צוענים. עד 180 אלף באיטליה (צילום: AP) (צילום: AP)
משפחת צוענים. עד 180 אלף באיטליה(צילום: AP)

סלביני מנסה בימים אלה לממש את הבטחותיו למדיניות נוקשה בתחום ההגירה, ובשבוע שעבר הורה שלא לאפשר לאונייה "אקווריוס" ועליה 630 מסתננים שנמשו מהים התיכון לעגון בחופי איטליה. החלטתו עוררה ביקורת קשה בספרד, במלטה ובצרפת ואף עוררה משבר דיפלומטי קצר בין רומא לפריז.

איטליה ממשלה חדשה מנהיג ה ליגה מתיאו סלביני מתאו סלביני (צילום: EPA)
מתיאו סלביני. הבטיח לעלות על המחנות עם בולדוזרים(צילום: EPA)

סלביני הסביר כי תוכניתו נחוצה כדי לאפשר לרשויות לדעת כמה צוענים גרים באיטליה, מיהם וכיצד הם חיים. לדבריו אחר כך תוכל איטליה לבחון את האפשרות לגרש צוענים בעלי אזרחות זרה שאין להם מסמכים המאפשרים להם לגור באיטליה. לפי נתוני ארגון "21 ביולי", המסייע לקהילה הצוענים, ברחבי איטליה חיים בין 120 אלף ל-180 אלף צוענים. במהלך קמפיין הבחירות שלו הבטיח סלביני לפעול נגד הצוענים ולעלות עם בולדוזרים על מחנותיהם.

 

הודעתו של סלביני גררה במהרה גינויים לא רק מהאופוזיציה אלא גם מחברים בקואליציה האיטלקית, שהוקמה רק בתחילת החודש. סגן ראש הממשלה לואיג'י די מאיו, מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים שאיתה הקימה מפלגת "הליגה" של סלביני את הממשלה, אמר כי כל סוג של מפקד אוכלוסין על בסיס אתני יהיה מנוגד לחוקה. זו הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה שדי מאיו משמיע את קולו נגד שותפו לקואליציה סלביני, המכהן אף הוא כסגן ראש ממשלה.

ילדי צוענים. "אסור לגרש אזרחים אירופים על בסיס אתני" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ילדי צוענים. "אסור לגרש אזרחים אירופים על בסיס אתני"(צילום: AFP)

ממשלת איטליה הושבעה ב-1 ביוני, ובראשה עומד הטכנוקרט ג'וזפה קונטי, שסלביני ודי מאיו בחרו בו משום שסירבו לוותר זה לזה על ראשות הממשלה. קונטי עצמו גינה אתמול את הצהרתו של סלביני. "אף אחד לא מתכנן ליצור תיקים או לערוך מפקד אוכלוסין על בסיס אתני – דבר כזה יהיה מנוגד לחוקה משום שמדובר באפליה ברורה", אמר קונטי. ראש הממשלה לשעבר פאולו ג'נטילוני הוסיף: "אתמול הפליטים, היום הצוענים, מחר רובים לכולם. בטח מעייף להיות מרושע". הנציבות האירופית תקפה אף היא את דברי סלביני: "אסור לגרש אזרחים אירופים על בסיס קריטריון אתני".

 

סלביני עצמו ניסה להתגונן: "אין לנו כוונה לקחת טביעות אצבע מאף אחד. המטרה שלנו היא להכיר את המצב במחנות הצוענים. אנחנו מתכוונים להגן על אלפי ילדים שלא מאפשרים להם ללכת לבית הספר דרך קבע".

ספינת הצלה, אקווריוס (צילום: רויטרס)
האונייה אקווריוס בדרך לאירופה. אין כניסה לאיטליה(צילום: רויטרס)

הקהילה היהודית של איטליה הביעה אף היא תדהמה מהרעיון לערוך את מפקד האוכלוסין, והיו שהשוו בין ההצעה הזו לצעדים שנעשו נגד יהודים בימי המנהיג הפשיסט בניטו מוסוליני. "ההודעה מדאיגה ומעוררת זכרונות מלפני 80 שנה, שלמרבה הצער הולכים ונשכים יותר ויותר בקלות", אמרה מנהיגת הקהילה היהודית נואמי די סניי.

 

למרות הגינויים, חשוב לזכור שהפופולריות של סלביני רק הולכת וגוברת לאחרונה. לפי סקר שפורסם השבוע, "הליגה" שבראשה הוא עומד היא הכוח הפוליטי הגדול ביותר באיטליה לראשונה בתולדותיה – 29.2% תומכים בה. לשם השוואה, בבחירות במרץ האחרון היא קיבלה 17% מהקולות. מפלגת "חמשת הכוכבים" ניצבת במקום השני עם 29%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
משפחה צוענית. "לא מוותר, ממשיך קדימה!"
צילום: AP
מומלצים