שתף קטע נבחר

איראן מתריסה: בנינו מפעל צנטריפוגות חדש

ראש סוכנות הגרעין בטהרן הודיע על תחילת העבודות במפעל לייצור רוטורים לצנטריפוגות, בהתאם לדרישת המנהיג העליון חמינאי: "בנינו אותו במהלך המו"מ להסכם הגרעין, והתחלנו את העבודה עכשיו"

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן הודיע הבוקר (יום ד') שאיראן בנתה מפעל שיכול לייצר רוטורים לעד 60 צנטריפוגות ביום - הודעה שמגבירה את החשש מעימות עם ארה"ב על תוכנית הגרעין האיראנית.

 

ההודעה מגיעה חודש אחרי שהמנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר שהוא הורה להיערך להגברת יכולת העשרת האורניום, במידה שהסכם הגרעין עם המעצמות יקרוס אחרי הפרישה האמריקנית.

מנהיג איראן עלי חמינאי ספר של דונלד טראמפ אש וזעם (צילום: AFP)
חמינאי מעיין בספר "אש וזעם", על הבית הלבן של טראמפ(צילום: AFP)
 

במסגרת הסכם הגרעין מ-2015 שעליו חתומות כרגע מלבד איראן רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, איראן מסכימה לרסן את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בסנקציות. ארצות המערב נאבקות לשמור על איראן בהסכם, וטענו שמדובר בדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

 

אחרי הפרישה האמריקנית – שמלווה בחזרת הסנקציות – אמרה איראן שהיא מחכה לראות מה שאר המעצמות יעשו, ובמקביל אותתה שהיא מוכנה להמשיך בהעשרת האורניום. איראן מקפידה לטעון שתוכנית הגרעין שלה נועדה רק למטרות שלום, בין השאר להפקת חשמל.

מתקן להעשרת אורניום בנתנז. איראן מתכוונת לייצר צנטריפוגות מתקדמות (צילום: AP) (צילום: AP)
מתקן להעשרת אורניום בנתנז. איראן מתכוונת לייצר צנטריפוגות מתקדמות(צילום: AP)
 

עלי אכבר סאלחי, ראש סוכנות הגרעין של איראן, אמר שהמפעל החדש לא מפר את תנאי ההסכם מ-2015. "במקום לבנות את המפעל הזה בשבע או שמונה השנים הבאות בנינו אותו במהלך המו"מ, אבל לא התחלנו לעבוד בו", אמר סאלחי. "כמובן שהמנהיג העליון קיבל עדכון מלא, והעברנו לו בזמנו את המידע ההכרחי. עכשיו, כשהוא נתן את ההוראה, המפעל התחיל לעבוד בצורה מלאה".

 

לפי סאלחי למפעל יש יכולות לבנות רוטורים (חוגות) לעד 60 צנטריפוגות מדגם IR-6 ביום. בחודש שעבר סאלחי הודיע שאיראן התחילה בעבודה על תשתיות לייצור צנטריפוגות מתקדמות במתקן בנתנז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המנהיג העליון חמינאי
צילום: AFP
מומלצים