שתף קטע נבחר

נשות הכותל של הודו ומלחמתן הפמיניסטית

בית המשפט העליון ביטל איסור בן מאות שנים על נשים בנות 50-10 להיכנס למקדש שברימלה. כששתי נשים אמיצות, מלוות במאות שוטרים, ניסו אתמול להיכנס למקדש – המוני חסידים חסמו את דרכן. מפלגת השלטון תומכת בגברים, רה"מ מודי שהציג עצמו כלוחם למען הנשים שומר על שתיקה

עשרות אנשי דת הינדים הצטרפו אתמול (יום ו') למפגינים שמרנים שמנעו בכוח את כניסתן של כמה נשים למקדש שברימלה, אחד מאתרי העלייה לרגל ההינדיים הגדולים בעולם, השוכן במדינת המחוז ההודית קראלה. הגברים חסמו את דרכן של הנשים, ובכך הפרו את פסיקת בית המשפט העליון של הודו שלפיה יש להתיר להן להיכנס.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AFP)
שוטרים מלווים את הפעילות בדרכן למקדש, אתמול(צילום: AFP)

הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AP)
חסידים הינדים מפגינים נגד פסיקת בית המשפט(צילום: AP)

הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AP)
המשטרה מבריחה מפגינים שהתקבצו כדי לחסום את דרכן של הנשים(צילום: AP)

מקדש שברימלה הוא מקדש בן מאות שנים, ובמשך שנים ארוכות נאסרה באופן בלתי רשמי כניסתן של נשים בנות 50-10 אליו. ב-1972 עוגן האיסור בחוק, וב-1991 אישר בית המשפט העליון של מדינת קראלה את האיסור. אלא שב-28 בספטמבר השנה ביטל בית המשפט הפדרלי של הודו את תוקפו של האיסור, כך שנשים בגיל וסת יוכלו לראשונה זה מאות שנים להיכנס אל המקדש.

 

אנשי דת הינדים שונים סבורים שאישה בגיל וסת אינה טהורה, ולכן אסור לה להיכנס למקדש הזה. בימים האחרונים תקפו הגברים המוחים עיתונאיות המסקרות את העימות: הם היכו אותן, בעטו בהן ושברו את חלונות מכוניותיהן.

הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AFP)
מימין לשמאל: הפעילה רהאנה פטימה והעיתונאית קביתה ג'קאל עומדות לצאת מבניין סמוך למקדש(צילום: AFP)


הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AFP)
המתחם ההינדי בקראלה(צילום: AFP)

מפת הודו קראלה ()

אתמול ניסו שתי נשים צעירות – עיתונאית ופעילה למען זכויות הנשים – להיכנס אל המקדש בליווי משטרתי, אך נאלצו לחזור על עקבותיהן. מאות שוטרים יצרו טבעת אבטחה סביב השתיים וצעדו איתן חמישה קילומטרים אל המתחם שבו שוכן המקדש, אולם עם הגיען לאזור המקדש הן נתקלו במחאות עזות של אנשי הדת. אלה ישבו על המדרגות המובילות למקדש, מחאו כפיים ושרו הימנונים דתיים.

 

קנדררו רג'יבארו, איש הדת הבכיר ביותר במקדש, הסביר אתמול את ההחלטה להצטרף למאמינים המוחים: "החלטנו לנעול את המקדש, למסור את המפתחות ולעזוב. אני עומד לצד החסידים. אין לי שום ברירה אחרת". הגברים זוכים לתמיכה גם מהדרג הפוליטי: הן מפלגת השלטון והן מפלגת האופוזיציה המרכזית של הודו הביעו תמיכה בהם, כנראה בניסיון לזכות בקולות המצביעים בבחירות הכלליות שייערכו בהודו בשנה הבאה.

שומר על שתיקה. ראש הממשלה מודי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שומר על שתיקה. ראש הממשלה מודי(צילום: EPA)

הודו מקדש חוסמים כניסה ל נשים פמיניזם פמיניסטיות (צילום: AFP)
מפגינים ומפגינות חוסמים כביש ליד המקדש בסוף השבוע(צילום: AFP)

גם בממשלה המקומית של מדינת קראלה הביעו התנגדות לכניסת הנשים: אחרי שממשלת קראלה הבטיחה ליישם את החלטת בית המשפט העליון הצהיר לפתע אחד משריה, קדקמפלי סורנדרן, כי המקדש אינו מקום לאקטיביזם וכי הממשלה אינה אחראית לספק ביטחון לפעילוֹת. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שהציג את עצמו בשנים האחרונות כלוחם אמת למען זכויות הנשים, שמר עד כה על שתיקה בנוגע לאלימות בקראלה.

 

פעילי המחאה ההינדים מתכוונים להגיש בשבוע הקרוב עתירה לבית המשפט העליון בבקשה שיבחן מחדש את פסיקתו. הם טוענים שהחוקה ההודית מגינה על חיי הפרישות של האל לורד אייפה, ושנשים מכל הגילים יכולות להתפלל במקדשים הינדיים אחרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
חסימת כביש ליד המסגד
צילום: AFP
מומלצים