שתף קטע נבחר

המתות החסד בהולנד: חקירה נגד רופאה שביקשה שיחזיקו חולה

חקירה העלתה כי הרופאה שמה לחולת אלצהיימר בת 74 סם הרגעה בכוס הקפה - ללא ידיעתה. כשזו התעוררה רגע לפני הזרקת הרעל, ביקשה הרופאה מבני המשפחה להחזיקה. היא ננזפה ונפתחה נגדה חקירה פלילית

חקירה פלילית נפתחה בהולנד נגד רופאה בחשד שהפרה את חוקי המתות החסד במדינה - זאת מכיוון שעל פי החשד, היא שמה לחולת אלצהיימר כדור הרגעה בכוס הקפה שלה, ללא ידיעתה. כשהחולה התעוררה, וייתכן שהביעה התנגדות לתהליך, הרופאה ביקשה מבני משפחתה להחזיק אותה בזמן הזרקת הרעל הקטלני.

 

החקירה נפתחה לאחר שהרופאה, ששמה נותר חסוי, כבר ננזפה על ידי נציבות תלונות הרופאים ההולנדית, בעקבות המקרה שאירע בשנת 2016. בדו"ח מפורט של ועדת הביקורת האזורית להמתות חסד, שפורסם בשנה שעברה, נקבע כי הרופאה הפרה את כללי ביצוע התהליך.

"רצתה לקחת ממנה את היכולת להתנגד". אילוסטרציה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
"רצתה לקחת ממנה את היכולת להתנגד". אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)
  

לפי ה"דיילי מייל" הבריטי, הדו"ח ציין כי האישה בת ה-74 ביקשה למות אם מחלת האלצהיימר שלה תהפוך לחמורה מדי. עם זאת, היא אמרה שוב ושוב כי "זה לא הזמן לכך" וכי "זה לא כל כך גרוע עדיין". שבעה שבועות לפני מותה, האישה אושפזה בבית אבות - שם בעלה של האישה שכנע את הרופאה כי היא אכן רוצה למות.

 

בדו"ח נכתב כי ביום ביצוע התהליך, הרופאה שמה בכוס הקפה של האישה המבוגרת סם הרגעה, כאמור ללא ידיעתה. כ-40 דקות לאחר מכן, הוזרקה לה מנה נוספת של סם הרגעה, "בגלל שלראשונה לא הייתה השפעה מספקת".

 

למרות סמי ההרגעה, האישה התעוררה בזמן שהרופאה התכוננה להזריק את הרעל מסוג תיופנטל. "כשהרופאה ניסתה להזריק את הרעל, החולה התיישבה. זה מה שהרופאה התייחסה אליו כהתנגדות פיזית. המשפחה החזיקה אותה והרופאה הזריקה במהירות את הרעל", נכתב בדו"ח.

 

הוועדה גינתה במסקנותיה את הרופאה ואמרה כי היא "חצתה גבול" ולא הייתה יכולה לדעת אם המטופלת אכן רצתה למות. "בכך שנתנה לה סם הרגעה בסתר, היא רצתה לקחת ממנה את היכולת להתנגד. וכשהפציינטית כן הגיבה באופן שלילי, הרופאה כשלה בכך שלא שקלה את האפשרות שמדובר בסימן חשוב לכך שהיא לא רוצה שהמחט יוחדר אליה".

 

אם בעקבות החקירה יוחלט להגיש נגד הרופאה כתב אישום בגין הפרת חוק המתות החסד במדינה - יהיה זה המקרה הראשון מסוגו מאז התהליך השנוי במחלוקת הפך לחוקי בשנת 2002. ב-2016, השנה שבה כאמור התרחש המקרה, הכללים לביצוע המתות חסד הוגמשו אף יותר, והחוק שונה כדי לאפשר לרופאים להזריק את הרעל למטופלים הסובלים מדמנציה - אם חתמו על הצהרה תחת פיקוח של רופא משפחה, לפני שחלה התדרדרות במצבם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים