שתף קטע נבחר

שטייניץ: אנחנו לא ממשלת שמאל רפה ומגמגמת

חרף עוד סבב הסלמה וטרור הבלונים שנמשך חודשים, מתעקש חבר הקבינט בראיון לאולפן ynet: "היו ארבע שנים של כמעט שקט". על הסופ"ש החולף: "איראן ואבו מאזן מנסים להבעיר את הרצועה". על הביקורת כלפי נתניהו שלא הגיע לעוטף: "לדעתי הוא היה שם בחצי השנה האחרונה"

 

 

"שני גורמים מנסים להבעיר את רצועת עזה: הראשון זה האיראנים והשני זה אבו מאזן, שבכוונת מכוון מקצץ את המשכורות ומנסה לפגוע באספקת החשמל והמים לרצועת עזה כדי ליצור פיצוץ הומניטרי", כך אמר הבוקר (יום א') חבר הקבינט, שר האנרגיה יובל שטייניץ, בעקבות יממת ההסלמה בדרום, שבמסגרתה נורו מהרצועה מאות רקטות ופצצות מרגמה, וצה"ל ביצע תקיפות נרחבות בעזה. בריאיון לאולפן ynet הוא הוסיף: "אנחנו לא מוכנים לקבל שום הפעלה של טרור. לא ברקטות, לא במנהרות וגם לא בבלוני או עפיפוני ההצתה. כל פגיעה בשטחנו, בתושבים או ברכוש, תיענה בעוצמה רבה".

 

 

- אנחנו שוב נמצאים בסבב אלימות מול הרצועה, סבב שלא בהכרח משנה את התמונה בדרום. לא הגיע הזמן שתחשבו קצת מחוץ לקופסה? שתעשו משהו שלא עשינו?

"מאז הקמת המדינה אנחנו בסבבים. פעם בגבול הצפון, פעם בגבול הדרום, פעם בגבול עזה, פעם ביהודה ושומרון, פעם בקיבוצים בעמק בית שאן ופעם ברמת הגולן. הסבבים לא חדלו לרגע".

 

- אתה נשמע כמו שר בממשלת שמאל. כשהשמאל היה אומר שזאת המציאות הייתם אומרים שהם לא יודעים להילחם בטרור. כממשלת ימין לא שיניתם בכלום את הדרכים להתמודד עם הטרור הזה.

"אני חולק עליך. בארבע השנים האחרונות, אחרי צוק איתן, כשהגבנו בעוצמה רבה מאוד, הקשה ביותר אי פעם, היו ארבע שנים של כמעט שקט. גם בגזרה הסורית אנחנו מגיבים היום מול איראן ומול הניסיונות שלה להתבסס בסוריה כמו ממשלה לאומית חזקה ונחושה ולא כמו איזה ממשלת שמאל רפה ומגמגמת".

השר יובל שטייניץ (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
השר יובל שטייניץ(צילום: אבי מועלם)

 

 
הפגיעה בבית בשדרות (צילום: דוברות המשטרה)
הפגיעה בבית בשדרות(צילום: דוברות המשטרה)
 

 

- אז בוא נדבר ברמה האסטרטגית: כמה זמן של שקט מחכה לנו עכשיו? אפילו שרים בכירים בקבינט אומרים שזה לא מספיק. אנחנו לא צריכים הכרעה מהסוג הזה.

"אני לא נביא. אף אחד לא יודע. זה תלוי במידה רבה בצד השני. אנחנו נמצאים בצומת דרכים - או שזה ילך להסלמה או שזה ילך לסוג של הסדרה. הרי אנחנו כבר דנים בחודשים האחרונים בפתרונות להקלה על המצב הכלכלי וההומניטרי בעזה. סוף-סוף מערכת הביטחון בודקת את הפיתרון שהצעתי ב-2014, של נמל בקפריסין בפיקוח ביטחוני מלא שלנו לטובת קישור בין עזה לבין העולם".

 

- אתה חבר בקבינט אבל אתה נשמע כמו פרשן. או ש... או ש... מה אתם עושים כדי שלא יהיה עוד סבב של מלחמה? יש לכם בידיים איזשהו קלף שאתם מתכוונים להשתמש בו? תחסלו מישהו, תפגעו במישהו?

"אני משתדל לדבר ביושר, ואף אדם ישר לא יכול לומר שעכשיו יהיה שקט או שמחר בבוקר הולכים לכבוש את עזה. מה שאנחנו אומרים הוא שהתגובות שלנו יהיו חריפות ביותר. אם המצב יחריף, אנחנו נשקול גם את הסוגיה של חיסולים ממוקדים וגם את הסוגיה של הליכה למבצע צבאי הרבה יותר רחב ממה שהיה עד כה. מי שאומר לך שיש לו קונץ פטנט שיודע להבטיח שהבעיה העצומה הזאת שמתרחשת בעזה וסביב עזה תיפתר מחר בבוקר, פשוט מוליך אותך שולל".

 

- למה ראש הממשלה בורח מביקור בדרום?

"אני שומע את הספין הזה מהבוקר. נדמה לי שראש הממשלה ביקר בעוטף עזה כמה פעמים בשנה האחרונה ובחודשים האחרונים".

 

- זה לא ספין, זה מה שתושבים אומרים. אף אחד לא המציא את המשפט הזה. תושבים שדיברנו איתם אומרים: "איפה ראש הממשלה? הוא לא מגיע לכאן".

"אז אני אומר לך שזאת טענה חסרת בסיס לחלוטין. אני חושב שראש הממשלה ביקר בעוטף עזה בחצי השנה האחרונה יותר מכל ראש מדינה בעבר. רה"מ לא צריך לבקר כל יום או בכל מקום שבו נופל פצמ"ר או רקטה. זה לא דבר שמשדר עוצמה אלא חולשה. אנחנו פועלים בנחישות ובתקיפות, אבל אנחנו גם פועלים בשיקול דעת ולא בהיסטריה".

 

 

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר באולפן: "לממשלת ישראל אין מדיניות ביחס עזה כבר הרבה שנים, בוודאי בארבע השנים האחרונות, וזאת הבעיה. אנחנו כל פעם בתוך דיון טקטי שנוגע לבעיה כזו או אחרת, אבל כשאין מדיניות - שום דיון טקטי ושום פעולה טקטית של הצבא, נכונה ככל שתהיה, לא תעזור. יש תרחיש אחד מאוד ברור ואנחנו אומרים אותו כבר ארבע שנים. ישראל צריכה להוביל מהלך אזורי, לנצל את הסיטואציה המרתקת שנוצרה בשנים האחרונות כתוצאה מהאביב הערבי, לנצל את הפוזיציה המאוד חזקה שיש גם למדינות המפרץ, גם למצרים, ביחס לחמאס כרגע, לנצל את המצוקה האסטרטגית שחמאס נמצא בה ולהוביל מהלך משמעותי שיביא מצד אחד לשיפור החיים בעזה ומצד שני לשינוי הכוונות והיכולות של חמאס".

 

- היית ממליץ לדבר ישירות עם חמאס?

"אנחנו מדברים עם חמאס. זה לא צריך להיות ישירות. היום יש למצרים דיבור מאוד חזק עם חמאס. למדינות המפרץ, שהן המקור היחיד של כסף שמגיע לרצועה, יש היום עמדה חזקה שממנה אפשר להבטיח ביטחון לאורך זמן ולדחות ואולי למנוע את הסיבוב הבא. נתניהו לא עושה דבר מכל זה".

 

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) התייחס בדיון באולפן לעובדה שראש הממשלה נתניהו לא הגיע לעוטף עזה: "יש מושג שנקרא דוגמא אישית. סיפרתי אתמול בערב שכשהייתי מג"ד טנקים צעיר והיה לי איזה אירוע מאוד קשה עם די הרבה הרוגים ופצועים. למחרת לפנות בוקר ישבתי על הצריח של הטנק, מבואס, ופתאום הגיע אליי תת-אלוף עמוס כץ עם ג'יפ פתוח. הוא היה ראש מטה הפיקוד של הצפון. שאלתי אותו 'השתגעת? מה אתה עושה? יורים פה'. הוא ענה לי: 'באתי להגיד לך מילה טובה'. הסתובב ונסע. אני זוכר מה זה עשה לי, ולימים השתמשתי בזה המון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השר יובל שטייניץ
צילום: מוטי קמחי
מומלצים