שתף קטע נבחר

כוכב הכדורגל, ארדואן והפצע הגרמני-טורקי

מסוט אוזיל מנבחרת גרמניה, שמוצאו טורקי, ספג ביקורת קשה כשהצטלם עם ארדואן, והואשם בַּכישלון במונדיאל. אתמול פרש "בגלל גזענות" והצית ויכוח ציבורי על המהגרים. מרקל: "רוב הטורקים שולבו". הימין הקיצוני: "אפילו כדורגלן מיליונר לא הצליח להיטמע". יועצת ארדואן: "זה בלתי נסלח"

החלטתו של כוכב הכדורגל הגרמני ממוצא טורקי מסוט אוזיל לפרוש מנבחרת גרמניה, בטענה שהוא סובל מ"גזענות ומחוסר כבוד" בשל שורשיו הטורקיים, עוררה היום (ב') בגרמניה דיון ציבורי ער על יחסיה של המדינה עם הקהילה הטורקית, שהיא קהילת המהגרים הגדולה ביותר בה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

מסוט אוזיל רג'פ טאיפ ארדואן כדורגלן גרמניה נשיא טורקיה (צילום: AP)
התמונה שהרתיחה גרמנים. אוזיל עם ארדואן בחודש מאי השנה(צילום: AP)
הפוליטיקאי הגרמני הבולט ביותר מבין הפוליטיקאים ממוצא טורקי במדינה, יו"ר מפלגת הירוקים לשעבר צ'ם אוזדמיר, אמר כי ליו"ר ההתאחדות לכדורגל של גרמניה, שהשמיע האשמות חמורות נגד אוזיל, יהיה קשה להישאר בתפקידו בעקבות הפרישה של השחקן. לדברי אוזדמיר היחידים שיכולים לברך על פרישת אוזיל הם אלה המתנגדים לשונות ולפלורליזם.

 

אוזיל הודיע על פרישתו אתמול בלילה, והיא הפכה לסיפור מרכזי בעמודי השער של עיתוני גרמניה. אוזיל, בן 29, היה אחד השחקנים המרכזיים ביותר בנבחרת הגרמנית כשזכתה בגביע העולם בשנת 2014, והיה חלק מהנבחרת גם במונדיאל האחרון ברוסיה, שבו נחלה גרמניה כישלון חרוץ והודחה כבר בשלב הבתים. על אוזיל נמתחה ביקורת חריפה בעקבות החלטתו להצטלם בחודש מאי השנה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ששולט בארצו ביד ברזל ונחשב במערב למדכא דמוקרטיה. אחד ממבקריו החריפים ביותר היה יו"ר ההתאחדות לכדורגל של גרמניה, ריינהרד גרינדל. הוא אף האשים את אוזיל בהדחתה של גרמניה מהטורניר.

מסוט אוזיל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: AFP)
אוזיל עם קנצלרית גרמניה. "הוא שחקן גדול"(צילום: AFP)

"לגרינדל יהיה קשה מאוד להמשיך למלא את תפקידו עכשיו", אמר צ'ם אוזדמיר. "הוא לא משקף את רוחב היריעה של הכדורגל בגרמניה, ולכן יהיה קשה לגרמנים הטורקים או לגרמנים הקרואטים להרגיש שההתאחדות לכדורגל בגרמניה היא גם שלהם". גוקאי סופוגלו, מנהיג הקהילה הטורקית בגרמניה, קרא לגרינדל להתפטר: "הגיוון בנבחרת הלאומית היה פרויקט ראווה נהדר, וכעת הוא עלול להסתיים בכישלון בגלל מנהיגים חדלי אישים".

 

גם נשיא ההתאחדות לכדורגל לשעבר תיאו צוונציגר צוטט בתקשורת הגרמנית כאומר שההתאחדות לכדורגל לא עשתה די כדי ליישב את המחלוקות לקראת גביע העולם: "קרה משהו שאסור שיקרה לעולם למהגרים: הם לעולם לא צריכים להרגיש כגרמנים סוג ב'. הפרישה של אוזיל היא מכה קשה למאמצי השילוב של מהגרים, מעבר לכדורגל, בכל המדינה שלנו".

מסוט אוזיל נבחרת גרמניה זכייה מונדיאל 2014 (צילום: AFP)
מניף את גביע העולם ב-2014. "לא לפי מולטי-מיליונר שגר באנגליה נקבע אם השילוב הצליח"(צילום: AFP)

ההתאחדות לכדורגל בגרמניה הביעה צער על פרישתו של אוזיל, אבל דחתה את טענתו לגזענות. היא מסרה כי במשך שנים סייעה לשלב בני מהגרים ותמשיך לעשות זאת. גם הקנצלרית אנגלה מרקל התערבה בפרשה, והדוברת שלה מסרה היום כי רוב רובם של הטורקים החיים בגרמניה השתלבו בה היטב. היא אמרה כי גרמניה היא מדינה קוסמופוליטית שמקדמת בברכה בני מהגרים, ושהספורט מילא תפקיד מרכזי בשילובם. מרקל מסרה כי אוזיל הוא כדורגלן "גדול". שר החוץ של גרמניה הייקו מאס אמר: "אני לא מאמין שהמקרה של מולטי-מיליונר שחי ועובד באנגליה מספק לנו זרקור על ההצלחה או הכישלון של שילוב המהגרים בגרמניה". אוזיל חי באנגליה ומשחק בקבוצת ארסנל הלונדונית.

 

פרשת אוזיל התפוצצה בשעה שבגרמניה מתנהל דיון ציבורי לוהט בשאלת גורלם של 1.6 מיליון המהגרים שנכנסו למדינה מאז אמצע שנת 2014. זרם המהגרים הזה הוביל להתחזקות מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" וחשף גם מחלוקות בדעת הקהל בנוגע לקהילה הטורקית הגדולה שחיה בגרמניה, כשלושה מיליון בני אדם. מאות אלפי טורקים באו לגרמניה בשנות ה-60 כעובדים זרים שיסייעו לה להתמודד עם המחסור בידיים עובדות, אולם במשך שנים לא נעשו די ניסיונות ללמד אותם גרמנית ולשלב אותם בחברה. משהשתקעו – יצרו קהילה שבמידה רבה היא נפרדת. בעשורים האחרונים השקיעה גרמניה מאמץ גדול יותר בשילובם ובשילוב ילדיהם.

מסוט אוזיל נבחרת גרמניה  (צילום: MCT)
טורקיה: "אין תירוץ לגזענות ולאפליה". אוזיל נפרד(צילום: MCT)

צ'אם אוזדמיר, הפוליטיקאי הגרמני-טורקי, אמר כי פרישתו של אוזיל היא חדשות טובות דווקא לארדואן, ל"אלטרנטיבה לגרמניה" ולכל מי שמתנגד למגוון ולשונות. מנהיגת "אלטרנטיבה לגרמניה", אליס ויידל, כתבה בתגובה: "חלום השילוב של מהגרים לא עובד אפילו עם מיליונרים מהכדורגל". את "נאום התוכחה", כדבריה, של אוזיל, היא הגדירה "דוגמה טיפוסית לכישלון של השילוב".

 

בטורקיה, לעומת זאת, שיבחו פוליטיקאים את אוזיל ותקפו את מי שלכאורה הקשו עליו כל כך. "מה שעבר מסוט אוזיל והיחס שהוא קיבל – זה בלתי נסלח", כתבה גולנור אייבט, יועצת בכירה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. "אין שום תירוץ לגזענות ולאפליה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אוזיל ונשיא טורקיה ארדואן
צילום: AP
מומלצים