שתף קטע נבחר

נתניהו על חוק הלאום: "זכויות יש גם לרוב, והרוב מכריע"

ראש הממשלה דיבר בטקס האזכרה השנתי לזאב ז'בוטינסקי על החוק שמסעיר את המערכת הפוליטית: "הרוב המכריע בעם רוצה להבטיח את אופיה היהודי של מדינתנו לדורות"

 

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (יום ה') בטקס האזכרה השנתי לזאב ז'בוטינסקי לחוק הלאום שהוא מקדם, שזכה השבוע להתנגדויות פומביות מצד היועץ המשפטי לממשלה, היועמ"ש לכנסת ויו"ר הסוכנות היהודית: "נמשיך להבטיח את זכויות הפרט והקבוצה, אבל זכויות יש גם לרוב, והרוב מכריע". החוק אמור להגיע להצבעה בשבוע הבא - לפני היציאה לפגרת הקיץ של הכנסת - אך לפי שעה אין הסכמות לגביו.

 

"ז'בוטינסקי דבק בערך בסיסי אחד: שמירת הייחוד הלאומי שלנו במולדתנו. הוא לא האמין שנוכל לשמר את הייחוד הלאומי שלנו במקום אחר זולת מולדתנו, זה הבסיס לכל השאר. הוא אמר שעלינו לשמר את הייחוד הלאומי שלנו כאן, בארץ, והעיקרון הזה הוא גם מה שמנחה אותנו בהתוויית חוק הלאום, שאני מקווה להעבירו בקרוב בכנסת.

בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)
בנימין נתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

 

"בדמוקרטיה הישראלית נמשיך להבטיח את זכויות הפרט והקבוצה, אלה ימשיכו להיות מובטחות, אבל זכויות יש גם לרוב, והרוב מכריע. הרוב המכריע בעם רוצה להבטיח את אופיה היהודי של מדינתנו לדורות. השילוב הזה של זכות הלאום וזכויות הפרט, השילוב הזה הוא המשמעות של המילים "מדינה יהודית ודמוקרטית", וז'בוטינסקי ללא ספק האמין בעיקרון הזה, קידש אותו, נלחם עבורו, ואנחנו ממשיכים אותו".

 

נתניהו התייחס בנאומו גם לפגישתו השבוע עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין: "בפגישתי עם הנשיא פוטין חזרתי על עמדתנו החד-משמעית: נמשיך לפעול נגד ניסיונותיה של איראן וגרורותיה להיאחז צבאית בשטח סוריה, נדרוש מסוריה הקפדה מוחלטת על הסכם הפרדת הכוחות. נגיב בתקיפות על כל הפרה של הסכם זה כפי שעשינו אמש. מי שחותר לסכן אותנו צפוי לשלם על כך מחיר כבד".

 

הנשיא ראובן ריבלין אמר בנאומו בטקס האזכרה: "ז'בוטינסקי לא זכה לראות בהקמת מדינת ישראל אבל הוא היה שותף לעשייה. אנחנו שזכינו, הבה נהיה שותפים לעשייה שכבר מתקיימת בכל שנות הציונות הפוליטית".

 

טקס האזכרה הממלכתי לזכר זאב ז'בוטינסקי במלאת 78 שנים לפטירתו, התקיים בהר הרצל סמוך לחלקת הקבר שלו ושל אשתו יוענה. באירוע נכחו גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושופט בית המשפט העליון דוד מינץ. כמו כן השתתפו השרים זאב אלקין ואופיר אקוניס, בני משפחתו של ז'בוטינסקי וחברי כנסת נוספים.

 

 

חוק הלאום תקוע: "קשיים בסעיף שימור המורשת"

בקואליציה נערכו להעברת חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, אלא שבשל התנגדות נחרצת לחוק מצד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והיועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון - שהצביעו על קשיים משמעותיים בסעיף שימור המורשת המאפשר לקהילות מסוימות להקים יישובים על בסיס דת ולאום משותפים - נתקע בינתיים החוק.

 

היום התקיימה פגישה בלשכתו של מנדלבליט בה השתתפו השרים יריב לוין וצחי הנגבי (ליכוד) ובמהלכה עודן הנוסח הנוכחי של הסעיף שבמחלוקת והוחלט כי יובא בהקדם לאישורו של נתניהו. יצוין כי גם אם יעודן הסעיף ויאושר על ידי נתניהו, החוק עדיין מעורר קשיים מסוימים גם עבור הסיעות החרדיות שנציגיהן טוענים כי החוק במתכונתו הנוכחית מחליש את כוחה של הכנסת ומגביר את כוחו של בג"ץ.

 

מתקפת ח"כים בליכוד נגד היועמ"ש: "לא יוזמן לוועדה"

מוקדם יותר היום, כמה שעות אחרי שיו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יואב קיש, תקף את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלדבליט מבלי להזכיר את שמו, הביע ח"כ אמיר אוחנה ביקורת ישירה כלפי היועץ. בעקבות החלטתו של מנדלבליט לבטל את השתתפותם של נציגי רשויות אכיפת החוק בדיון בוועדת הפנים - שהיה אמור לעסוק בתלונות נגד מפקד יחידת להב 433 לשעבר רוני ריטמן - הודיע ח"כ אוחנה כי הוא לא יזמן את היועץ המשפטי לממשלה או את נציגיו לדיונים בוועדת "חוק יסוד: הלאום" שבראשה הוא עומד.

 

"היועץ המשפטי לממשלה הגזים: הכנסת היא הציבור והיועץ הוא משרת ציבור", כתב ח"כ אוחנה בחשבון הטוויטר שלו. "בהחלטתו שלא לשלוח את נציגיו במפגיע לוועדת הפנים - הוא פגע בציבור ובעצמו. עד שלא יוסדר העניין עם חברי יואב קיש - לא אאפשר לו או לנציגיו לדבר בוועדה בראשותי ואני קורא לחבריי יושבי ראש הוועדות לנהוג כך".

 

מנדלבליט הודיע הבוקר כי כי נציגי מערכת אכיפת החוק - פרקליטות המדינה, המשטרה ומח"ש - לא יתייצבו לדיון שזומן בוועדת הפנים של הכנסת, נוכח החשש לפגיעה בחקירות הנוגעות לראש הממשלה. הדיון זומן לאחר שעורכי הדין של משפחת ראש הממשלה פנו למנדלבליט בדרישה לבדוק מחדש את החקירות שהתנהלו בזמן כהונתו של ריטמן כמפקד יחידת להב 433.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים