שתף קטע נבחר

המתיחות בין סין לארה"ב גוברת: בייג'ינג ביטלה שיחות תיאום צבאיות ונזפה בשגריר

סגן שר החוץ הסיני זימן את השגריר האמריקני לשיחה בתגובה לסנקציות האמריקניות שהוטלו בעקבות עסקת מטוסי הקרב והטילים של בייג'ינג ומוסקבה. מפקד חיל הים, שמבקר בארה"ב, נקרא לשוב והשיחות בין הבכירים בצבא בוטלו. משרד ההגנה הסיני: "שומרים את הזכות לנקוט בצעדים נוספים"

סין זימנה לשיחה את השגריר האמריקני בבייג'ינג והקפיאה את שיחות התיאום הצבאיות עם ארה"ב במחאה על הסנקציות שוושינגטון הטילה אחרי שסין רכשה מטוסי קרב וטילים מרוסיה. בנוסף, מפקד חיל הים הסיני, שהיה בביקור בארה"ב, נקרא לשוב למדינתו.

מטוס קרב רוסי סוחוי 35 (צילום: רויטרס)
מטוסי הקרב שעוררו את המתיחות. סין ביטלה שיחות תיאום צבאיות ונזה בשגריר(צילום: רויטרס)

סגן שר החוץ הסיני הודיע כי זימן את השגריר האמריקני טרי ברנסטד לשיחת הבהרה בעקבות הסנקציות החדשות. משרד ההגנה הסיני הודיע כי הוא הורה למפקד חיל הים לחזור באמצע ביקורו בארצות הברית וכן על דחיית השיחות המתוכננות בבייג'ינג בין בכירים בצבא ארה"ב ובצבא הסיני שנקבעו לשבוע הבא. בהצהרת המשרד נאמר כי הצבא הסיני שומר לעצמו את הזכות לנקוט בצעדי תגובה נוספים.

 

דובר המשרד אמר כי ההחלטה הסיני לקנות מטוסי קרב ומערכות טילים מרוסיה היא פעולה נורמלית של שיתוף פעולה בין מדינות ריבוניות ולארצות הברית "אין זכות להתערב".

נשיא סין וטראמפ. השגריר האמריקני ננזף, השיחות שנקבעו בוטלו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נשיא סין וטראמפ. השגריר האמריקני ננזף, השיחות שנקבעו בוטלו(צילום: רויטרס)

ביום חמישי הטילה מחלקת המדינה האמריקנית סנקציות על "מחלקת פיתוח הציוד" של סין, הזרוע הצבאית האחראית לרכישת נשק, בעקבות עסקה עם יצואנית הנשק העיקרית של רוסיה. ההחלטה האמריקנית התקבלה בעקבות רכישת אמצעי הלחימה מחברת "רוסובורונקספורט", יצואנית הנשק המובילה ברוסיה, בניגוד לחוק הסנקציות האמריקני שאושר במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות.

 

דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוארט מסרה כי ראש המחלקה אחראי לרכישת מטוס קרב מדגם סוחוי-35 ב-2017 ומערכת S-400 בשנה האחרונה. "מטרת הסנקציות היא למנוע מהממשלה הרוסית להמשיך בפעולותיה הזדוניות. ארה"ב תמשיך לדחוק בכל המדינות להפחית את יחסיהן עם מחלקת ההגנה הרוסית וגורמי המודיעין שלה שפועלים ברשעות ברחבי העולם", הוסיפה הדוברת.

 

גורם במחלקת המדינה אמר לרשת CBS האמריקנית כי העונש האמיתי מכוון לרוסים - ולא דווקא לסינים. עם זאת, הוא לא ציין אם ארה"ב מתכוונת להטיל סנקציות גם על ברית נאט"ו שגם כן נערכת לרכוש את מערכת ההגנה מפני טילים מהרוסים.

 

אתמול דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי סין ביטלה את השתתפותה בשיחות עם ארצות הברית בנוגע למסחר בין המדינות. לפי הדיווח, החלטתה של בייג'ינג לסגת מהשיחות התקבלה בשל ההודעה על החרפת המכסים האחרונה מצידה של וושינגטון על ייבוא סחורות מסין, בגובה 200 מיליארד דולרים. בשל ההודעה האמריקנית הגיבה סין בצעד דומה והטילה מכסים בסך 60 מיליארד דולר על ייבוא מארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
טראמפ ונשיא סין בימים יפים יותר
צילום: AFP
מומלצים