שתף קטע נבחר

קוצץ דרמטית הסיוע ל"יד שרה": "לא מספיק לשוקו"

העמותה, שעוסקת בשיקום אנשים עם מוגבלויות, עודכנה כי משרד הרווחה יקטין ביותר מ-99% את התקציב לשנה זו. מנכ"ל "יד שרה": "נוסחת ההקצבה איומה". משרד הרווחה: "החלוקה - לפי קריטריונים אובייקטיביים"

 

 

משרדי "יד שרה" בירושלים (צילום: יד שרה) (צילום: יד שרה)
משרדי "יד שרה" בירושלים(צילום: יד שרה)

משרד הרווחה הקטין השנה ביותר מ-99% את התקציב שהוא מעביר לעמותת "יד שרה", שעוסקת בטיפול באנשים עם מוגבלויות ובשיקומם. המשרד הודיע לעמותה כי בשנת 2018 תזכה למימון בסך 1,069 שקלים עבור 458 פגועי ראש שהיא משקמת בחמישה מרכזים בישראל - פחות משני שקלים וחצי לשנה עבור כל משוקם.

 

לעומת זאת, ב-2017 המשרד העביר לעמותה 114 אלף שקלים עבור שיקומם של 485 פגועי ראש, ושנה לפני כן 95 אלף שקלים עבור 486 מטופלים.

טבלה המתייחסת לסיוע משרד הרווחה למשוקמים ביד שרה  ()

המטופלים, שרובם נפגעו בעקבות שטף דם במוח, זוכים במרכזי השיקום של "יד שרה" לטיפולים פרטניים וקבוצתיים כגון שיקום יכולת הדיבור, פיזיותרפיה, תרגילים קוגניטיביים, ריפוי בעיסוק וסיוע נפשי על ידי פסיכולוגים ועוד. רבים מהם אינם מסוגלים להגיע למרכזים באופן עצמאי והעמותה דואגת להסעות שיביאו אותם בשעות הבוקר ויחזירו אותם לאחר ארוחת הצהריים.

 

"לא נדהמנו מהזלזול בהם ובנו, שהרי קשה לכאלו שאינם עושים למען החברה בישראל להבין מהותו של שיקום והחיות שהוא מעניק לאדם עצמו ולבני משפחתו", כתב למשרד הרווחה מנכ"ל "יד שרה", משה כהן. "ניסינו לחשוב אם התכוונתם כי בסכום המוצע על ידכם נקנה אולי לכל המשוקמים שוקו וראינו כי גם זה אינו ניתן בסכום הנ"ל. אז עם הכבוד הראוי, אנו מציעים כי בסכום זה תרכשו עבורכם למשרד איזה גביע (מפלסטיק) שיהווה עבורכם סמל ועוצמה של המזלזלים בכבוד האדם וחירותו".

 

"האנשים שמגיעים אלינו לשיקום אחרי אירוע מוחי, התקף לב או ניתוח קשה עברו את שלב ההשתתפות של קופת החולים", מסביר כהן בשיחה עם ynet. "הם נזרקים לקהילה, לפעמים באמצע השיקום שלהם, כי ההסכם עם הקופה נגמר. לצערנו הרב, במדינת ישראל יש מצוקת שיקום אדירה, וצריך להבין שככל שהשיקום צמוד יותר לאירוע כך למטופל יש סיכוי גדול יותר לחזור למצבו הקודם. זה חלון הזדמנויות שנסגר".

 

"זה יסיג את המשוקמים לאחור" 

כהן חושש כי בעקבות הקיצוץ, הטיפול שאותו מעניקה העמותה ייפגע באופן משמעותי. "הנוסחה הזאת היא איומה, היא לא הגיונית. בסופו של יום לא נוכל להמשיך לתת את אותו היקף טיפולים וההשלכות הן ברורות - זה יסיג את המשוקמים לאחור".

 

עם זאת, כהן מקווה כי התרומות יכסו במעט על הפער שנוצר. "למרות התקציב הזעום שמדינת ישראל נותנת לנו, נעשה הכול כדי שהמשוקמים שלנו לא ייפגעו. נפנה לתורמים ונבקש מהם יותר עזרה. נעשה מאמץ אדיר כדי שחלילה וחס הם לא יינזקו בכלום".

משה כהן (צילום:
"נעשה הכול כדי שהמשוקמים שלנו לא ייפגעו". כהן(צילום: "יד שרה")

מראש מנהל מוגבלויות במשרד העבודה והרווחה, גדעון שלום, נמסר בתגובה כי "המשרד מעניק שירותים לאנשים עם מוגבלויות שונות בשווי שלושה מיליארד וחצי שקלים מדי שנה. המשרד משקיע 11,000-6,300 שקלים בחודש בכל פגוע ראש המטופל במסגרות, המספקות לו את צרכיו.

 

"בנוסף לכל השירותים שלהם זכאים אנשים עם מוגבלות מהמשרד, מעניק המשרד תמיכות לעמותות הנותנות שירותי שיקום. חלוקת התמיכות בין העמותות מתבצעת לפי קריטריונים אובייקטיביים ומספר המטופלים בכל עמותה ונעשית בשקיפות מלאה.

 

"משרד העבודה והרווחה העניק השנה תמיכות בגובה שני מיליון וחצי שקלים ל-49 עמותות שנותנות שירותי שיקום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יד שרה
משרדי "יד שרה" בירושלים
צילום: יד שרה
מומלצים