שתף קטע נבחר

בכיר פלסטיני: דברי טראמפ מנוגדים למעשיו. בנט: מדינה פלסטינית - אסון לישראל

בפגישה עם נתניהו הפתיע טראמפ כשהודיע על אימוץ פתרון שתי המדינות. שגריר אש"ף שגורש מוושינגטון אמר כי "מעשי ממשל טראמפ משמידים אפשרות לפתרון שתי המדינות", דוברו של אבו מאזן היה זהיר יותר. בנט: כל עוד הבית היהודי בממשלה, לא תקום מדינה פלסטינית

נשיא ארצות הברית שינה כיוון והודיע כי הוא מאמץ את פתרון שתי המדינות - אבל הפלסטינים לא ממהרים לשמוח. שגריר אש"ף מוושינגטון, שגורש מארצות הברית בעקבות ההחלטה האמריקנית על סגירת הנציגות, אמר כי הדבר לא יוביל את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן, ואילו דוברו של אבו מאזן העדיף להתנסח בזהירות רבה יותר, ולא התייחס כלל לאפשרות זו בתגובתו.

 

 

"הדרך לשלום דורשת את פתרון שתי המדינות עם מדינה פלסטינית בגבולות 1967 כשמזרח ירושלים היא בירתה", אמר נביל רודיינה, דוברו של אבו מאזן. "זוהי העמדה הערבית והבינלאומית. יש להגיע לפתרון של כלל סוגיות הליבה על פי ההחלטות הבינלאומיות ובמיוחד על פי החלטה 1515 של האו"ם ויוזמת השלום הערבית".

 

הנציג הפלסטיני בוושינגטון חוסאם זומלוט, ששגרירותו נסגרה החודש בעקבות החלטת הממשל האמריקני, היה הרבה יותר תוקפני. "המילים שלהם עומדות בניגוד למעשים והמעשים הללו מאוד ברורים - הם משמידים כל אפשרות לפתרון שתי המדינות", אמר זומלוט. לדבריו, האמירות של נשיא ארצות הברית טראמפ בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק "אינן מספיקות כדי להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן".

נפתלי בנט ישיבת ממשלה (צילום: מארק ישראל סלם)
בנט. "טראמפ ידיד אמת, אבל כל עוד הבית היהודי בממשלה לא תקום מדינה פלסטינית שהיא אסון לישראל"(צילום: מארק ישראל סלם)

אחד משותפיו המרכזיים של נתניהו בקואליציה, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, הבהיר כי מפלגתו מתנגדת בחריפות למתווה זו. "‏נשיא ארצות הברית הוא ידיד אמיתי של ישראל. עם זאת, חשוב להדגיש שכל עוד הבית היהודי בממשלה לא תקום מדינה פלסטינית שהיא אסון לישראל".

 

ראש האופוזיציה ציפי לבני הגיבה אף היא לדברי הנשיא האמריקני: "אני מברכת על דברי טראמפ ואת שני הדברים שאמר הקשורים לעתיד ישראל - גם עמידתה האיתנה של ארצות הברית לצד ביטחונה של ישראל וגם תמיכתו בפתרון שתי מדינות הלאום. גם זה וגם זה חשובים לעתידנו".

פגישת בנימין נתניהו ודונלד טראמפ (צילום: אבי אוחיון /לע
נתניהו וטראמפ בפגישתם. "אוהב מאוד את פתרון שתי המדינות. רוצה לפרסם את תוכנית השלום בתוך 4 חודשים"(צילום: אבי אוחיון /לע"מ)

פגישת בנימין נתניהו ודונלד טראמפ (צילום: אבי אוחיון /לע
(צילום: אבי אוחיון /לע"מ)

טראמפ הצביע על שינוי הכיוון המדיני במסיבת עיתונאים שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתום פגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם. "אני אוהב את פתרון שתי המדינות. הפלסטינים רוצים לחזור לשולחן ואני רוצה לפרסם את תוכנית השלום בתוך ארבעה חודשים", אמר טראמפ והבהיר כי הוא "במאה אחוז עם ישראל".

 

הנשיא האמריקני אמר כי ישראל תצטרך "לשלם" לפלסטינים על העברת השגרירות לירושלים: "ישראל רוצה להתקדם והפלסטינים רוצים לעשות משהו. הורדתי את הצ'יפ הגדול מהשולחן ונצטרך לעשות עסקה הוגנת. ישראל קיבלה את הצ'יפ הגדול ראשונה ותצטרך לעשות משהו טוב לצד השני. כידוע לכם שילמנו לפלסטינים 550 מיליון דולר בשנה, עכשיו אנחנו משלמים כלום בשנה. שנים המנהיגים הפלסטינים התעללו בנו".

 

"יש לנו משהו בראש", אמר על התוכנית המדינית, "עסקת המאה" כלשון האמריקנים. "זה מתקדם יפה, אני רוצה תוכנית שתהיה מוצקה, מוסכמת עקרונית על ידי שני הצדדים. אני רוצה לפרסם את התוכנית בחודשיים-שלושה הקרובים. זה מצב מסובך, אבל אני חושב שיש לנו רעיונות מבריקים שלא ניסו בעבר, אבל זה צריך להיות מקובל על שני הצדדים. החלום שלי הוא שזה יושלם לפני סוף הכהונה הראשונה שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ בפגישה עם נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים