שתף קטע נבחר

אמנסטי: "ממשלה עוינת ניסתה לרגל אחרינו באמצעות תוכנה ישראלית"

ארגון זכויות האדם העולמי טוען כי ניסו לרגל אחרי אחד מעובדיו באמצעות תוכנת ריגול ישראלית. בכיר בארגון: "מאמינים שזה ניסיון מכוון של ממשלה שעוינת את הפעילות שלנו". בחברה הישראלית הגיבו: "המוצר נועד אך ורק לחקירת ומניעת פשע וטרור"

ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" פרסם הלילה (ד') דו"ח שבו טען כי נעשה שימוש בתוכנת ריגול ישראלית נגד פעילי זכויות אדם במזרח התיכון, בהם גם עובדי הארגון. לפי אמנסטי, הניסיון בוצע באמצעות קישורים שנשלחו בהודעות וואטסאפ.

וואטסאפ. העובד קיבל הודעה עם קישור לתוכנה הזדונית ()
וואטסאפ. העובד קיבל הודעה עם קישור לתוכנה הזדונית

בדו"ח, שכלל כעשרים עמודים, תיאר הארגון ניסיון לפרוץ לטלפון נייד של אחד מעובדיו בתחילת חודש יוני. העובד קיבל הודעת וואטסאפ בערבית שעוררה את חשדו: "אתה יכול בבקשה לסקר את המחאה לשחרור האחים שלך שנעצרו בסעודיה, מול השגרירות הסעודית בוושינגטון. אחי נעצר ברמדאן ואני נמצא פה על מלגה, אז אל תקשר אותי לזה. סקר את המחאה עכשיו, זה יתחיל בתוך פחות משעה. אנחנו זקוקים לתמיכתך, בבקשה".

 

ההודעה נשלחה לעובד באותו השבוע שבו ניהל הארגון קמפיין לשחרור פעילות זכויות אדם שנעצרו בסעודיה. מבדיקת הארגון עולה כי ההודעה הזדונית נשלחה גם לפחות לעוד פעילת זכויות אדם בסעודיה.

 

לטענת הארגון, לחיצה על הקישור שנשלח "מדביקה" את המכשיר הסלולרי בתוכנת "פגסוס" של חברת הריגול הישראלית NSO ומאפשרת לעקוב אחרי השימוש במכשיר, להשתלט על המצלמות והמיקרופון וכן נותנת גישה לכל התכנים שעל המכשיר.

הקמפיין של אמנסטי אינטרנשיונל (מתוך האתר של
הקמפיין לשחרור הפעילות(מתוך האתר של "אמנסטי אינטרנשיונל")

"NSO ידועה בכך שהיא מוכרת את התוכנה שלה רק לממשלות, לכן אנחנו מאמינים שזה היה ניסיון מכוון של ממשלה שעוינת את הפעילות שלנו לחדור לארגון", אמר ג'ושוע פרנקו, ראש מחלקת טכנולוגיה וזכויות אדם באמנסטי. "ההתקפה המצמררת הזאת על הארגון מדגישה את הסיכון החמור שנשקף לפעילים ברחבי העולם באמצעות טכנולוגית מעקב כמו זו".

 

בארגון התחקו אחרי הקישור שנשלח בהודעה והגיעו לרשת של כ-600 אתרים שנחשדו בעבר בקשר ל-NSO ולפי הודעת הארגון "יש חשש שהם עלולים לשמש כפיתיון עבור פעילי זכויות אדם במדינות כמו קניה, קונגו והונגריה, ולא רק במפרץ.

בניין חברת NSO (צילום: אוראל כהן)
המשרדים של NSO בהרצליה. "המוצר נועד אך ורק לחקירת פשע וטרור ולמניעתם"(צילום: אוראל כהן)

בתגובה ששלחה החברה הישראלית לארגון נכתב: "קבוצת NSO מפתחת טכנולוגיית סייבר כדי לאפשר לסוכנויות ממשלתיות לזהות ולשבש מזימות טרור ופשע. המוצר שלנו נועד אך ורק לחקירת פשע וטרור ולמניעתם. כל שימוש בטכנולוגיה שלנו שמנוגד למטרה זו הוא הפרה של המדיניות שלנו ושל החוזים המשפטיים. אם אכן נעשתה הפרה כזאת, נחקור את הנושא וננקוט בפעולה מתאימה על סמך הממצאים".

 

זאת לא הפעם הראשונה ששמה של NSO עולה בהקשרים של ריגול אחרי ארגונים אזרחיים. לפני כשנה, נחשף כי ממשלת מקסיקו ריגלה אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם במדינה באמצעות תוכנת הריגול "פגסוס" של החברה הישראלית. לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שחשף את הפרשה, ממשלת מכסיקו שילמה כ-80 מיליון דולר תמורת התוכנה - בתנאי שיעשה בה שימוש רק כדי לחקור מחבלים ופושעים.

 

באוגוסט 2016 נחשף כי NSO הצליחה לנצל פרצת אבטחה נדירה במכשירי אייפון, וכך להחדיר פנימה את תוכנת הריגול שלה. אפל נאלצה להוציא עדכון למערכת ההפעלה של אייפון כדי לחסום את הפירצה. ב-2017 חוקרי אבטחה של גוגל ושל חברת אבטחת המידע Lookout חשפו תוכנת ריגול נוספת של NSO, שהוסוותה כאפליקציה תמימה שמותקנת על אנדרואיד, ואפשרה לנטר מרחוק את פעילות המשתמש במכשיר באמצעות המיקרופון והמצלמה: לעקוב אחרי אפליקציות אחרות, לצלם מסך, לעקוב אחר היסטוריית גלישה, לעקוב אחרי שיחות טלפון והודעות טקסט, ועוד. היא אף הכילה מנגנון השמדה עצמי המיועד להיות מופעל ברגע שהתגלתה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים