שתף קטע נבחר

גרמן השוותה בין חוק הלאום לשתיקת הפולנים בשואה

עימות מילולי בין גרמן לדיכטר במהלך דיון על חוק הלאום, לאחר שהח"כית השוותה אותו לשתיקת הפולנים בשואה. "אם מישהו היה אומר את זה בפולין היינו מוקיעים אותו", אמר דיכטר. גרמן ענתה: "אתה צריך להשפיל עיניך על זה שהצעת את החוק, אני למדתי לא לשתוק מול עוול"

 

עימות חריף במהלך דיון בנוגע לחוק הלאום הבוקר (ה') בוועדה המשותפת לוועדות הכנסת ולחוק חוקה ומשפט. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) רמזה שהחוק דומה לשתיקת הפולנים בתקופת השואה, בתגובה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) תקף אותה: "דברים נבזים, עוכרי ישראל שלא מתאים לח"כית לומר כאן". ההצבעה תתקיים ביום ראשון בשעה 12:00. צפו בעימות בוועדה.

 

ח"כ גרמן עשתה במהלך הדיון השוואה בין חוק הלאום לתקופת השואה: "ההיסטוריה הטילה עלינו לא לשתוק מול עוול ולשמור על דמוקרטיה שמאפשרת חופש ביטוי ובכל עת. אנחנו למדנו במיידנק לא לשתוק מול עוול - כל עוול".

 

היא הוסיפה: "החוק הזה מפר את כל ההבטחות שהיו לנו מאז שנולדתי וכל הדורות אחריי. זה פוגע בקהילה הגאה, ביהדות הרפורמית. למה אנחנו בכלל רוצים להעביר חוק שפוגע בכל כך הרבה אנשים?".

אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט (צילום: אלכס קולמויסקי)
דיכטר וגרמן. "למדנו במיידנק לא לשתוק מול כל עוול"(צילום: אלכס קולמויסקי)

בתגובה תקף אותה ח"כ דיכטר: "איך את מעיזה לעשות השוואה כל כך קשה? שימי לב למילים שלך. לעשות הקבלה כל שהיא בין שתיקת הפולני בשואה לבין החוק הזה? את לא יכולה להגיד אמירה כזאת, אלו דברים קשים מאוד. אני מבקש ממך שתמשכי את אמירתך".

 

הוא הוסיף: "או שאין לך מושג מה היה בשואה או שאין לך מושג בסוגיות של כבוד בסיסי לבני אדם בכלל. האמיני לי, אלה דברים נבזים ועוכרי ישראל שלא מתאים לח"כית בישראל לומר כאן בהקשר לחוק לאום שנוי במחלוקת ככל שיהיה. במקומך, הייתי מביט מול המראה ומשפיל את עיני".

 

אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט (צילום: אלכס קולמויסקי)
גרמן. "אתה צריך להשפיל את עיניך"(צילום: אלכס קולמויסקי)

גרמן הגיבה לו: "אתה צריך להשפיל את עיניך על זה שהצעת את החוק הזה. אני למדתי לא לשתוק מול עוול וכל השאר בדמיונך".

 

בהמשך הדיון נרשם עימות גם בין דיכטר לח"כ יוסף ג'עברין (הרשימה המשותפת) שהציע: "לשנות את שם החוק ל'חוק יסוד - האפרטהייד'. זה לא גימיק, זה לקרוא לילד בשמו. אותו רציונל יכול לשמש אותך ח"כ דיכטר גם בהפרדה בבתי החולים, בתחבורה הציבורית, אולי גם בשירותים".

 

דיכטר ענה לו: "אנחנו חיים כמיעוט קטן ביותר של יהודים בתוך עולם ערבי של 350 מיליון, ועולם מוסלמי של למעלה מחצי מיליארד. אני אומר לכל מי שמתפלא על חוק היסוד הזה תסתכלו מהפרספקטיבה של הלווין - משם רואים את התמונה טוב יותר. כותרת החוק 'ישראל מדינת הלאום של העם היהודי' לא מקובלת על הרשימה המשותפת. בנושא הזה אתם במיעוט באופן מובהק".

אבי דיכטר דיון  בועדת החוץ והביטחון בכנסת בעניין מוכנות העוף לתרחיש רעידת אדמה (צילום:  אלכס קולומויסקי)
דיכטר. "אם מישהו היה אומר את זה בפולין היינו מוקיעים אותו"(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

לאחר מכן שב דיכטר לתקוף את ח"כ גרמן: "להשוות בין שואה - טבח יהודים לבין שתיקה שלנו על חוק יסוד - זו טעות איומה, לא טעות קשה. חברת כנסת לא יכולה, בלי קשר אם היא יהודייה או לא, לומר משפט כזה. לו היה אומר את זה כל אחד אחר בפולין או בהונגריה היינו מוקיעים אותו. זאת אמירה שעוכרת את שורשי היהדות וההומניות".

איל ינון ,רז נזרי (צילום: יואב דודקביץ)
איל ינון ורז נזרי. מסתייגים מהסעיף שמדיר אוכלוסיות(צילום: יואב דודקביץ)

הוועדה התכנסה היום לדון בחוק, שאותו מתכוון ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא להצבעה בכנסת בשבוע הבא. כדי להעביר את החוק דרוש רוב של 61 ח"כים ולכן כל סיעות הקואליציה קיבלו הודעה על עוצר יציאות וקיזוזים, והח"כים התבקשו שלא לעזוב את הכנסת עד סוף השבוע הבא, השבוע האחרון למושב הקיץ של הכנסת.

 

מזכ"ל הסוכנות היהודית, ג'וש שוורץ, השתתף בדיון והביע הסתייגות מהחוק: "התיקונים האחרונים שנכנסו לחוק מעוררים דאגה רבה בתפוצות ובעיקר בצפון אמריקה. שני סעיפים מדאיגים אותנו - הורדת השפה הערבית כשפה רשמית ונושא ההתיישבות. אנחנו ערים בתפוצות לתנועת BDS חזקה מאוד שעושה הכל כדי לפגוע במדינת ישראל וביהודים. הנושא הזה הוא תחמושת לתנועת ה-BDS. יש לנו מידע שכבר מכינים תוכניות איך להשתמש בחוק הזה כתחמושת נגד היהודים. בתפוצות לא מבינים איזו תועלת זה יביא להוריד את הערבית כשפה רשמית".

 

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, פרסם השבוע חוות דעת לחברי הוועדה המשותפת ובה המלצה שלא לאשר את החוק עם סעיף 7ב, שמדיר אוכלוסיות. אליו הצטרף המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שאמר בדיון כי הסעיף המדיר אוכלוסיות יביא עמו השלכות בינלאומיות. נשיא המדינה ראובן ריבלין, ששיגר מכתב חריג לקראת כינוס הוועדה המשותפת, הזהיר כי הנוסח המאפשר הקמת יישובים לבני דת אחת בלבד עלול לפגוע בעם היהודי וביהודים ברחבי העולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולמויסקי
דיכטר וגרמן בוועדה
צילום: אלכס קולמויסקי
מומלצים