שתף קטע נבחר

דיווח: גובשה רשימת חשודים בכתיבת הטור נגד טראמפ

יועצי הנשיא הצליחו לצמצם את רשימת החשודים בכתיבת הטור האנונימי. היועצת הבכירה קליאן קונוויי אמרה כי טראמפ מאמין שהבכיר האנונימי שייך למחלקה לביטחון לאומי

עוזריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצליחו לצמצם את רשימת החשודים בכתיבת טור הדעה האנונימי נגד הנשיא שפורסם ב"ניו יורק טיימס". כך אמר הלילה (שבת) גורם המקורב לבית הלבן לרשת CNN. הטור נכתב לכאורה על ידי בכיר בממשל, שאמר כי הוא פועל נגד הנשיא.

 

הגורם לא אמר מי הם החשודים שמופיעים ברשימה המתגבשת. קליאן קונוויי, אחת היועצות הבכירות של טראמפ, אמרה כי הנשיא מאמין שכותב הטור הוא מישהו מהמחלקה לביטחון לאומי בממשל.

 

דונלד טראמפ ב ראיון ל רויטרס הבית הלבן וושינגטון ארה
"ה'ניו יורק טיימס' הכושל שוב מצטט מקור עלום?". טראמפ(צילום: רויטרס)
 

אתמול קרא טראמפ למשרד המשפטים האמריקני לפתוח בחקירה כדי לזהות את הבכיר בממשלו שכתב את טור הדעה. בשיחה עם עיתונאים במטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" טען טראמפ כי מדובר בנושא בעל חשיבות ביטחונית.

 

לאחר פרסום המאמר קרא טראמפ לעיתון להסגיר את הכותב. הנשיא הזועם צייץ בטוויטר את המילה: "בגידה?", ולאחר מכן הביע תמיהה אם אכן בכיר בממשלו עומד מאחורי הדברים. "האם אותו 'בכיר בממשל' אכן קיים? או שמא ה'ניו יורק טיימס' הכושל שוב מצטט מקור עלום?".

 

בהמשך הפנה טראמפ את זעמו כלפי הכותב האנונימי וכלפי העיתון: "אם מוג הלב הזה אכן קיים - על העיתון להסגיר אותו ולו מטעמי שמירה על המולדת. הסגירו אותו לשלטונות!".

 

 

הפרסום הזניק מרוץ ניחושים והכחשות, בתוך הבית הלבן ומחוצה לו, מי הוא הבכיר שעומד מאחורי המאמר. יותר מ-25 בכירים בממשל פרסמו הצהרות פומביות שבהן הכחישו קשר למאמר האנונימי. בין הבכירים סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ראש המודיעין הלאומי דן קואטס ושר ההגנה ג'יימס מאטיס.

 

בטור הדעה שפורסם באופן נדיר בעילום שם נטען כי פקידים רבים בממשל פועלים לסיכול מדיניות הנשיא האמריקני. "חובתנו הראשונה היא למדינה הזאת ואנחנו חושבים שהנשיא ממשיך לפעול בדרך שמזיקה לבריאות הרפובליקה שלנו", נכתב.

הכחיש קשר למאמר. טראמפ עם פנס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הכחיש קשר למאמר. טראמפ עם פנס(צילום: AFP)

במאמר נכתב עוד כי "הנשיא טראמפ עומד בפני מבחן על נשיאותו, באופן שלא עמד בו שום מנהיג אמריקני מודרני. לא רק מפני שהתובע המיוחד מתעצם באופק או שהמדינה חלוקה על מנהיגותו של טראמפ. גם לא אפילו שמפלגתו תפסיד את הבית (בית הנבחרים) לאופוזיציה שנחושה להפיל אותו.

 

"הבעיה - שהוא אינו מבין במלואה - היא שרבים מהפקידים הבכירים בממשל שלו עובדים בהתמדה כדי לסכל מבפנים חלקים מהאג'נדה שלו ומנטיותיו הגרועות", הוא כתב והוסיף: "אני יודע. אני אחד מהם".

 

הוא הוסיף: "אנחנו חושבים שחובתנו הראשונה היא למדינה הזאת, ושהנשיא ממשיך לפעול בדרך שמזיקה לבריאות הרפובליקה שלנו. זו הסיבה שרבים מהממונים שטראמפ מינה נשבעו לעשות כל שביכולתם כדי לשמר את המוסדות הדמוקרטיים שלנו, תוך סיכול הדחפים המוטעים של טראמפ, עד שהוא יעזוב את המשרד".

 

 

 

בסוכנות הידיעות AP פירקו את המאמר לגורמים וחיפשו אחר רמזים שיוכלו לחשוף את זהות הכותב: המחבר זוהה כ"גורם בממשל" - האם זה אומר שהוא עובד מחוץ לבית הלבן? במאמר מוזכרים רוסיה והסנאטור הבכיר שהלך לאחרונה לעולמו ג'ון מקיין - האם זה מרמז על כך שמדובר בגורם במחלקה לביטחון לאומי? האם סגנון הכתיבה נשמע כמו אדם שעבד בצוות מחקר? בציוץ בנושא בעמוד הטוויטר של ה"ניו יורק טיימס" נכתב "הוא" לגבי הכותב - האם זה מוציא את כלל הנשים מהמשוואה? מהעיתון נמסר מאוחר יותר כי הניסוח "הוא" נעשה על ידי אדם שלא מכיר את זהות הכותב, ולכן מדובר בטעות.

 

הדברים שתיאר הבכיר בטור מאמתים את מה שנכתב בספר החדש על טראמפ - "פחד" שכתב העיתונאי הנודע, חושף פרשת ווטרגייט, בוב וודוורד. בספר הוא מתאר ממשל שמתנהל "כאילו הוא מבצע הפיכה" או "נמצא בהתמוטטות עצבים", עם עוזרים בכירים שנוהגים "לגנוב" מסמכים רשמיים משולחנו של הנשיא כדי שהוא לא יראה אותם ולא יחתום עליהם. הספר מצייר דיוקן של נשיאותו של טראמפ על בסיס ריאיונות עומק שהעיתונאי קיים עם גורמי ממשל רשמיים, אך וודוורד אינו חושף מי היו מקורותיו.

 

ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי וודוורד ביקש לראיין גם את טראמפ עצמו כחלק מהכנת הספר, אך נענה בשלילה. על פי הדיווח, בחודש שעבר - לאחר שכתיבת הספר כבר הושלמה - הנשיא התקשר ישירות אל וודוורד ואמר לו כי הוא מוכן לשתף פעולה. בשיחה, על פי הדיווח, התלונן הנשיא שזה הולך להיות "ספר רע", אולם וודוורד השיב לו כי "הדברים יהיו קשים, אך מבוססים על עובדות בדוקות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"אם מוג הלב הזה קיים - הסגירו אותו". טראמפ
צילום: רויטרס
מומלצים