שתף קטע נבחר

שוב מחאה במצרים, סיסי: "עשיתם אותי עצוב"

משטרו של נשיא מצרים מדכא את מתנגדיו ביד ברזל, אבל בפעם השנייה בתוך חודש נהרו אזרחיו לרשתות החברתיות והפיצו את ההשטאג "סיסי, תעזוב". ברקע: רפורמות כואבות שהעלו את מחירי החשמל, הדלק והמים. סיסי: "אני מנסה להוציא אתכם מזה ואתם אומרים לי ללכת. אז אני עצוב או לא?"

אזרחים מצרים חידשו בסוף השבוע את מתקפת הציוצים נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שעות אחרי שזה אמר כי קמפיין דומה שנערך נגדו לפני כמה שבועות העציב אותו. בשעות הערב המאוחרות אתמול (שבת) צעד ההשטאג "סיסי, תעזוב" במקום הראשון בטוויטר המצרי עם יותר מ-50 אלף ציוצים. בחודש שעבר עיטר השטאג דומה קרוב ל-300 אלף ציוצים בתוך כמה ימים, מחאה נדירה בהיקפה נגד סיסי במצרים.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

סיסי. "אז אני עצוב או לא עצוב?" (צילום: AP) (צילום: AP)
סיסי. "אז אני עצוב או לא עצוב?"(צילום: AP)

גל המחאה הווירטואלית הקודם נגד סיסי התעורר אחרי שהממשלה הכריזה על שורה של צעדי צנע שהובילו להעלאת מחירי הדלק, החשמל, מי השתייה והתחבורה הציבורית. בסוף השבוע, בנאום בפני ועידת צעירים באוניברסיטת קהיר, אמר סיסי כי המחאה שניצתה נגדו בחודש שעבר ציערה אותו: "אני מנסה להוציא אתכם מזה ואתם יוצרים השטאגים שכתוב בהם 'סיסי, תעזוב'. אז אני עצוב או לא עצוב?".

 

התגובה לא איחרה לבוא: בתוך שעות החיו גולשים בטוויטר את ההשטאג שהוביל את המחאה הקודמת ופרסמו דברי ביקורת על מדיניותו של הנשיא. עם זאת, מספר המסרים נגד סיסי אינו יכול להיות מדד מדויק למידת אי-שביעות הרצון מהנשיא: מצרים רבים משתמשים ברשתות החברתיות, אבל מדובר במדינה בת 100 מיליון תושבים, ורבים מתושביה אינם משתמשים בהן. פרשנים מעריכים כי הרפורמות אכן פגעו באהדה לסיסי, אבל קשה להעריך באיזו מידה, משום שבשנה האחרונה לבדה נאסרה פעילותם של עשרות אתרי אינטרנט במצרים ורבים ממתנגדי הנשיא נעצרו, לעיתים באשמת הפצה של "פייק ניוז", ידיעות מזויפות-לכאורה.

נשיא מצרים. "אתם צריכים להרגיש גאווה" (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא מצרים. "אתם צריכים להרגיש גאווה"(צילום: AP)

סיסי נבחר במרץ השנה לכהונה שלישית, ובימים אלה הוא מקדם רפורמות שהתחייב לבצע במסגרת הסכם לשלוש שנים עם קרן המטבע הבינלאומית שבמסגרתו תקבל מצרים הלוואה של 12 מיליארד דולר. הרפורמות הכואבות כוללות קיצוץ בסובסידיות וגרמו לאותן עליות מחירים. הן החריפו עוד יותר את מצבם הכלכלי של המוני מצרים, ורבים מהם מתקשים לעמוד בהוצאות הבסיסיות ביותר.

 

בנאום שנשא בחודש שעבר אמר סיסי כי מצרים נמצאת בדרך לשקם את כלכלתה סוף סוף, אחרי שנים של חוסר יציבות שהובילו אותה למצוקה כלכלית אדירה. בנאומו אמר סיסי כי מאז מהפכת 2011, שבה הודח הנשיא חוסני מובארק אחרי 29 שנים בשלטון, התמודדה מצרים עם שלל אתגרים, בהם חוסר יציבות פוליטי, פעילות של ארגוני טרור וקריסה כלכלית. "אני אומר לכם באובייקטיביות גמורה, כל מצרי ומצרייה יכולים לחוש גאווה על מה שהמדינה הזו השיגה מול שלושת האתגרים האלה – ובזמן שיא", אמר סיסי.

 

באותו נאום אמר סיסי כי מצרים – המדינה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי – אינה יכולה להרשות לעצמה שלא להמשיך לבצע את הרפורמות, גם אם הן כואבות. "אין ספק שהדרך הזו לרפורמה אמיתית היא קשה ואכזרית ושהיא גורמת סבל רב, אבל אין ספק גם שהסבל שייגרם אם לא נבצע את הרפורמות יהיה גדול בהרבה", טען.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
נשיא מצרים סיסי. הוא בטוח: זה הכיוון הנכון
צילום: EPA
מומלצים