שתף קטע נבחר

הקלטתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל נחשפת: "בזכות הקשיים - מתחשלים"

בני משפחה וחבריו של חלל צה"ל היחיד שתמונתו אסורה בפרסום גם כיום הגיעו לבית העלמין הצבאי בהר הרצל לציון 12 שנים לנפילתו. הערב הושמעה לראשונה הקלטה ובה קולו. אחיו ל-ynet: "חשוב לנו להשמיע את תוכן הדברים שאחי האמין בהם". ישיר

  

 

כ-100 בני משפחתו וחבריו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל התאספו הערב (שני) סביב קברו בבית העלמין הצבאי בהר הרצל לאזכרה במלאת 12 שנים למותו בעיר בעלבכ במלחמת לבנון השנייה. הקלטה עם קולו של סא"ל עמנואל מורנו - חלל צה"ל היחיד שתמונתו אסורה לפרסום גם כיום - הושמעה הערב לראשונה בפומבי באירוע לכבודו בבית החולים שערי צדק (בווידאו בפתיחת הכתבה).

 

הקומיקס על החלל היחיד שאסור לפרסם את תמונתו

 

מאיה אוחנה מורנו, אלמנתו של עמנואל, אמרה באזכרה: "אתה חסר לי תמיד. אני חיה את החוסר הזה, אבל לפעמים הוא צף כשהחיים מתקדמים. אתה לא כאן כדי לחוות את החבורה המדהימה שהשארת כאן והם זועקים עד השמיים. אתה לא כאן לנשק את ילדינו בלילות, לא כאן כדי לספר להם חוויות על ילדותך ולהביא את הדרך והסגנון שלך - ועם כל החוסר הזה אתה כל כך כאן, מעורר לבבות של אנשים להאמין ששינוי זה רק עניין של עבודה וכוח רצון".

 

תא"ל אורי גורדין, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל וחברו של עמנואל ליחידה, נשא גם הוא דברים: "עמנואל ואני באנו מרקעים שונים; אני קיבוצניק והוא ירושלמי. אני מתגעגע אליו. לא רק לזיכרון שלו אלא ממש אליו, החבר. היו לו הרבה מאוד זוויות. כשאני נזכר בעמנואל אני נזכר בתשוקה האדירה שלו לחיים ולעשייה. בכל מפגש איתו היית חווה סערה והוא היה סוחף אותך".

 

 

"הוא היה אדם מאמין, מצד אחד אמונה ומצד שני הטלת ספק, הוסיף תא"ל גורדין. "הוא האמין בדרך, בחברים, ובשותפים לדרך, וביכולת שלו ושלנו לעשות את המשימות כמעט באמונה עיוורת. לפעמים האמונה הזאת גרמה לו למשוך כמעט רחוק מדי".

 

תא"ל גורדין הוסיף: "עמנואל היה בנאדם שאם היית רואה אותו על מדים הדבר האחרון שאפשר לתאר זה אדם מסודר ומאורגן, הוא תמיד היה נראה שהוא מסר את המדים לקימוט ולא לגיהוץ. אני לא חושב שזה בגלל חוסר כבוד או משמעת, אני חושב שזה בגלל ביטול עצמי, לא אני הסיפור, לא חשוב איך אני נראה, ומאידך כשהיה צריך לצאת לפעילות הוא היה תמיד נראה לעילא ולעילא, מחויט ומגוהץ והשיער והחולצה והמכנסיים והנעליים... הכל מסודר בול במקום הנכון".

 

 

בין הנוכחים באזכרה: ראש אגף מבצעים לשעבר האלוף ניצן אלון, ראש מטה זרוע היבשה תא"ל אורי גורדין והרב הצבאי הראשי איל קרים. גם חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד) הגיע למקום. אחיו של עמנואל, הרב שמואל מורנו, סיפר ל-ynet כי " חשבנו שעם השנים זכרונו התעמעם, או שהגיבורים הלאומיים יתחלפו, אבל נראה שככל שהזמן עובר העשייה השקטה והלא-מוחצנת של עמנואל עדיין משאירה את חותמה אחרי 12 שנים.

 

קבר עמנואל מורנו (צילום: גיל יוחנן)
קברו של עמנואל מורנו ז"ל(צילום: גיל יוחנן)

אלמנתו של עמנואל מורנו (צילום: גיל יוחנן)
אלמנתו של עמנואל מורנו(צילום: גיל יוחנן)

"האיסור חל עד היום על הצגת פניו, ומעולם לא חשבנו להשמיע את קולו. פנינו לצנזורה ושאלנו אם הדבר יהיה אפשרי - והם לא התנגדו. חשוב לנו להשמיע את התוכן של הדברים שאחי האמין בהם".

 

"קיימות שלוש דרכי תגובה מול משבר: האחת, לשקוע במצולות הייאוש והדכדוך, זו אינה דרכנו כלל ועיקר, ולא נאריך בה. הדרכים האחרות מבטאות אופטימיות, אך האחת משובחת מן השנייה. הראשונה מביטה אל עבר האור שאחרי החושך, הטוב שמעבר לרע, ומתעלמת מעצם קיום הרע - זו הדרך הקרויה בפי העם 'לראות את חצי הכוס המלאה'.

 

"אך יש דרך טובה ממנה", ממשיך מורנו ואומר: "וזוהי דרכו של רבי עקיבא: שימוש ברע כמנוף להתחזקות. כידוע, כאשר אדם נמצא בקושי ובמשבר הוא מגלה כוחות נפש שאילולא המשבר לא היו באים לידי ביטוי, בדומה לחייל שעובר מסלול קשה ומייגע. ניתן לומר שלמרות ובעצם בזכות אותם קשיים, הוא יוצא חייל מחושל וטוב יותר.

 

אמו של עמנואל מורנו מדליקה נר לזכרו (צילום: ענבר טויזר)
(צילום: ענבר טויזר)

אזכרה לעמנואל מורנו ז
הוריו ואחיו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל(צילום: ענבר טויזר)

"ניתן אפוא לסכם ולומר שבדרך האופטימית הראשונה נשארים חזקים, בעוד שבדרכו של רבי עקיבא יוצאים מחוזקים. בעומדנו בפתח שנה חדשה, מי ייתן ונדע לאמץ הסתכלות זו על המציאות, גם בחיי היום יום הפרטיים וכן בחיי האומה. הסתכלות שהופכת משבר למבשר.

בתקווה שממשברים אלו נצא מאוחדים ומחוזקים מול האתגרים העומדים לפנינו".

 

בסוף דבריו הודה מורנו לראש אגף המודיעין דאז אהרון-זאבי פרקש והוסיף: "תודה במיוחד להוריי שליוו ותמכו בי לאורך השנים, ואחרונה חביבה, אשתי, החצי השני שלי, שתומכת ואוהבת ללא גבול. תודה על הכל. שנה טובה לכולם".

 

ההקלטה נלקחה מתוך סרטון שצולם בטקס הענקת דרגת סגן-אלוף למורנו, כ-11 חודשים לפני שנהרג. בהקלטה דיבר מורנו ברוח תכנית ההתנתקות שנערכה באותה התקופה. "עומדים אנו בתפר בין סיומה של שנה ותחילתה של שנה חדשה הבאה עלינו לטובה. חיתום וסיכום של שנה הוא לא רק תיאור תמציתי של רצף אירועים שהתחוללו, אלא נקודת מוצא לקראת השנה המתחדשת. השנה החולפת הייתה רצופה באירועים ומשברים אשר איימו על אחדות העם ושלמותו.

 

עד היום הותרו לפרסום שני מבצעים בלבד שבהם השתתף מורנו, בהם 'עוקץ ארסי' שבמהלכו נחטף המחבל מוסטפא דיראני מביתו בלבנון, ומבצע נוסף לחילוץ נהג המונית אליהו גוראל שנחטף על-ידי פלסטינים והוחזק במרתף בביתוניא.


פורסם לראשונה 06/08/2018 17:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
קברו של עמנואל מורנו ז"ל
צילום: גיל יוחנן
מומלצים