שתף קטע נבחר

רוסיה גייט: 14 ימי מאסר ליועץ לשעבר של טראמפ

ג'ורג' פפדופולוס, יועץ לשעבר במטה הבחירות של טראמפ אשר הודה כי שיקר ל-FBI במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות, נידון לשבועיים בכלא. פפדופולוס הוא זה שהוביל לחשיפת החשדות למעורבות הרוסית

14 יום בכלא. פפדופולוס וטראמפ (צילום: AP) (צילום: AP)
14 יום בכלא. פפדופולוס וטראמפ(צילום: AP)

בית משפט בוושינגטון הבירה דן אמש (יום ו') את ג'ורג' פפדופולוס, יועץ לשעבר במטה הבחירות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ל-14 ימים בכלא לאחר שהודה כי שיקר לחוקרי ה-FBI במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות. פפדופולוס הודה בשנה שעברה כי שיקר על קשריו עם גורמים רוסים, בהם מרצה שאמר לו כי לרוסים יש "לכלוך" על המועמדת הדמוקרטית ויריבתו של טראמפ, הילרי קלינטון.

 

פפדופולוס הוא למעשה זה שהוביל לחשיפת החשדות למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות. עיתון ה"ניו יורק טיימס" חשף בדצמבר האחרון כי פפדופולוס, שייעץ בענייני מדיניות חוץ, חשף בפני דיפלומט אוסטרלי שבילה עימו בחודש מאי 2016 כי רוסיה מחזיקה חומרים שליליים על היריבה קלינטון.

קלינטון (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
קלינטון(צילום: gettyimages)

על פי הדיווח, פפדופולוס וראש המשלחת האוסטרלית לבריטניה, אלכסנדר דאונר, שתו יחדיו בבר יין במרכז לונדון חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. שלושה שבועות קודם לכן נחשף פפדופולוס בעצמו לכך שמוסקבה מחזיקה אלפי מיילים שעלולים להביך את קלינטון, ושככל הנראה הם נגנבו בפריצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית כדי לפגוע בקמפיין שלה.

 

לא ידוע כמה פרטים בחר פפדופולוס לחשוף בפני דאונר, אך חודשיים לאחר שיחתם הודלפו אלפי המיילים של מחשבי המפלגה הדמוקרטית. גורמים רשמיים במחלקת המדינה האמריקנית אישרו את הדיווח ואמרו כי האוסטרלים הם שהעבירו את המידע שהוצג בפני הפקיד הבכיר.

: רוסיה גייט התערבות רוסיה ב בחירות ארה

הדיווח על אודות יועץ במטה הבחירות שנחשף למידע הנפיץ הביא את הבולשת הפדרלית לפתוח את החקירה בעניין בחודש יולי 2016. פפדופולוס היה חבר הקמפיין השלישי שנעצר על ידי הבולשת במסגרת חקירת הפרשה. מלבדו נעצרו גם יו"ר הקמפיין לשעבר, פול מנפורט, ושותפו העסקי ריק גייטס. בניגוד לפפדופולוס, כתב האישום נגדם לא התמקד בקשר עם הגורמים הרוסים, אלא בהלבנת הון ובקשר עם השלטון הפרו-רוסי שהיה בעבר באוקראינה.

 

מנפורט הורשע בחודש שעבר ב-8 מתוך 18 סעיפי האישומים נגדו, בגין הונאות מס. עשרת האישומים הנותרים בוטלו על ידי בית המשפט, לאחר שחבר המושבעים לא הצליח להגיע להחלטה לגביהם. לפי התביעה, מנפורט הסתיר מיליוני דולרים בחשבונות בנק זרים.

הורשע בהונאת מס. מנפורט (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הורשע בהונאת מס. מנפורט(צילום: AFP)
 

בשבוע שעבר הודיע טראמפ כי יועץ הבית הלבן דון מקגהן יעזוב את תפקידו בסתיו הקרוב. היחסים בין טראמפ למקגהן נעשו לאחרונה מתוחים על רקע החקירה שמנהל התובע המיוחד רוברט מולר בעניין ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות. מקגהן, שהיה אחד האנשים הראשונים שטראמפ מינה לבעל תפקיד בבית הלבן, שיתף פעולה מרצונו החופשי עם התובע מולר והצוות שלו.

 

ב-19 החודשים שלו בבית הלבן היה דון מקגהן נקודת ההשקה המרכזית בין צוות החקירה שבודק את פרשת "רוסיה גייט" לבין הבית הלבן, ובשנה שעברה הוא איים להתפטר אם טראמפ ימשיך לנסות לקדם את הדחתו של התובע מולר. הודעת טראמפ על עזיבתו של מקגהן באה קצת יותר משבוע אחרי ש"ניו יורק טיימס" דיווח כי מקגהן משתף פעולה באופן נרחב עם צוות החקירה של מולר.

 

לפני שבוע אמר טראמפ בראיון לאתר "בלומברג" כי חקירת המעורבות הרוסית בבחירות היא בלתי חוקית בעיניו. בעצרת שערך באותו יום באינדיאנה תקף הנשיא את משרד המשפטים האמריקני ואת ה-FBI ואמר כי אם הם לא יתחילו לעשות את עבודתם בצורה הנכונה ומיד - הוא יאלץ להתערב.

 

"משרד המשפטים שלנו וה-FBI חייבים להתחיל לעשות את העבודה שלהם ולעשות את זה נכון ולעשות את זה עכשיו - כי אנשים כועסים", אמר טראמפ מול קהל תומך ואוהד. "רציתי להישאר בחוץ, אבל בשלב מסוים אם זה לא יסתדר כראוי... אני אתערב ואכנס לתוך זה אם אצטרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים