שתף קטע נבחר

ממונה להטרדות מיניות על כל 20 אלף אנשי הוראה: "מדאיג ביותר"

מורות מתלוננות על כך שמעולם לא נתקלו בתקנון למניעת הטרדה מינית - שבו פרטי הממונה. "בפועל, למורות אין למי לפנות", אמרו בשדולת הנשים. משרד החינוך: "פועלים בהתאם לנהלים ועל פי החוק"

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

ממונה אחת לטיפול בהטרדות מיניות על כל 20 אלף מורים, מורות ועובדי הוראה בממוצע - זהו היחס המוקצב לטיפול בנושא ההטרדות המיניות במערכת החינוך. מבדיקת ynet עולה כי בכל אחד משמונת המחוזות של משרד החינוך יש ממונה אחת. בנוסף, פחות משבוע לפתיחת שנת הלימודים, לידי ynet הגיעו תלונות גם על כך שבבתי ספר רבים, תקנון החוק למניעת הטרדה מינית, שחייב להיות תלוי בכל מקום עבודה עם מעל ל-25 עובדים - לא נתלה.

 

"אני עובדת כבר חמש שנים בבית הספר ואף פעם לא נאמר שום דבר בשום מליאה של מורים על כך שיש ממונה על הטרדה מינית", מספרת מורה בבית ספר תיכון ברמת השרון, "אני בכלל לא ידעתי שיש פונקציה כזאת שנקראת 'ממונה על הטרדות מיניות', ואני עוד יחסית מורה מעורבת. זה פשוט הזוי ובאיזשהו מקום זה מעליב". מורות נוספות מספרות גם כן כי מעולם לא נתקלו בתקנון בבית הספר, וכי כלל אין להן מושג מי הממונה.

 

בישראל עובדים כ-160 אלף מורים, מורות ואנשי הוראה בבתי הספר ובגנים. החוק למניעת הטרדה מינית שעבר בכנסת בשנת 1998, קובע כי בכל מקום עבודה עם מעל ל-25 עובדים, יש לתלות כאמור את תקנון החוק למניעת הטרדה מינית ובו פרטי הממונה על הטיפול בנושא במקום העבודה. בתקנות לחוק מצוין כי "מעסיק ימנה אדם מטעמו לאחראי, וימנה יותר מאחראי אחד אם יש צורך בכך, כדי לאפשר גישה נוחה לאחראי, בהתחשב במספר מקומות העבודה ובפיזורם הגיאוגרפי".

 

"הנתונים שלפיהם במשרד החינוך יש רק אחראית (ממונה) אחת למניעת הטרדה מינית בכל מחוז שבו מועסקות עשרות אלפי עובדות של משרד החינוך, מדאיגים ביותר ומעוררים חשש ממשי", אמרו בשדולת הנשים בישראל, המפעילה קו פתוח לזכויות נשים בעבודה.

 

בשדולה מסרו בנוסף כי "בפועל, למורות ולעובדות משרד החינוך שמוטרדות מינית אין למי לפנות. מינוי של אחראית אחת למחוז, כלומר אחת לכל עשרים אלף מורות אינו עולה בקנה אחד עם הדרישות שמציב החוק. לקראת שנת הלימודים הקרובה, אנו קוראות למשרד החינוך לוודא כי הוא ערוך לטפל בכל תלונה על הטרדה מינית באופן מהיר ורציני, לרבות מינוי מספר מספק של אחראיות שיוכשרו לביצוע תפקידן".

"משרד החינוך כשל כישלון טוטלי באכיפת החוק למניעת הטרדה מינית". עו"ד אלוני-סדובניק (צילום: אורית אלון ) (צילום: אורית אלון )
"משרד החינוך כשל כישלון טוטלי באכיפת החוק למניעת הטרדה מינית". עו"ד אלוני-סדובניק(צילום: אורית אלון )

"משרד החינוך כשל כישלון טוטלי באכיפת הוראות החוק למניעת הטרדה מינית", אומרת עו"ד רוני אלוני סדובניק, שייצגה בעבר מורות שהתלוננו על הטרדה מינית. "במשך 20 שנות קיום החוק לא מצא משרד החינוך צורך בייצור פרקטיקה אחידה, ברורה ויעילה לבירור תלונות על הטרדה מינית ותקיפה מינית. אם ישאלו מורות או תלמידות מי הממונה במחוז על בירור תלונות נראה שאף אחד לא באמת יודעת כיצד ולמי פונים. משרד החינוך מפר את הוראות החוק למניעת הטרדה מינית בכך שהוא נותן פרשנות שנוחה לו".

 

ממשרד החינוך נמסר כי הוא "מייחס חשיבות רבה ביותר לטיפול מקיף ובלתי מתפשר בכל אירוע של פגיעה מינית. המשרד פועל בנושא זה בהתאם לנוהלי נציבות שירות המדינה ובהתאם לחוק, ואף הגדיל לעשות והציב בכל אחד ממחוזות מערכת החינוך ממונה על התחום, אשר מעניק טיפול אישי ומקיף בכל תלונה ותלונה שמתקבלת. אשר לכרזות, המשרד מעביר אותן לבתי הספר, ומקפיד לוודא שאכן הן נתלות במוסדות החינוך".

 

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "הנציבות היא המעסיקה של עובדי המדינה, בכללם עובדי ההוראה בבית הספר שמקבלים שכר ממשרד החינוך. לכן, הממונה על פי החוק למניעת הטרדה מינית היא אגף המשמעת בנציבות - בהתאם לתקשיר ולתקנון המותאם לשירות המדינה לפי החוק למניעת הטרדה מינית".

 

עוד נמסר כי "עובדי הוראה שמועסקים על ידי מעסיקים אחרים – 'בעלויות', יטופלו על ידי הממונה על פי החוק אצל המעסיק שלהם. בשירות המדינה ישנן 'ממונות' שאינן ממונות על פי החוק, אלא ממונות על שוויון מגדרי שתפקידן לקדם נשים במשרדים וכן לשמש כתובת להגשת תלונות על הטרדה מינית וללוות מתלוננות/נפגעות. במשרד החינוך יש ממונה אחת בהנהלת המשרד ועוד ממונות מתנדבות בכל מחוז שלא מונו באופן רשמי ותפקידן לשמש כתובת לקבלת תלונות על הטרדות מיניות וללוות מתלוננות/נפגעות".

 

"אגף המשמעת בנציבות הוא בעל מומחיות ייחודית לעיסוק בתחום ההטרדות המיניות, כל תלונה על עובד מדינה ועל עובד בגוף ציבורי שחוק המשמעת חל עליו, בחשד להטרדה מינית, מגיעה אל אגף החקירות או אל אגף התביעה ומטופל באופן בלעדי ומקצועי על ידם. באגף התביעה קיימת מזה שנים רבות תובעת בכירה שאחראית על תחום ההטרדות המיניות, שמתפקידה בין השאר להנחות המשרדים באופן הטיפול באירועים, לייעץ וללוות החקירות".

 

אייל נמר, יו"ר ארגון עובדי ההוראה היציגי, מסר: "בסקר שערכנו בקרב 1,600 עובדי הוראה מצאנו כי אחת מכל 10 מורות חוות הטרדה מינית. הנתון הזה צריך להדליק נורה אדומה לכל בעל תפקיד במשרד החינוך ואנו קוראים להנהלת המשרד לפעול לאלתר על מנת להבטיח של שלומם של 160 אלף עובדי ההוראה בישראל ולמגר את התופעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים