שתף קטע נבחר

הצעת החוק שתסייע למתמחים וגם לח"כ שהציע אותה

ח"כ יואל חסון הגיש הצעת חוק לשינוי האחריות על פיקוח ההתמחות של הסטודנטים למשפטים. בין הסטודנטים שיוכלו ליהנות מהחוק, גם חבר הכנסת עצמו. חסון: "התייעצתי עם יועמ"ש הכנסת, זה לא קשור אלי בשום צורה"

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, מקדם הצעת חוק שהוא עצמו עשוי להינות ממנה. לפי ההצעה, ועדה מיוחדת של משרד המשפטים תפקח על בחינות ההסמכה של עורכי הדין, אליהן צפוים לגשת הסטודנטים למשפטים, בהם גם חסון.

חסון. הצעת חוק לטובת הסטודנטים למשפטים, בהם גם חסון ()
חסון. הצעת חוק לטובת הסטודנטים למשפטים, בהם גם חסון

חסון סיים באחרונה את לימודי המשפטים במכללת פרס ולאחרונה הגיש על שולחן הכנסת הצעת חוק שעשויה להיטיב עמו אם וכאשר יסיים את ההתמחות שלו וייגש לבחינות ההסמכה.

 

לפי הצעת החוק, שהיא תיקון לחוק לשכת עורכי הדין, האחריות לפיקוח על ההתמחות, בחינות ההסמכה והענקת רישיונות עבודה תועבר מידי לשכת עורכי הדין לידי ועדה להכשרה מקצועית שתמונה על ידי שר המשפטים ותהיה כפופה לו.

 

בהצעת החוק נכתב כי "כיום לשכת עורכי הדין היא הגוף שמסמיך עורכי דין בישראל ובתוך כך מפקחת על ההתמחות ועל בחינות ההסמכה. ביקורת רבה מתמקדת במבנה הלשכה ובסמכויותיה. ברובן הגדול של המדינות, ההסדרה העצמית של המקצוע על ידי הלשכה אינה מלאה".

מפגינים בכיכר רבין מחאה מתמחים (צילום: מוטי קמחי)
מתמחים מפגינים נגד לשכת עורכי הדין. "עבורם אני נלחם"(צילום: מוטי קמחי)

מפגינים בכיכר רבין מחאה מתמחים (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

בנוגע לטענות שלפיהן מדובר בניגוד עניינים הבהיר חסון כי הוא פנה מיוזמתו ליועץ המשפטי של הכנסת והוא הנחה אותו כיצד לפעול. "ההתמחות ובחינות ההסמכה אינם נוגעים אלי בשום צורה מכיוון שכחבר כנסת איני יכול לעשותן. זה כן נוגע לאלפי מתמחים ומתמחות שעבורם אני נלחם", אמר חסון.

 

לפי חסון, משנת 2011 החלו רבים מקרב ראשי וחברי לשכת עורכי הדין לקרוא לסגור את שערי המקצוע, בטענה ש"הצפת המקצוע" פוגעת בפרנסתם של הוותיקים ו"להתדרדרות כבוד המקצוע". במקביל חלה מגמת עלייה בשיעור הנכשלים בבחינת ההסמכה. בחינת נובמבר 2016 מחזיקה בשיא במספר הנכשלים בכל היסטורית הבחינות של לשכת עורכי הדין, שבה נכשלו יותר מ-70%. בבחינות שנערכו במאי 2017 נכשלו 56% מהנבחנים ובבחינות שנערכו בנובמבר 2017, המועד הראשון למתכונת החדשה נכשלו 66% מהנבחנים. השנה עברו רק 32 אחוזים מהנבחנים.

 

 

הכישלונות בבחינות ההסמכה האחרונות הגיעו לפתחו של בג"ץ שהתערב בבחינות והורה לקבל כמה מטענות הסטודנטים. בקרב המתמחים שנגשו לבחינות ולא עברו התעוררה מחאה נגד הלשכה בטענה שהיה ניסיון מכוון להכשיל כמה שיותר.

 

לפי ההצעה של חסון, בראש הוועדה יכהן שופט עליון לשעבר או נשיא בית משפט מחוזי לשעבר, שימונה על ידי שר המשפטים. כמו כן יהיו חברים בוועדה שני שופטים, נציג המשרד, נציג לשכת עורכי הדין, שני פרופסורים למשפטים, מומחה מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה ונציג הדור הצעיר במקצוע.

 

כיום הוועדה הבוחנת, שאמונה על ניסוח הבחינה ואופן בדיקתה, מורכבת משלושה שופטים, ארבעה עורכי דין ושני חברי סגל. חברי הוועדה אמנם ממונים על ידי שר המשפטים, אך מינויים תלוי בהתייעצות עם המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין.

 

הצעת החוק מסכמת את המצב: "נוכח ניגוד האינטרסים המובהק שנובע מהסמכויות הרבות של לשכת עורכי הדין, קיים קושי לפיקוח יעיל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים