שתף קטע נבחר

דקות אחרי הטקס: ה"נובל למתמטיקה" נגנב מפליט כורדי

קאוצ'ר בירקר, פליט מאיראן שהפך לפרופסור בקיימברידג', זכה במדליית פילדס היוקרתית בטקס שנערך בריו דה ז'ניירו מוכת הפשע. הוא הכריז: "זו אגדה שהתגשמה", אבל שעה אחר כך התיק עם המדליה נמצא ריק

פרס "נובל למתמטיקה" ניתן אתמול (יום ד') בכנס הבינלאומי למתמטיקאים שנערך בריו דה ז'ניירו. אלא שדקות לאחר חלוקת הפרס התרחשה תקרית מביכה כשקאוצ'ר בירקר, אחד מארבעת הזוכים בפרס היוקרתי, גילה שמדליית הזהב שלו נגנבה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

כאוצ'ר בירקר חתן פרס נובל למתמטיקה (צילום: AFP)
"אגדה שהתגשמה". בירקר (מימין) בטקס(צילום: AFP)

מדליית פילדס, המכונה פרס נובל למתמטיקה, עשויה 14 קראט והיא ניתנת אחת לארבע שנים למתמטיקאים עד גיל 40 ש"הגיעו להישגים יוצאי דופן". ריו מוכת הפשע היא העיר הלטינית הראשונה שזכתה לארח את הטקס.

 

אחרי שקיבל את המדליה, ששווה כ-4,000 דולר, הניח אותה בירקר בתיק יד. פחות משעה לאחר מכן, הוא גילה שהיא נגנבה ומאבטחים מצאו את התיק הריק בחצר סמוכה. המשטרה בדקה צילומי אבטחה וזיהתה שני חשודים פוטנציאליים. הקונגרס הבינלאומי למתמטיקאים שארגן את הטקס מסר כי "הארגון מצטער מאוד על המקרה".

 

זוכי פרס נובל למתמטיקה  (צילום: AFP)
הזוכים הנוספים (מימין לשמאל): פיגאלי, שולץ ונקאטש(צילום: AFP)

בירקר, בן 40, הוא פליט כורדי מאיראן שהפך לפרופסור למתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג', ומתמחה בגיאומטריה אלגברית. אחרי הטקס הוא אמר כי ההישג שלו הוא כמו "אגדה שהתגשמה" עבור בני עמו. "אני מקווה שהחדשות האלה יעלו חיוך על פניהם של אותם 40 מיליון כורדים", אמר למגזין המדעי "Quanta".

 

"כורדיסטן הוא מקום שמאוד לא סביר שילד יפתח בו עניין במתמטיקה", הוסיף בירקר שנולד בכפר במחוז מריוואן שבחבל כורדיסטן, באזור הגבול בין איראן לעיראק. כשלמד באוניברסיטת טהרן, הוא נהג להביט בדיוקנאות של זוכי הפרס וחלם לקבל מקלט מדיני ואזרחות בבריטניה. בעקבות כך החל לפתח עניין בתחום. "לא יכולתי לדמיין שזה באמת יתגשם", הוא הוסיף.

 

שלושת הזוכים בפרס לצד בירקר הם אלסיו פיגלי האיטלקי, פטר שולץ הגרמני ואקשיי ונקאטש ההודי-אוסטרלי. הפרס ניתן בדרך כלל לשני זוכים לפחות, ולרוב לארבעה. ב-2014 הפכה המתמטיקאית האיראנית מרים מירזחאני לאישה היחידה שזכתה בפרס לבדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים