שתף קטע נבחר

רוחאני: "לא נוותר על הטילים שמרגיזים את ארה"ב"

בטור שפרסם ב"וושינגטון פוסט" לקראת הדיון שיוביל טראמפ במועצת הביטחון, כתב נשיא איראן כי "הנסיגה מהסכם הגרעין בודדה את ארה"ב". רוחאני ניסה להעביר מסר מפויס וטען כי "השלום הוא הנשק שלנו", אך בנאום במסגרת תרגיל צבאי הבהיר: "לא נוותר על הנשק ההגנתי"

מוחמד רוחאני ()
"לא נוותר על הנשק ההגנתי". רוחאני נואם בתרגיל

נשיא איראן חסן רוחאני הבהיר הבוקר (שבת) במסגרת תרגיל צבאי כי "איראן לא תוותר על הנשק ההגנתי שלה, אלא תשפר את יכולותיה. לא נוותר גם על הטילים שלנו שמרגיזים את ארצות הברית. הלחץ שלה מראה שהנשק שלנו מדאיג אותה". זאת לאחר שבלילה פרסם טור ב"וושינגטון פוסט" ובו ניסה דווקא להעביר מסר מפויס כשטען: "השלום הוא הנשק שלנו". הטור פורסם על רקע הדיון במועצת הביטחון של האו"ם בעניין האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יוביל בשבוע הבא.

 

בטור שפרסם כתב רוחאני כי "איראן מקיימת את התחיבויותיה בעניין הגרעין ומחויבת לשיחות ולדיאלוג - למרות טראמפ". הוא הוסיף כי "ההיסטוריה המודרנית מלמדת כי איראן לא הייתה מעורבת בשום תוקפנות כלפי חוץ ב-250 השנים האחרונות, אך התנגדה בנחישות לתוקפנות ולהתערבות מבחוץ. השלום הוא הנשק שלנו".

"הפרישה מההסכם בודדה את ארה"ב". טראמפ ורוחאני (צילום: רויטרס , AP) (צילום: רויטרס , AP)
"הפרישה מההסכם בודדה את ארה"ב". טראמפ ורוחאני(צילום: רויטרס , AP)

רוחאני התייחס בטור להודעתו של טראמפ מה-8 במאי על הפרישה מהסכם הגרעין, ואמר כי עמדו בפניו שתי אפשרויות: "יכולתי להחזיר לו באותו מטבע ולהודיע גם על פרישה מההסכם, מה שהיה מערער עוד יותר את הביטחון והיציבות באזור. או שיכולתי לשקול תקופה קצרה של חסד כדי שהצדדים שנותרו בהסכם יפצו על השפעותיה השליליות של ההחלטה האמריקנית על הסכם יקר ערך שהושג בתום 12 שנים של משא ומתן קשה ואינטנסיבי. בהתאם למסורת של כיבוד שלטון החוק וכללי המשפט הבינלאומי, ולמען שמירה על השלום והביטחון באזור, בחרתי באפשרות השנייה".

 

בטור טען עוד כי "ארצות הברית ציפתה לנסיגה איראנית חפוזה מההסכם, כדי שהיא תוכל לייסד בקלות ברית בינלאומית נגד איראן ולהחזיר באופן אוטומטי סנקציות ישנות. במקום זאת, הפעולה שלנו סיכלה מהלך כזה. השיחות עם שאר החברות בהסכם והמחויבות שלהן אליו בודדו את ארה"ב. התהום הרצינית שנפערה בין ארה"ב לשותפותיה האירופיות בעניין מדיני קריטי שכזה היא ייחודית וחסרת תקדים - והיא הוכיחה שצדקנו בגישתנו".

 

רוחאני הוסיף כי "הצעתו של טראמפ לשיחות ישירות עם איראן אינה כנה או אמיתית. איך נוכל להשתכנע בכנותו, בעוד מזכיר המדינה שלו הרחיק לכת כשהציב בגלוי רשימה ארוכה של תנאים מקדימים ומעליבים לשיחות? אני משוכנע שהממשל האמריקני יצטרך לשנות כיוון פעם נוספת. ללא קשר, השיחות שלנו עם שותפי הסחר שלנו בעיצומן, ומבטיחות עתיד מזהיר ליחסינו הבינלאומיים. עכשיו ברור לחלוטין כי רוב מדינות העולם מתנגדות לצעדים החד-צדדיים של ארה"ב ומתעבות ביריונות".

 

בנאום שנשא רוחאני הבוקר, לרגל ציון 38 שנים לפרוץ מלחמת איראן-עיראק, הוא ענה לאיום של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ואמר כי "הנשיא טראמפ ייכשל בעימות שלו עם איראן, בדיוק כמו שסדאם חוסיין מעיראק נכשל. אותו דבר יקרה לטראמפ, וגורלה של אמריקה יהיה כמו גורלו של סדאם חוסיין". במקביל לאירוע שבו השתתף רוחאני בטהרן, התרחש פיגוע הירי במצעד הצבאי בעיר אהוואז, שבו נהרגו ונפצעו עשרות בני אדם, בהם חיילים ממשמרות המהפכה. רוחאני עודכן על ההתרחשות ועזב בשל כך את המקום.

 

 

 

אמש אמר מזכיר המדינה פומפאו כי ארה"ב תטיל על איראן את כל האחריות למתקפות נגד האינטרסים שלה - גם אם הן יתבצעו על ידי כוחות המזוהים עמה. בריאיון שהעניק ל-CNN אמר פומפאו כי "וושינגטון הבהירה לטהרן שגם אם היא תשתמש בכוחות פרוקסי כדי לפגוע באינטרסים האמריקנים - התגובה שלנו תופנה כלפיה. אנחנו לא ניתן לאיראן להתחמק מהאחריות לתקריות".

 

פומפאו נשאל אם בדבריו הוא מתכוון לתגובה צבאית - והוא השיב כי "ארה"ב תראה באיראן כאחראית הראשית לכל תקרית שתפגע בנו".

 

דבריו של מזכיר המדינה נאמרו על רקע מתקפת הטילים על שגרירות ארה"ב בבגדד שבעיראק, שהתבצעה על ידי מיליציות שנתמכות על ידי איראן. הבית הלבן ציין כי המיליציות השיעיות עמדו מאחורי המתקפה - אך הדגיש כי איראן לא עשתה מספיק כדי למנוע אותה.

 

משרד החוץ האיראני הגיב לדבריו של מזכיר המדינה ואמר כי "ממשל טראמפ הוא איום ממשי על היציבות הביטחונית באזורנו ובעולם כולו". שר החוץ מוחמד זריף צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ארצות הברית חייבת להתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית".

 

ארה"ב פועלת במרץ בחודשים האחרונים להחלשת כוחה של איראן, בעיקר באמצעות הסקנציות הכלכליות. בתחילת החודש הגיע המטבע האיראני לשפל של כל הזמנים וענקיות אנרגיה יפניות נערכות להפסקת ייבוא הנפט הגולמי מאיראן החל מהחודש הבא, עקב הסנקציות האמריקניות והחשש כי ייבוא נפט מאיראן ישפיע על עסקיהן.

 

כמעט בכל שבוע מודיעות חברות ענק על הפסקת פעילותן ברפובליקה האיסלאמית, והממשל מכוון לכך שייצוא הנפט האיראני ייפגע אנושות.

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים