שתף קטע נבחר

ריבלין מזכיר לשקד: "לא להחליש את היועצים המשפטיים"

החוק שמקדמת שרת המשפטים יקל על שרים למנות יועמ"שים כרצונם, ונשיא המדינה קרא בטקס השבעת שופטים "להיזהר שלא להחליש את אחד מעוגניה החשובים של הרשות המבצעת בדמוקרטיה הישראלית". בטקס הושבעה גם השופטת הדרוזית הראשונה

 

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין הזהיר הבוקר (רביעי) את שרת המשפטים איילת שקד מפגיעה במעמדם של היועצים המשפטיים על רקע הצעת החוק שתאפשר את בחירתם בעזרת ועדות איתור. "השאלה איננה מיהו הלקוח, אלא, מה היא הדרך הטובה ביותר לשרת את הלקוח שהוא הציבור", אמר על רקע היוזמה שתאפשר למעשה בחירה אישית של שומרי הסף למשרדים ממשלתיים.

 

ריבלין נאם במסגרת טקס השבעת השופטים החדשים, בהם גם השופטת הדרוזית הראשונה סאוסן אלקאסם, שתכהן בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

 

טקס השבעת שופטים בבית הנשיא בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: אלכס גמבורג)
"לא להחליש את אחד מעוגניה החשובים של הרשות המבצעת"(צילום: אלכס גמבורג)

"נבחרי הציבור נבחרו על מנת לגבש מדיניות ולהובילה למען הציבור, ועל היועצים משפטיים להעמיד את כל הכלים המקצועיים שיש בידם כדי לסייע להגשים את מדיניותה של הממשלה הנבחרת", אמר ריבלין. "אלא שבכך אין כדי לסתור ולו במעט את חובתו הבסיסית והראשונה של היועץ המשפטי לחוק. יועץ משפטי חייב לסייע לנבחר הציבור להבין את גבולות הגזרה שבתוכה הוא יכול לפעול".

 

"אני מבין לליבם של נבחרי הציבור", הוסיף הנשיא, "גם אני נשאתי תפקיד אחד או שניים בטרם הגעתי אל הבית הזה, וגם אני לא תמיד הסכמתי עם עמדתם של היועצים המשפטיים. ואולם, אני סבור כי עלינו להיזהר שלא להחליש את אחד מעוגניה החשובים של הרשות המבצעת בדמוקרטיה הישראלית".

 

איילת שקד אסתר חיות ראובן ריבלין וסאוסן אלקאסם  (צילום: קובי גדעון/ לע
השופטת הדרוזית הראשונה סאוסן אלקאסם(צילום: קובי גדעון/ לע"מ )

הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה קובעת כי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה ייבחרו באמצעות ועדת איתור, ולא באמצעות מכרז מקצועי כפי שנהוג עד היום. החוק למעשה יאפשר לשר ולאנשיו להשפיע על הבחירה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הופיע באופן נדיר בוועדת החוקה של הכנסת בשבוע שעבר והזהיר מההשלכות של יוזמת שקד, שלדבריו מהווה "פגיעה חמורה בשלטון החוק".

 

אסתר חיות (צילום: יואב דודקביץ')
"המערכת קשובה לביקורת ופועלת לתקן טעויות". הנשיאה חיות על פרשת המסרונים(צילום: יואב דודקביץ')

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הקדישה את נאומה לשקיפות במערכת המשפט, והתייחסה להפקת הלקחים בעקבות פרשת המסרונים של השופטת פוזננסקי-כץ ולנוהל שפורסם השבוע ומגדיר את יחסי העבודה בין שופטים לנציגי התביעה.

 

"מטרת תהליך הפקת הלקחים היא הדוגמה לכך שהמערכת שלנו קשובה לביקורת ופועלת באופן יסודי ומקצועי לתיקון הטעון תיקון",

אמרה הנשיאה וביקשה להדגיש את מחויבות השופטים לכללי האתיקה.  

 

"ההקפדה על כללי האתיקה חשובה לא רק לגבי התנהלותו של כל שופט ושופט, עלינו לזכור כי אנו השופטים ערבים זה לזה והאופן שבו אנו מתנהלים כשופטים מקרין על תדמיתה ועל מעמדה של מערכת בתי המשפט כולה", אמרה חיות.

 

גם שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לתהליכים האחרונים במערכת המשפט בעקבות פרשת המסרונים ואמרה: "לאחרונה הכרזתי על מספר מהלכים כך שבסופו של תהליך יבצרו את זכויות החשודים, הנאשמים ואף המורשעים בישראל. יחד עמם, אני רואה את הנוהל של הנשיאה חיות בעניין ממשק העבודה בין שופטים לגורמי תביעה כחלק בלתי נפרד מכך", אמרה שקד.

 

עוד הוסיפה כי "אדם מהיישוב שנלקח למעצר מאבד את עולמו ברגע. לכל אדם עומדת חזקת החפות, ואל לו לאף אחד להקל בה ראש. היעדר מצג של נייטרליות בניהול המשפט, ואף למראית עין בלבד, מהווה פגיעה קשה בתחושת הצדק. רק הקפדה מלאה על זכויות החשודים תשמור על כבודם וחירותם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
הנשיא ריבלין והשרה שקד
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים