שתף קטע נבחר

הפסקת האש קרסה - אסד כבר שולט ברוב דרעא

רוסיה הודיעה על הפסקת אש במחוז דרעא כדי לשכנע את המורדים להיכנע. כשהמו"מ קרס סוריה ורוסיה המשיכו להפציץ את האזור. "התנאים של הרוסים משפילים אותנו", אמרו המורדים. אסד כבש היום שמונה יישובים

סוריה הודיעה היום (שבת) על שחרור שמונה עיירות וכפרים במחוז דרעא, והמשיכה להפציץ את המחוז בסיוע של רוסיה אחרי שהפסקת האש באזור קרסה.

 

ב-19 ביוני פתח בשאר אסד במתקפה כבדה במחוז האסטרטגי בדרום סוריה, אחד ממעוזי המורדים האחרונים, ליד הגבול עם ירדן. בתחילת המבצע שלטה סוריה ב-30% מהמחוז. כעת אסד שולט ביותר ממחציתו. יותר מ-160 אלף תושבים נמלטו עד כה ממחוז דרעא, חלקם ברחו לכיוון הגבול עם ישראל.

 

 

תושבי העיירה דאעל מחוז דרעא דרום סוריה חוגגים את כניסת הצבא לעיירה (צילום: רויטרס)
חגיגות בדאעל, אחת העיירות שכבש אסד מידי המורדים(צילום: רויטרס)

אנשי העיירה דעל בדראח הכפריים מברכים את הצבא הערבי הסורי ()

תושבי העיירה דאעל מחוז דרעא דרום סוריה חוגגים את כניסת הצבא לעיירה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
כלי תקשורת ערביים דיווחו היום על גיחות רבות של מטוסים סוריים ורוסיים, ופעילות קרקעית של צבא אסד ובעלי בריתו בכמה מוקדים בדרעא. הפעילות הייתה אחרי שבחצות דווח על הפסקת אש - במטרה לאפשר למורדים לנהל מו"מ עם רוסיה כדי להביא להסכם הפסקת האש כולל. כשהמו"מ קרס ההפצצות חודשו.

 

המורדים אמרו היום שהתנאים שהציבו להם הרוסים "אינם מקובלים עלינו ומשפילים". נציג של המורדים במו"מ אמר היום: "המשטר רוצה שנמסור את הכול – את העיר דרעא, את מעבר הגבול נסיב, את הנשקים הכבדים וגם את עצמנו. זה לא קביל". לפי דובר המורדים, איברהים ג'באווי, "השיחות קרסו בגלל שהרוסים התעקשו שאנחנו ניכנע". הוא אמר כי "צוות המו"מ של המורדים סירב להיכנע ולקבל את תנאי הכניעה שהציגו הרוסים".

 

פליטים ממחוז דרעא מגיעים למחוז קונייטרה רמת הגולן גבול ישראל סוריה (צילום: רויטרס)
פליטים ממחוז דרעא מגיעים לקונייטרה, ליד הגבול עם ישראל(צילום: רויטרס)
  

טיפול בפצועים בית חולים ב מחוז דרעא דרום סוריה ()
טיפול בפצועים בדרעא

טיפול בפצועים בית חולים ב מחוז דרעא דרום סוריה ()

הריסות בעיר דרעא (צילום: AP)
חילוץ פצועים מההריסות בדרעא(צילום: AP)

הריסות בעיר דרעא (צילום: AP)
(צילום: AP)

באל ערביה דווח כי רוסיה הציגה בפני המורדים את התנאים שלה להפסקת האש: הנחת הנשק הבינוני והכבד מרצון (נשק קל יימסר בהמשך), מסירת מפות על מיקום מוקשים ומנהרות, שמות של פעילי טרור והסדרת מעמדם מול המשטר הסורי ובסופו של דבר החזרת השלטון באזורים הללו לידי הממשלה הסורי.

 

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" וכלי תקשורת נוספים שמזוהים עם משטר אסד דיווחו ביממה האחרונה על "קריסה גדולה בקרב המורדים", ועל יישובי מורדים שהסכימו לקבל את שלטון הממשל הסורי.

מחנה הפליטים של אזרחי דרעא ברמת הגולן הסורית (צילום: AFP)
אוהלים ברמת הגולן, ליד הגבול עם ישראל(צילום: AFP)

פליטים  (צילום: רויטרס)
160 אלף פליטים בעקבות המערכה בדרעא(צילום: רויטרס)

פליטים  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

פליטים  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

המשטר הקפיד לפרסם תמונות של התושבים מהיישובים ש"שוחררו" מקבלים בתשואות את חיילי צבא אסד, תולים את דגלי סוריה בבתים ומודים לשחרור מידי המורדים. במקביל מדווח צבא סוריה מעת לעת מציאת בתי חולים שדה שארגוני המורדים השאירו מאחוריהם.

 

"לפחות שמונה עיירות וכפרים במזרח דרעא הסכימו להסכמי 'הפיוס' אחרי שיחות של כל עיירה עם גנרלים רוסים, נציגים מקומיים והמורדים שנותרו", אמר דובר מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל-רחמן. לפי המרכז מניין האזרחים שנהרגו ב-11 הימים של המתקפה באזור עומד על 116 בני אדם, חמישה מהם היום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מברכים את החיילים בעיירה דאעל
צילום: רויטרס
מומלצים