שתף קטע נבחר

משפט היסטורי בפרשת הילדים החטופים של ספרד

בשנות הדיקטטורה נחטפו אלפי תינוקות והועברו למשפחות שמקורבות לשלטון. במשך שנים בחרה ספרד להתעלם מהפרשה. מחר ייפתח משפטו של הרופא אדוארדו ולה, שלקח את התינוקת אינס ואמר לאמה שהיא מתה בלידה: "אם הוא יספר מה שהוא יודע עשויים להיות משפטים נוספים"

במדריד ייפתח מחר (יום ג') משפטו של רופא לשעבר שמואשם שחטף תינוקת בת יומה מאמה, ומסר אותה לאישה אחרת. לפי החשד מדובר באחד מאלפי מקרים שבהם נחטפו תינוקות מבתי החולים בשנות הדיקטטורה של פרנקו.

 

אדוארדו ולה בן ה-85 היה רופא מיילד בבית החולים סן רמון במדריד. מחר הוא יהיה האדם הראשון שעומד למשפט בפרשת התינוקות החטופים, פרק אפל בהיסטוריה של ספרד - שעלה לסדר היום הציבורי רק בשנות האלפיים.

אדוארדו ולה ()
אדוארדו ולה
ולה חשוד שלקח חלק בחטיפתה של אינס מדריגל. אינס, בת 49 היום, מאשימה אותו בזיוף תעודת הלידה שלה כדי שאמה המאמצת תוכר כאם הביולוגית שלה. כשמלאו לה 18 אמה המאמצת סיפרה לה שהיא מאומצת.

 

ב-2010 קראה אינס מאמר על פרשת "התינוקות החטופים", שבו הוגדר בית החולים שבו נולדה כתחנה המרכזית להברחת הילדים בשנות השישים ובשנות השבעים, השנים האחרונות של הדיקטטורה. "חשבתי לעצמי – אלוהים, אל תגידו לי שזה המקרה שלי", אומרת אינס לקראת המשפט של ולה. היא התחילה לחקור, וגילתה שתעודת הלידה שלה מזויפת. "זאת הייתה מכה אדירה", סיפרה.

ספרד משפט ראשון בפרשת התינוקות החטופים (צילום: AFP)
אינס מדריגל(צילום: AFP)
 

ולה יועמד לדין על זיוף מסמכים רשמיים, אימוץ בלתי חוקי ואחזקת תינוק בניגוד לחוק ורישום כוזב של לידה. אמה המאמצת של מדריגל, שלא יכלה להביא ילדים לעולם, אמרה שוולה הורה לה להתחזות לאישה בהריון ולהתייעץ איתו רק אם התינוקת המאומצת חולה, כדי לוודא שאיש לא ידע על מה שקרה. האם הלכה לעולמה לפני שנתיים.

 

לפי פעילים התקבלו לפחות אלפיים תלונות על חטיפת תינוקות בשנות הדיקטטורה. עד סיפורה של אנס אף אחד מהם לא הוביל למשפט בספרד, שעדיין מתקשה להתמודד עם עברה האפל.

 

סולדד לוקה, ראש האיגוד "כל התינוקות שנחטפו הם גם התינוקות שלי", אמרה שמקרים רבים נזנחו בגלל היעדר ראיות או בגלל חוק התיישנות. לוקה מחפשת את אחותה התאומה, שנעלמה ממחלקת היולדות במדריד ב-1969. כמו במקרים אחרים הרופאים אמרו להוריה שהיא מתה זמן קצר אחרי הלידה, ולא סיפקו הוכחות.

ספרד משפט ראשון בפרשת התינוקות החטופים (צילום: AFP)
הפגנה של "כל התינוקות שנחטפו הם גם התינוקות שלי"(צילום: AFP)
  

ההחלטה לחטוף תינוקות התקבלה כשפרנקו עלה לשלטון ב-1939, אחרי מלחמת האזרחים בספרד. לפי לוקה המטרה הייתה להעניש את הרפובליקנים ולמנוע מהם להעביר לדור הבא את המרקסיזם, "הגן האדום".

 

צו משנת 1940 אפשר למדינה לקחת משמורת על תינוקות במקרה של סכנה "מוסרית". משנות החמישים רופאים, אחיות וכמרים לקחו תינוקות של משפחות עניות במחלקות היולדות, ומסרו אותם למשפחות שמקורבות לשלטון. במקרים רבים ההורים לא יכלו להביא ילדים לעולם.

הרודן פרנקו. לא להעביר לילדים את "הגן האדום" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הרודן פרנקו. לא להעביר לילדים את "הגן האדום"(צילום: AFP)
 

היסטוריונים ופעילים מעריכים שיש רבבות של תינוקות ספרדים שנחטפו מהוריהם בעשרות השנים של הדיקטטורה. ההליך נמשך גם אחרי מותו של פרנקו ב-1975, לא כחלק מאידיאולוגיה אלא כסחר בלתי חוקי בתינוקות. רק ב-1987 חטיפת התינוקות הסתיימה, ואז הוצגו חוקים חדשים בנושא אימוץ.

 

לפי לוקה, אם ולה יספר בבית המשפט את כל מה שהוא על חטיפת התינוקות בשנות הדיקטטורה "זה עשוי לסלול את הדרך למשפטים נוספים". מדריגל אומרת שהמניע שלה במשפט הוא לא רק להעניש את ולה, אלא לגרום לכך שיהיו משפטים נוספים. "זה יהיה ההישג הכי גדול שלי", אמרה, ורוצה צדק לאמה הביולוגית שאותה לא הכירה. "אדוארדו ולה לעולם לא יגיד לי באלו נסיבות הוא לקח אותי מהזרועות של אמא שלי", אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים