שתף קטע נבחר

הצלחה נדירה: הרוסים הפגינו – ופוטין שינה רפורמה

ביום פתיחת המונדיאל הודיעה רוסיה על רפורמה בפנסיה שתכלול העלאה דרמטית של גיל הפרישה. רוסים יצאו להפגנות, הפופולריות של פוטין ירדה לשפל של 4 שנים – והיום הודיע בנאום לאומה: "נעשה הקלות, אבל בטווח הארוך לא יהיה מנוס מהחלטות כואבות"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום (ד') בנאום לאומה על ריכוך של הרפורמה שממשלו מתכוון לערוך בתחום הפנסיה – רפורמה שפגעה בפופולריות שלו והולידה הפגנות מחאה ברחבי רוסיה. עם זאת, פוטין הדגיש כי הידלדלות כוח העבודה של הרוסים פירושה שאין ברירה אלא לערוך רפורמה, וכי הרפורמה הזו עדיין תהיה כואבת.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוך רפורמה פנסיה (צילום: AP)
נשיא רוסיה בנאום היום. בסוף לא יהיה מנוס(צילום: AP)

במסגרת הרפורמה שהוכרזה ביוני היה אמור לעלות גיל הפרישה של הגברים מ-60 ל-65 וגיל הפרישה של הנשים מ-55 ל-63. אבל היום, בנאום שהועבר בשידור חי בטלוויזיה הרוסית, אמר פוטין כי נשים צריכות לפרוש בגיל 60 ולא 63. "יש לנו גישה מיוחדת ודואגת לנשים בארצנו", הצהיר.

 

ההודעה המקורית על הרפורמה ניתנה ממש ביום שבו נפתח המונדיאל ברוסיה, אולי כדי לנצל את מצב הרוח הלאומי המרומם וכך למנוע מחאות. בעקבות ההכרזה על הרפורמה ירד שיעור האהדה לפוטין לשפל של ארבע שנים – מ-80% ל-67%. עדיין מדובר כמובן בשיעור אהדה גבוה למדי.

 

סוגיית גיל הפרישה היא עניין פוליטי רגיש עבור פוטין, שנבחר במרץ השנה לעוד כהונה בת שש שנים כנשיא. בעבר הבטיח שלא יעלה לעולם את גיל הפרישה, ולפי סקרים, כ-90% מהרוסים מתנגדים לתכונית הרפורמה כפי שהוצגה ביוני.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוך רפורמה פנסיה (צילום: AP)
צופים בנאום של פוטין ברחוב ברוסיה(צילום: AP)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוך רפורמה פנסיה (צילום: EPA)
פוטין לוחץ ידי אזרחים אתמול. גם 67% זה מצוין(צילום: EPA)

בנאום שנשא היום ושהועבר בשידור חי בטלוויזיה הרוסית נטל פוטין לראשונה אחריות לרפורמה. "השינוי הדמוגרפי, המגמות בשוק העבודה וניתוח אובייקטיבי של המצב מראים שאיננו יכולים לדחות זאת עוד", אמר פוטין. "אבל ההחלטות שלנו חייבות להיות הוגנות ומאוזנות ולהביא בחשבון את האינטרסים של העם. לכן אני מציע שלל צעדים שיאפשרו לנו להקל ככל האפשר את ההחלטה שהתקבלה".

 

לפי שעה לא ברור אם התערבותו של פוטין תספיק כדי לשכך את הכעס הציבורי, אבל הטלוויזיה הממלכתית הרוסית, שרוב הרוסים עדיין צורכים דרכה את החדשות, הציגה את התערבותו באור חיובי, וכך עשו גם פוליטיקאים ממפלגת השלטון "רוסיה המאוחדת".

נשים מבוגרות ב רוסיה הממשלה מעלה את גיל הפנסיה (צילום: AFP )
60, לא 63. גיל הפרישה לנשים יעלה רק בחמש שנים(צילום: AFP )

פוטין אמר כי הצעת החוק, שצריכה לקבל את אישור הדוּמה, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, תשונה בקרוב כך שתשקף את הרעיונות שלו. הוא הציג כמה דרכים לגיוס כסף למימון מערכת הפנסיות הנוכחית כדי לעכב את הרפורמה, אבל אמר שכולן יוכלו להועיל רק בטווח הקצר, ואילו אם ימומשו בטווח הארוך הן יהרסו את הכלכלה. נזכיר כי כלכלת רוסיה מתמודדת זה ארבע שנים עם סנקציות כבדות מצד המערב בעקבות פלישתה של רוסיה לחצי האי קרים. "אם נהסס עכשיו, בטווח הארוך זה עלול לאיים על היציבות בחברה ולכן גם על הביטחון הלאומי", אמר פוטין.

 

יריביו הפוליטיים של פוטין, בכללם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, ניסו בשבועות האחרונים לנצל את הכעס הציבורי על הרפורמה בפנסיה כדי להגדיל את הפגנות המחאה שהם מנסים לארגן נגד הנשיא. שלשום גזר בית משפט רוסי 30 ימי מאסר על נבלני אחרי שהרשיע אותו בהפרת הסדר הציבורי. נבלני טוען כי ההחלטה נועדה רק למנוע ממנו להוביל הפגנה נגד הרפורמה בפנסיה בחודש הבא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
פוטין. "זה יהיה כואב"
צילום: AP
מומלצים