שתף קטע נבחר

תעלומה במוסקבה: מקורות של ה-CIA נעלמו

בכירים בארה"ב אומרים כי המודיעין האמריקני "נותר באפלה" בכל הנוגע לכוונותיו של פוטין לקראת בחירות אמצע הכהונה בנובמבר, בעקבות "השתתקותם" של גורמים ברוסיה ששימשו כמקורות מודיעיניים. "הם ירדו למחתרת, לא מאמינים שהם נרצחו"

ה-CIA "נותר באפלה". פוטין וטראמפ (צילום: רויטרס, MCT) (צילום: רויטרס, MCT)
ה-CIA "נותר באפלה". פוטין וטראמפ(צילום: רויטרס, MCT)

גורמים המקורבים לקרמלין ולנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אשר שימשו את ה-CIA כמקורות מודיעיניים, "השתתקו" לאחרונה. כך דיווח אמש (יום ו') ה"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, מדובר במקורות שסיפקו למודיעין האמריקני "מידע קריטי" על מאמציה של רוסיה להתערב במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

 

כעת, גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי ה-CIA "נותר באפלה" בכל הנוגע לכוונותיו של פוטין לקראת בחירות אמצע הכהונה שיתקיימו בנובמבר. ב"ניו יורק טיימס" דווח עוד כי הגורמים הרשמיים אמרו כי הם "לא מאמינים שהסוכנים נרצחו", אך הם מניחים שהם "ירדו למחתרת בשל פעילות מודיעינית דו-צדדית אגרסיבית" מצד רוסיה – כולל השימוש בגז העצבים נוביצ'וק נגד המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה.

 

בתחילת החודש האשימו עוזריו הבכירים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את רוסיה בניסיון להתערב בבחירות האמצע, כפי שעשתה בבחירות לנשיאות ב-2016 - בניגוד להכחשות של ולדימיר פוטין שאמר לטראמפ שמדובר בשקרים. ראש המודיעין הלאומי בארה"ב, דן קואטס, אמר בתדריך שארה"ב משקיעה מאמצים גדולים להגן על מערכת הבחירות בנובמבר ועל הבחירות לנשיאות ב-2020 מהתערבות זרה.

ראש המודיעין הלאומי ב ארה
קואטס והבכירים האמריקנים בבית הלבן

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים (צילום: AFP)
המנהיגים בפסגה בהלסינקי(צילום: AFP)

 

 

לפני כשלושה ימים, הטילה ארה"ב סנקציות על שני אישים רוסים, ועל שתי חברות, רוסית וסלובקית, בשל פעילות סייבר. כך הודיע משרד האוצר האמריקני. זאת לאחר שבתחילת החודש הודיעה ארה"ב שהיא תטיל סנקציות נוספות על רוסיה, אחרי שקבעה שמוסקבה השתמשה בגז עצבים נגד המרגל הרוסי לשעבר ובתו בבריטניה. ההודעה על הסנקציות פורסמה יום אחרי שהסנאטור האמריקני רנד פול אמר שהעביר לפוטין מכתב מטראמפ, שבו קרא הנשיא האמריקני לשיתוף פעולה בין שתי המדינות.

 

טראמפ הטיל ספק בהתערבותה של רוסיה במערכת הבחירות ב-2016, ועורר את זעמם של דמוקרטים ורפובליקנים שאמרו שהוא מתעלם מהאיום על הדמוקרטיה האמריקנית. "יש לי אמון גדול באנשי המודיעין, אבל אני אומר לכם שההכחשה של הנשיא פוטין היום הייתה חזקה מאוד", אמר טראמפ אחרי הפסגה עם פוטין בחודש שעבר בהלסינקי.

: רוסיה גייט התערבות רוסיה ב בחירות ארה

קואטס, ראש ה-FBI כריסטופר ריי, המזכירה לביטחון המולדת קירסטן נילסן וראש הסוכנות לביטחון לאומי, פול נקסוני, אמרו שרוסיה מנסה להשפיע על תוצאות הבחירות – יחד עם גורמים זרים נוספים. "הדמוקרטיה שלנו על הכוונת", אמרה נילסן בבית הלבן.

 

לפי גורמים בארה"ב הפעילות הבלתי חוקית של רוסיה כוללת מאמצים פליליים למנוע מבוחרים להצביע ולספק מימון בלתי חוקי לקמפיין, לבצע מתקפות סייבר במערכות המחשבים בקלפיות ולפרוץ למחשבים של גורמים אמריקנים. "אנחנו ממשיכים לראות קמפיין מסרים מתפשט של רוסיה בניסיון להחליש את ארה"ב ולפלג אותה", הוסיף קואטס. "אנחנו נמשיך לעקוב ולהזהיר מכל ניסיון שכזה".

 

כמה ימים לפני התדריך בבית הלבן, מסרה פייסבוק כי זיהתה ברשת מתקפה פוליטית "מתוחכמת", מתואמת ומתמשכת, שנועדה להשפיע על הבחירות הקרובות בארה"ב. לפי שלושה גורמים עשרות חשבונות ועמודי פייסבוק מזויפים פרסמו תוכן פוליטי לקראת בחירות אמצע הכהונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, MCT
פוטין וטראמפ
צילום: רויטרס, MCT
מומלצים