שתף קטע נבחר

"פיקששנו": החקלאי מהערבה שניצח את ועדת הבחירות

מנהל הבחירות הטעה מועמד לראשות המועצה האזורית ערבה תיכונה והמועמדות שלו נפסלה. משרד הפנים סירב לאשר את המועמדות עקב הטעות. הוא עתר לביהמ"ש, שקבע שמנהל הבחירות הטעה אותו והפך את ההחלטה

 

 

אף מועמד לראשות מקומית לא רוצה לשמוע את מנהל הבחירות מתקשר אליו ואומר: "עשיתי טעות" או "אני מטומטם". אבל זה בדיוק מה ששמע חקלאי המועמד לראשות המועצה האזורית ערבה תיכונה. מנהל הבחירות אמר לו: "אני פיקששתי" לאחר שבטעות הנחה אותו שלא לשלוח תצהיר עו"ד לוועדת הבחירות. התוצאה: המועמדות שלו נפסלה. למרות ההתנצלויות מצד מנהל הקמפיין, במשרד הפנים סירבו לאשר את מועמדתו, עד שעתר לבית המשפט - וזה הפך את החלטת המשרד.

 

החקלאי, ברק אומגה, מנהל בחודשים האחרונים קמפיין לבחירתו לראשות המועצה מול ראש המועצה המכהן אייל בלום. אומגה השקיע 150 אלף שקלים על הקמפיין, השלטים והסקרים, ובנוסף עשה פסק זמן מעבודתו בחקלאות והשקיע את כל כולו במרוץ.

 

מנהל הבחירות של משרד הפנים, אילן ג'אן, הגיע לערבה והדריך את המועמדים כיצד למלא את חוברת ההתמודדות. הוא הבהיר לאומגה כי אין צורך שימלא תצהיר המאומת ע"י עורך דין. לאחר שמילא את החוברת והגיש אותה, המנהל אמר לו שטעה. הוא הסביר כי הטעות נבעה מהדרכה לקויה שקיבל במשרד הפנים.

 

"עשינו טעות. אני עשיתי טעות", אמר לו מנהל הבחירות בשיחת טלפון שטלטלה את אומגה, "כי היינו חייבים למלא תצהיר עו"ד". המועמד הטרי נדהם: "זה לא אמיתי" הוא אמר. לצערו, הסיוט שלו רק התחיל. הסתבר כי במשרד הפנים ידעו על הטעות והסתירו אותה ממנו. מנהל הבחירות סיפר לו: "אתה לא מבין איפה אני עומד, לא ישנתי ארבעה ימים". לאחר שתהה אומגה מדוע לא סיפר לו המנהל במשך ארבעה ימים, הוא הסביר כי הוא את כולם.

 

"כל החוברות הוגשו בלי תצהיר. לא רק שלך. מזה מסיקים שהטעות היא שלי ולא טעות של מטומטם כזה או אחר. אני מטומטם". אומגה התחנן בפניו: "אחי, זה החיים שלי, איבדתי את החיים שלי מבחינתי".

ברק אומגה מועמד בחירות מקומיות מועצה אזורית ערבה תיכונה משרד הפנים ()
בית המשפט הפך את החלטת משרד הפנים. ברק אומגה

המועמדות של אומגה נפסלה בגלל הטעות של מנהל הבחירות, ובמשרד הפנים סירבו לתקן את הטעות שלהם. אומגה החליט שלא לוותר והגיש עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד חן אביטן, נכתב כי מנהל הבחירות הודיע לאומגה כי הוא טעה.

 

"לנוכח תדהמתו ומצוקתו של העותר, אשר כל מסלול חייו בחמש השנים האחרונות נותב אך ורק לכיוון הבחירות, ואשר כבר ראה בדמיונו את מאמציו יורדים לטמיון בשל הטעייה טכנית זו - ביקש מנהל הבחירות כי 'יבלע רוק ויירגע', ימתין בסבלנות ולא יפנה לממונים עליו, בתקווה כי העניין ייפתר". למרבה הצער, העניין לא נפתר ובמשרד הפנים החליטו לפסול את המועמדות שלו.

 

בוועדה המרכזית לפיקוח על הבחירות במשרד הפנים טענו בתגובה לעתירה כי התצהיר שלא צירף, באשמת מנהל הבחירות, הוא "ליקוי חמור ומהותי" וכי לא ניתן לפעול לתיקון הטעות בדיעבד. לטענתם "חובת ידיעת הדין חלה על המועמדים המבקשים להציע את מועמדותם". עוד טענו כי בפרסומי משרד הפנים ומנהל הבחירות צוין כי יש חובה לצרף תצהיר ואין לו להלין אלא על עצמו על פסילת מועמדתו.

 

שופט בית משפט המחוזי גד גדעון דחה את טענות המדינה וקבע כי "הפגם שבאי-צירוף התצהיר מקורו בהתנהגות שאין מנוס מלהגדירה כהטעיה פעילה ופוזיטיבית שהוטעה עת שהגיש את הרשימה", כתב בפסיקתו שביטלה את החלטת משרד הפנים. "המדובר במצב יוצא דופן ובנסיבות קיצוניות ועל רקען סבורני כי נפל בהחלטה פגם של חוסר סבירות בדרכה המצריכה התערבות בהחלטת המנהל". השופט הורה למנהל הבחירות לקבל את התצהיר שיגיש אומגה, ובכך אושרה המועמדות שלו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים