שתף קטע נבחר

צבא ארה"ב תדרך את טראמפ על אפשרויות תקיפה בסוריה

רמטכ"ל הצבא ארה"ב גנרל ג'וזף דנפורד אמר כי הוא שוחח עם הנשיא על אפשרויות תגובה אם המשטר הסורי יעשה שימוש בנשק כימי באידליב. דנפורד הדגיש כי לא התקבלה החלטה לפעול צבאית במקרה כזה, "אבל הנשיא מצפה שנדע לספק אופציה צבאית"

ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, גנרל ג'וזף דנפורד, אמר הבוקר (שבת) כי הוא שוחח עם הנשיא דונלד טראמפ על אפשרויות התקיפה בסוריה במקרה שמשטר אסד יעשה שימוש בנשק כימי במבצע נגד המורדים באידליב. הדברים נאמרו ברקע חידוש התקיפות במחוז והאזהרות האמריקניות לסוריה ובעלות בריתה - רוסיה ואיראן.

 

במהלך ביקור בהודו הדגיש דנפורד כי לא התקבלה החלטה לפעול צבאית בתגובה לשימוש בנשק כימי, "אבל הנשיא מצפה שנדע לספק אופציה צבאית. אנחנו מקיימים דיאלוג קבוע עם הנשיא ומעדכנים אותו בנוגע להתפתחויות ולאפשרויות הצבאיות".

 

 

 

היועץ האמריקני לענייני סוריה, ג'ים ג'פרי, אמר אתמול כי "קיימות ראיות מרובות המעידות על כך שהממשל הסורי נערך לתקיפה כימית במחוז אידליב". ג'פרי הוסיף כי כל התקפה נגד המורדים באזור תוביל ל"הסלמה חסרת אחריות".

 

ג'פרי ציין כי לנשיא סוריה בשאר אסד "אין עתיד כשליט", אך הוסיף שאין זה מתפקידה של ארצות הברית להביא להדחתו. עוד אמר היועץ כי הגיעה העת ליוזמה דיפלומטית משמעותית בנוגע למצב בסוריה, שתכלול את ארצות הברית ובעלות בריתה, וכן הדגיש את מחויבותו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ למיגורו של ארגון דעאש במדינה.

 

טראמפ, שרק לפני חמישה חודשים אמר שהוא רוצה להוציא את כל הכוחות האמריקניים מסוריה, הסכים לאסטרטגיה חדשה שמרחיבה את המאמצים הצבאיים במדינה ומפעילה לחץ דיפלומטי רחב יותר להשגת המטרות של ארצו. כך אמרו גורמים במחלקת המדינה ל"וושינגטון פוסט".

 

"מעדכנים את הנשיא בנוגע להתפתחויות". דנפורד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"מעדכנים את הנשיא בנוגע להתפתחויות". דנפורד(צילום: רויטרס)

למרות שהמערכה הצבאית נגד דעאש כמעט הושלמה, הממשל הגדיר מחדש את מטרותיו, כך שיכללו את יציאת כל הכוחות הצבאיים של איראן ובנות חסותה וכן את הקמתה של ממשלה יציבה ולא מאיימת, שתהיה מקובלת על כל הסורים ועל הקהילה הבינלאומית.

 

גורמים רשמיים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי המוטיבציה הרבה לשינוי נבעה בין היתר מהספקות ההולכים וגוברים לגבי השאלה אם רוסיה, שטראמפ מחשיב כשותפה, מסוגלת ומוכנה לסייע בהוצאת איראן. "המדיניות החדשה היא שאנחנו כבר לא מוציאים את החיילים בסוף השנה", אמר השליח המיוחד של טראמפ. הוא הוסיף כי הכוחות יישארו במדינה כדי להבטיח את יציאת הכוחות האיראניים ואת "התבוסה המתמשכת" של דעאש.

 

הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב שבסוריה (צילום: AFP)
הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב(צילום: AFP)

ראש ממשלת סוריה עימאד חמיס, התייחס במהלך אירוע פתיחת היריד הבינלאומי בדמשק ללחימה במורדים באידליב, ואמר כי ארצו "קרובה לכיבוש המחוז". הוא הוסיף שסוריה "תנצח בכל מלחמה עתידית".

 

ביום שלישי חידשה רוסיה את התקיפות האוויריות במחוז אידליב לאחר 22 ימי הפוגה. גורם במורדים ובמרכז המעקב הסורי אמרו לרויטרס שהתקיפות האוויריות של רוסיה היו ליד העיירה ג'יסר א-שוג'ור, בקצה המערבי של השטח בשליטת המורדים.

 

הדרך של אסד לניצחון: המטרה – אידליב ()

משטר אסד מתכונן למתקפה לשחרור אידליב, בדרך להכרזה על ניצחון במלחמת האזרחים שהחלה ב-2011. לפי הדיווחים הכוחות הסוריים עושים את דרכם לאזור. במקביל עוגנות ספינות מלחמה רוסיות מול חופי סוריה - ההיערכות הגדולה ביותר של הצי הרוסי בסוריה מאז החלה המעורבות הרוסית במלחמה לפני שלוש שנים. לקראת המבצע המסתמן מקיים חיל הים הרוסי תרגיל ענק בשמי הים התיכון.

 

אתמול נפגשו מנהיגי רוסיה, טורקיה ואיראן בטהרן כדי לדון במצב בצפון-מערב סוריה. ראשון הדוברים היה נשיא איראן, חסן רוחאני, שאמר כי "נוכחות הכוחות האמריקנים בסוריה אינה חוקית ועליהם לסגת מיד". הנשיא האיראני חזר על דבריו שמשטר אסד ביקש מהכוחות האיראנים לסייע לו.

 

"לא נהיה שם ללא בקשה מהממשלה", הוא הצהיר וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול על מנת להפסיק את התקיפות הישראליות בסוריה. הוא שב ותקף את ארצות הברית. "אין מנוס ממאבק בטרור באידליב, בשורשיו ובמעורבות המערב", אמר רוחאני. "מעורבות ארצות הברית אינה חוקית ומנוגדת להחלטות מועצת הביטחון. צריך להכין את הקרקע להחזרת הפליטים הסורים ולפעול לשקם את המדינה".

 

רג'פ טאיפ ארדואן עם ולדימיר פוטין  ו חסן רוחאני  ב טהרן פסגה משולשת (צילום: AFP)
פסגת ארדואן, רוחאני ופוטין(צילום: AFP)

 

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הזהיר מטבח, סמוך לגבול עם ארצו ואמר כי המצב באזור אידליב חמור מאוד. "תקיפה באידליב תביא לתוצאה של אסון וטבח", הזהיר ארדואן. "מיליוני אנשים ינועו לכיוון גבול טורקיה במקרה של תקיפה. היכולת של טורקיה לתת מקלט לפליטים כבר מוצתה", אמר ארדואן. הנשיא הטורקי התייחס לתמיכת ארצות הברית בכורדים ואמר: "אנקרה מוחה על תמיכת ארצות הברית בארגון טרור בסוריה". ארדואן הוסיף כי תושבי אידליב חיים בפחד ובעיקר חוששים להפוך לפליטים.

 

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי 95% משטחי סוריה "נוקו מטרור". כשברקע הדיווחים על חשש שצבא אסד ישתמש בנשק כימי, אמר הנשיא הרוסי: "הטרוריסטים באידליב מכינים 'התגרות בנשק כימי' ויש לשחרר את אידליב מידיהם".

 

בהצהרה משותפת בתום הפסגה נאמר כי שלוש המדינות מסכימות לחפש דרכים לפתרון המצב באידליב. עוד נאמר כי שלוש המדינות הסכימו לקיים את הפסגה הבאה בעניין סוריה ברוסיה.

 

רוסיה ואיראן מסייעות לסוריה לנצח את המלחמה אך בטורקיה הזהירו מהמתקפה באידליב. לצבא הטורקי יש כמה עמדות תצפית בגבולות השטח של המורדים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים