שתף קטע נבחר

השר דוד אזולאי הלך לעולמו בגיל 64

השר לשירותי דת דוד אזולאי, שכיהן מטעם ש"ס כחבר כנסת ברציפות משנת 1996 ועד חודש מרץ האחרון, נאבק בתקופה האחרונה במחלת הסרטן. היום הלך לעולמו. דרעי: "השאיר את משפחת ש"ס ובית ישראל כואבים וחסרים". הלווייתו תתקיים הלילה ב-23:00 בירושלים

 

דוד אזולאי (צילום: אוהד צויגנברג)
דוד אזולאי(צילום: אוהד צויגנברג)

השר לשירותי דת דוד אזולאי הלך היום (ג') לעולמו והוא בן 64. אזולאי, שכיהן מטעם ש"ס כחבר כנסת ברציפות משנת 1996 ועד חודש מרץ האחרון, נאבק בתקופה האחרונה במחלת הסרטן. הלווייתו תתקיים הלילה ב-23:00 בבית ההלוויות סנהדריה שבירושלים.

 

ח"כ ינון אזולאי, בנו של השר שהחליף אותו בכיסאו בכנסת, קרא לפעילי תנועת ש"ס בבחירות המקומיות להמשיך בפעולתם: "בדקות האחרונות נלקח לנו אבי מורי זכר צדיק לברכה. אני ומשפחתי מבקשים מכל הפעילים ומכל אנשי השטח שעובדים קשה בשעות אלו, שימשיכו לעבוד קשה למען התנועה הקדושה. זה היה רצונו של אבי זצ"ל למען קידוש השם".

 

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ספד לאזולאי: "אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, שהלך כעת לעולמו לאחר ייסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש"ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך".

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד: "במשך תקופה ארוכה התפללנו לרפואתו של דוד, שנאבק במחלה קשה. דוד כיהן במשך יותר משני עשורים כחבר כנסת, ויזם חוקים רבים שתכליתם להיטיב עם אזרחי המדינה. הוא היה שר מצוין וחרוץ שהאיר פנים לכל אדם, אוהב שלום ורודף שלום. הוא יחסר לי ולכל חברי הממשלה".

אריה דרעי ודוד אזולאי (צילום: אוהד צויגנברג)
אזולאי ודרעי בכנסת. "צדיק אמיתי, איש חסד ומעשה"(צילום: אוהד צויגנברג)

אזולאי נולד בשנת 1954 בעיר מקנס שבמרוקו וכשהיה בן 9 עלה עם בני משפחתו לישראל. לאחר שסיים את לימודיו בישיבה תיכונית, הוא התגייס לצה"ל ושירת כחובש קרבי. לאחר שיחרורו למד בסמינר למורים ועסק בחינוך עד לשנת 1993. במקביל, כיהן כחבר מועצה בעכו בין השנים 1978 עד 1993 - בין היתר הוא היה הממונה על שירותי הרווחה בעיריית עכו וחבר הנהלת רשת המתנ"סים העירונית.

אזולאי. היה חובש קרבי וחבר מועצת העיר עכו (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
אזולאי. היה חובש קרבי וחבר מועצת העיר עכו(צילום: אלעד גרשגורן)

 (צילום: דוברות הכנסת) (צילום: דוברות הכנסת)
(צילום: דוברות הכנסת)

בהמשך הוא כיהן מטעם משרד הפנים כסגן ראש המועצה האזורית נחל עירון וכראש המועצה, הוא היה חבר הוועדה הקרואה של המועצה הדתית קריית-אתא וחבר המועצה הממונה ביישוב חצרות-יוסף, שהוקם עבור עולים מאתיופיה צפונית לעכו.

 

בשנת 1996 הוא נבחר לראשונה לכנסת מטעם ש"ס. במשך כמעט 22 שנים הוא כיהן בשורה ארוכה של תפקידים, ביניהם יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת ה-15 וה-18, יושב-ראש ועדת משנה לנושא בטחון פנים, יושב-ראש הוועדה המיוחדת לפניות הציבור ועוד. בנוסף הוא היה חבר בוועדת הכספים של הכנסת ובוועדת החוץ והביטחון.

 

 

דוד אזולאי (צילום: אוהד צויגנברג)
אזולאי. במשך 22 שנה היה בכנסת בתפקידים שונים(צילום: אוהד צויגנברג)

בממשלתו של אריאל שרון, שהוקמה ב-2001, הוא היה סגן שר הפנים ומחודש מאי 2015 הוא מכהן בתפקיד השר לענייני דת. בחודש מרץ האחרון הוא התפטר מהכנסת בשל מחלתו, אך המשיך לכהן כשר.

 

במשך עשרות שנים התגורר השר אזולאי בעכו, ולפני שנתיים עבר להתגורר בשכונת קריית שמואל שבחיפה. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים, אחד מהם הוא ח"כ ינון אזולאי, שהחליף את אביו כחבר כנסת מטעם ש"ס.

 

"פעל בשקט ובצנעה למען כלל ישראל"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ספד לאזולאי: "דוד היה אחד הפוליטיקאים המרגשים והמחוברים ביותר לכל שבטי ישראל. איש עכו שעסק בצרכי ציבור באמונה כל ימיו, לצד מסירות אין קץ למשפחתו הנפלאה. בתקופה האחרונה התמודד בגבורה עם מחלתו, אך הקפיד להמשיך ולשרת את הציבור ככל יכולתו. נישא את זכרו בליבנו".

 

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, ספד לשר הדתות אזולאי: "עולם הרבנות ושירותי הדת איבד היום את אחד מגדולי תומכיו ומעריציו. הרב אזולאי פעל ללא לאות בדרכו השקטה והייחודית בעוצמה ולשם שמיים לשמירה על כבוד הרבנות ומסורת ישראל ולשמירת זהותה היהודית של המדינה".

דוד אזולאי (צילום: הלל מאיר/TPS)
אזולאי. "פעל ללא לאות לשמירה על מסורת ישראל"(צילום: הלל מאיר/TPS)

חברו לסיעה, ח"כ מיכאל מלכיאלי ספד: "עם ישראל איבד היום אדם מיוחד שפעל עשרות בשנים למען כלל ישראל בשקט ובצנעה, וביצע מהפכות גדולות. ברמה האישית, איבדתי את מורה דרכי בעשייה הציבורית. זכיתי להיות ראש מטה שלו כשר הדתות, ושם למדתי מהי מסירות למען הציבור. הרב אזולאי לא היה נח ולא שקט עד שהפנייה של האזרח הפשוט, הייתה מסתדרת על הצד הטוב ביותר. גם לאחר מכן, כשנכנסתי לכנסת ישראל, התייעצתי וקבלתי את הדרכתו על כל צעד ושעל".

 

יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין, ספד לשר אזולאי: "דוד ואני נבחרנו שנינו לכהונה ראשונה בכנסת לפני 22 שנים ומאז עבדנו יחד למען מטרות משותפות. הוא היה ח"כ מצויין ושר חרוץ אבל יותר מזה בן אדם ערכי וטוב. הוא יחסר לי מאוד".

 

יו"ר הסוכנות היהודית וראש האופוזיציה לשעבר, יצחק הרצוג, סיפר: "‏דוד אזולאי היה שליח ציבור ומשרת ציבור למופת, אדם נעים הליכות ואוהב אדם. חבל על דאבדין. תנחומיי לבנו ח"כ ינון אזולאי ולמשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך".

 

כיהן 22 שנים ברציפות כחבר כנסת

דוד אזולאי כיהן בכנסות ה-14 עד ה-20 במשך 22 שנים ברציפות, מ-1996 עד 2018 - אז התפטר בשל מאבקו במחלת הסרטן. במקומו נכנס לכנסת בנו ינון, מקום 16 ברשימת ש"ס. גם לאחר שעזב את הכנסת המשיך אזולאי האב לכהן כשר לשרותי דת – התפקיד המיניסטריאלי הראשון שלו בקריירה הפוליטית הארוכה.

דרעי, דוד אזולאי ובנו ינון. הבן החליף את האב בכנסת (צילום: יעקב כהן ) (צילום: יעקב כהן )
דרעי, דוד אזולאי ובנו ינון. הבן החליף את האב בכנסת(צילום: יעקב כהן )

אזולאי נולד במרוקו למשפחה מצאצאי החיד"א - רבי חיים דוד אזולאי, פוסק הלכה ומקובל מפורסם שחי בירושלים במאה ה-18. הוא עלה כילד לישראל ומשפחתו התיישבה ביישוב רכסים. כשבגר עסק דוד במשך 20 שנה בחינוך – תחילה כמורה ולאחר מכן כמנהל בית ספר. את פעילותו הציבורית החל כחבר מועצת העיר עכו, עיר מגוריו עד לפני כשנתיים. הוא התקדם לסגן ראש המועצה ובהמשך כיהן כראש המועצה האזורית נחל עירון עד לפירוקה ופיצולה.

 

לאחר שהצטרף לש"ס הארצית, כיהן מטעמה בין היתר כיו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה והוועדה לפניות הציבור של הכנסת וסגן שר הפנים. בוועדת הפנים הרבה לעסוק בזכויות האסירים, נושא שהיה קרוב ללבו, וקיים סיורים רבים בבתי כלא. כסגן שר עמד בראש צוות מקצועי לבדיקת מעמדם של בני הפלשמורה, בעקבות פסיקת הרב עובדיה יוסף בנוגע ליהדותם של העולים מאתיופיה. בעקבות כך החליטה הממשלה לאפשר עלייתם של שארית היהודים שם.

 

ב-20 שנותיו בכנסת הגיש אזולאי כ-780 הצעות חוק והיה חבר בשדולות למען הדיור הציבורי, למען העסקה ישירה, למען השתלבות תעסוקתית של המגזר החרדי, למען אנשים עם מוגבלויות, למען חיזוק הפריפריה ולמען השלטון המקומי, והיה יו"ר השדולה למניעת הגירה בלתי חוקית לישראל. בש"ס מציינים את פעילותו הפרלמנטרית שהניבה גם חוקים חברתיים רבים, כמו איסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים, עיגון מעמדם של לוחמי האש, סבסוד משפחתונים וצהרונים למשפחות נזקקות, סיוע משרד הבריאות לילדים נכים וסיוע למפוני גוש קטיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
דוד אזולאי
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים