שתף קטע נבחר

מנהיג חמאס בעזה: "ניתן להשיג רגיעה גם בלי הפיוס הפנים-פלסטיני"

ברקע המגעים להסדרה אמר מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר כי "עוד אין נוסח סופי לרגיעה, אך כל צעדי הענישה שתבצע הרשות הפלסטינית ישברו את כללי המשחק". הוא הוסיף: "תהיה התקדמות בעניין החיילים הישראלים והשבויים" - ואיים: "יכולים לשגר בחמש דקות את כמות הטילים ששיגרנו ב-51 ימים"

יחיא סינוואר (צילום: AP, AFP)
יחיא סינוואר(צילום: AP, AFP)

 

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר אמש (יום ד') בשיחה עם עיתונאים ברצועה כי ארגונו "החליט שהמצור המוטל על עמנו יסתיים, זוהי זכותו של העם לחיות חיים בכבוד. עד כה אין נוסח סופי לרגיעה, ומה שמופץ הם רעיונות והצעות. כל צעדי ענישה שאותם תבצע הרשות הפלסטינית נגד רצועת עזה, ישברו את כללי המשחק ונגיב עליהם בהתאם".

 

בימים האחרונים אנשי פתח מסרו את תשובתם לאנשי המודיעין המצרי על מה שמכונה 'מסמך הפיוס' שאותו הם מגבשים. כעת מחכים שנציגי הארגונים מעזה ישובו לקהיר לדיונים מול המצרים כדי לגבש מסמך סופי בשני עניינים: הפיוס הפנים פלסטיני והרגיעה מול ישראל בעזה. ברקע, חילופי האשמות כבדים בין דוברים מפתח וחמאס, כאשר כל צד מציג את השני כזה שמעכב את התקדמות הפיוס. סינוואר ובכירי חמאס נועדו אמש בעזה עם הנהגות הארגונים המקומיים במסגרת תיאום העמדות לקראת יציאה מחודשת לקהיר.

רצועת עזה מהומות ירי הפגנות גדר עימותים התפרעות התפרעויות (צילום: רויטרס)
מחאה ברצועת עזה: עימותים בסמוך לגדר(צילום: רויטרס)

לדברי סינוואר, "המטרה של חמאס היא לתמוך בעם שניצב לצד ההתנגדות ולא ננוח עד שהתושב יחיה בכבוד, ובכל מחיר. הגשנו הצעות בעניין החיילים הישראלים השבויים ותהיה התקדמות בעניין זה בתקופה הקרובה, במקביל לרגיעה, אך ללא שום קשר בין שני העניינים. בתוך חודשיים ניתן להגיע לרגיעה ברצועת עזה - ומצרים הביעה נכונות לכך - גם אם לא יושג פיוס פנים-פלסטיני". 

 

הוא אמר עוד כי המודיעין המצרי מסר למשלחת חמאס בקהיר את התשובה האחרונה של אנשי פתח לגבי הפיוס, "ותשובתם הייתה גרועה יותר מבעבר. מצרים מוכנה להמשיך במאמצים לרגיעה בעזה גם אם הפיוס לא יצלח".

 

בהתייחס לעימות עם ישראל אמר סינוואר: "אנו לא רוצים עימות צבאי, אך בו זמנית לא חוששים ממנו. חמאס הכין את עצמו היטב בשנים האחרונות ואת התוצאות יהיה ניתן לראות בכל עימות שיהיה. את כל הטילים ששיגרה ההתנגדות הפלסטינית במהלך 51 ימים במלחמה האחרונה, היא תוכל לשגר בחמש דקות".

 

סינוואר הוסיף כי היקף המנהרות והמארבים בעזה התרחב מאז המלחמה האחרונה. "יכולת הטילים מדוייקת יותר וראשי הנפץ גדולים יותר גם הם".

 

בתוך כך, ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ למזרח התיכון, מסר כי "הממשל האמריקני תומך במאמצי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי וממשלת מצרים לתווך הסכם רגיעה בעזה ולהביא לתנאים שיאפשרו לרשות הפלסטינית להחזיר את מלוא סמכויותיה ברצועה". גרינבלט מתח ביקורת על הרשות הפלסטינית ומסר כי היא "לא יכולה לבקר (את התהליך) מהצד. הרשות צריכה להיות חלק מהפתרון לפלסטינים בעזה ולפלסטינים כולם. אם לא, אחרים ימלאו את החלל הזה". 

 

אתמול דווח כי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי, בסוגיית הפיוס הפנים פלסטיני. בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית נמסר: "הנשיא א-סיסי הדגיש כי מצרים ממשיכה לשאת בתפקידה כנותנת החסות של הפיוס, במטרה לחזק את האחדות הלאומית הפלסטינית ואת הלגיטימציה של הנהגת הנשיא אבו מאזן". עוד דווח כי אבו מאזן הודה לנשיא המצרי על תמיכתו בעם הפלסטיני, והשניים סיכמו להמשיך בתיאום ובהתייעצויות בימים הקרובים.

 

 


פורסם לראשונה 29/08/2018 23:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים