שתף קטע נבחר

למרות metoo#, המערכת לא השתנתה

גם אחרי שנה לא עברה שום חקיקה, הסדרי טיעון נחתמים מעל הראש של הקורבנות ועורכי דין מבזים מתלוננות. הגיע הזמן ללחוץ קצת על הפוליטיקאים

 

מחאת לא התלוננתי  ()

הגיע הזמן שנבין שפגיעות מיניות ואלימות מינית הן לא עניין לנשים בלבד, אף שמרבית הנפגעות הן נשים. כש-50% מהאוכלוסייה מרגישות חוסר ביטחון בבית, ברחוב ובמקום העבודה, זאת בעיה של כולנו. אנחנו בפתחה של שנת בחירות בישראל, שנה שבה לציבור יש מנוף לחץ על מפלגות ומתמודדים. הדרך היחידה שתוביל לשינוי מערכתי היא אם פוליטיקאים ידעו שהם ישלמו מחיר ציבורי על כך שהם לא עושים שום שינוי.

 

 

לפני שנה פרץ לחיינו קמפיין metoo# והזיז אותנו צעד גדול קדימה בתקשורת ובתודעה. העיתונות העולמית, וגם בישראל, נתנו לו רוח גבית משמעותית. נשות השנה של המגזין היוקרתי "טיים" היו נשות מי-טו. אבל למרות הצונאמי שנוצר, לא נעשה שינוי מערכתי משמעותי בטיפול בפגיעות מיניות.

 

המערכת נשארה כשהייתה. לא עברה שום חקיקה משמעותית בתחום. לא הוקמו בתי משפט ייעודים לעבירות מין, ההתיישנות על עבירות מין לא הורחבה והגדרת האונס לא שונתה; לא נקבעו פרוטוקולים עדכניים של מי מבצע ואיך נראית חקירה של נפגעות במשטרה; לשכת עורכי הדין לא הכריזה שעורכי ועורכות דין שיבזו נפגעות יועמדו לדין משמעתי; עדיין אין חובה להסכמה של הנפגעות בהסדרי טיעון, אף שרוב התיקים שמגיעים לבית המשפט נחתמים בהסדרים; ופוליטיקאים בכירים עדיין מרשים לעצמם לא לתת דין וחשבון לציבור, גם כשהנגע בלשכתם, ולא משלמים על זה מחיר ציבורי.

 

הקריאה של כולנו, אלה שנפגעו ואלה שתומכים בנפגעות ובנפגעים, אינה חלילה להפסיק לספר ולדווח ולהתלונן, אלא לאפשר לנו לעשות זאת בלי לחוות שוב ושוב את הפגיעה. והדרך היחידה להגביר את מספר התלונות בסמוך לפגיעה עוברת בשינוי של המערכת והפיכתה לנגישה ובטוחה יותר עבור נפגעות ונפגעים.

 

לפני כמה חודשים הוקמה ועדת מדז'יבוז לגיבוש תוכנית לאומית למאבק בתופעת ההטרדות המיניות, וצוידה בתקציב התחלתי. השקעת תקציבים מטעם המדינה, שינוי בחקיקה, בהתנהלות המשטרה ובחקירות בבתי המשפט הם הכרח. לצדם, לנו כציבור יש השפעה אדירה. אנחנו יכולות ויכולים להצביע ברגליים, בדיוק כפי שקרה עם מניות פוקס, שהאשמות כלפי הבעלים הראל ויזל יצרו הפסדים של עשרות מיליוני שקלים, בגלל שהציבור נטש את המנייה.

 

ואנחנו מוכרחים לדרוש מהפוליטיקאים שלנו, גברים ונשים, להתמודד עם הסוגיה הזאת ולקדם פתרונות.

 

  • מיכל גרא מרגליות היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים