שתף קטע נבחר

הכרעה בשחקים: אלה הכלים על הכוונת של חיל האוויר

חברת בואינג האמריקנית הציגה את כלי הטיס שעתידים להירכש על ידי צה"ל: ה-F-15IA שניחן ביכולת זיהוי לטווח ארוך וכמות חימושים משופרת, מסוק הצ'ינוק CH-47F שמאפשר תמרונים חדים והתחמקות טובה יותר מטילי כתף, ומטוס התדלוק KC-46 שיכול לסייע לשמיניית מטוסי קרב בדרך לאיראן

ביג קולאז מטוס מטוסים בואינג מיועד חיל האוויר צה
הכלים החדשים על הכוונת של חיל האוויר

הצצה לפניו העתידיות האפשריות של חיל האוויר : הזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל צפויה לעבור בעשור הקרוב מתיחת פנים חסרת תקדים, עם הוצאה משימוש של מטוסים ומסוקים ישנים בני עשרות שנים, וקליטתן של פלטפורמות חדשות, בהן מסוקי סער חדישים, מטוסי קרב מתקדמים ומטוסי תדלוק גדולים.

 

בימים אלה מואצים הדיונים במערכת הביטחון, כרגע בעיקר בזירה הפנים צה"לית בחיל האוויר, כדי להכריע אילו כלי טיס חדשים יירכשו מארה"ב במסגרת הסכם הסיוע החדש שייכנס לתוקף בשנה הקרובה. מימושו ייפרס על פני השנים הבאות ושוויו לאורך עשור מסתכם ב-38 מיליארד דולר.

 

הסכם הסיוע, שנחתם לפני יותר משנתיים על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה, נחשב לתמיכה הצבאית הגדולה ביותר שקיבלה ישראל מארה"ב אי פעם. מאחר שההסכם חייב לכלול שימוש בכסף באמצעי לחימה שמיוצרים בארה"ב בלבד, רוב הנשק צפוי להגיע מהתעשיות האמריקניות, אך לא בהכרח יהיה "כחול".

 

לאחר שהנושא יוכרע בחיל האוויר, הוא יעלה גם לפתחו של הרמטכ"ל הבא, ואם זה ימשיך במדיניות של הרמטכ"ל הנוכחי רב-אלוף גדי איזנקוט, זרוע היבשה צפויה לקבל גם נתח מהסיוע באמצעות רכש של אמצעי לחימה ליחידות השדה.

 

כך או כך, ההסכם ישפיע בעיקר על חיל האוויר, ואחת החברות הגדולות בעולם שצפויה לספק לחיל את כלי הטיס העתידיים שלו, היא בואינג האמריקנית, שהציגה בשבוע שעבר לכתבים ישראלים את המטוסים שחיל האוויר שוקל לרכוש.

 

כאב הראש הגדול בחיל האוויר בדיונים המקצועיים על הבחירה במטוסי העתיד מתבסס על השינויים התכופים במזרח התיכון בשנים האחרונות, תוך ניסיון לצפות פני עתיד, מאחר שעשרות כלי הטיס שיגיעו בשנים האחרונות אמורים להיות רלוונטיים למשימות או למלחמות גם בעוד 20 ו-30 שנים ולכן הגנריות שלהם תהיה חיונית.

 

שני נדבכים משמעותיים שישפיעו על ההכרעות: ההקרנה על התעשיות הביטחוניות הישראליות שחוששות מאיבוד הכנסות לטובת יצרניות אמריקניות (חלק מהחברות הישראליות הקימו בשנים האחרונות חברות בת בארה"ב כדי להתמודד עם הבעיה) ומחירי כלי הטיס, שאינם מופיעים בכתבה זו בשל השלב המוקדם יחסית של המהלך.

 

המחירים ייקבעו בהתאם למשתנים רבים, כמו תצורת כל כלי טיס, הכמות שתירכש ומדינות נוספות שיצטרפו לרכישה ויגדילו את קווי היצור. יחד עם זאת, כבר היום ניתן להעריך אילו אופציות יקרות יותר מאחרות.

 

F-15IA - יותר פצצות על מטוס אחד

 

 

מילת המפתח העיקרית בהחלטות שיקבל חיל האוויר היא תמהיל. הכיוון לא יטה רק לסוג מטוס מסוים, והרצון הוא להרכיב מגוון של יכולות שונות, מחמקנות ממערכות הנ"מ המתקדמות שרוסיה פורסת באזור בעיקר לטובת סוריה, דרך נשיאת כוחות מיוחדים במהירות למשימות רחוקות ועד ליכולת לשאת כמות גדולה של פצצות וטילים על פני מעט מטוסי קרב.

 

לכן, לא מן הנמנע שטייסת הקרב השלישית החדשה של חיל האוויר לא תתבסס על מטוסי החמקן, אדיר F-35, אלא על המפציץ הוותיק והאמין F-15 בגרסתו החדשה והמתקדמת שזכתה לכינוי "Advanced".

מטוס קרב מסוג F-15 (צילום: יואב זיתון)
ה-F-15IA. היתרון המרכזי: כמות החימושים שכל מטוס כזה יכול לשאת(צילום: יואב זיתון)

דילמה זו נוגעת גם לטייסת הרביעית החדשה, שתגיע בחצי השני של העשור הבא. יהיה זה יומרני ושגוי לנסות להשוות בין החמקן החדיש, שכבר מבצע משימות עלומות וחושף יכולות חסרות תקדים עבור חיל האוויר, ל-F-15. מדובר בשני סוגים שונים של מטוסי קרב: החמקן מסוגל לטוס כמעט מבלי להיות מזוהה על ידי מערכות הגנה אווירית מהמתקדמות בעולם וטכנולוגיית הרשתיות שלו בין מטוסים באותה משימה כבר השפיעה על חיל האוויר כולו.

 

ה-F-15 שנמצא בשירות חיל האוויר זה כארבעה עשורים הוא המפציץ הישראלי, מטוס הקרב הגדול ביותר שהוביל מאות תקיפות בסוריה בשנים האחרונות. למרות השדרוגים הרבים שעברו, הדעה הרווחת בחיל האוויר היא שבשלה העת להחליף את המטוסים הישנים מהמערך בחדשים.

מטוס קרב מסוג F-15 (צילום: בואינג)
(צילום: בואינג)

היתרון המרכזי של ה-Advanced לעומת ה-F-15 הקודמים נוגע לכמות החימושים שכל מטוס כזה יכול לשאת: 13 טונות לעומת כ-10 טונות במטוסי ה-F-15 הקיימים, של פצצות, טילים ודלק. המכ"ם שלו נחשב לאחד המתקדמים בעולם עם יכולת זיהוי למאות קילומטרים, ולפי בואינג עלות טיסה בו זולה ב-25% מגרסתו הקודמת.

 

גם האחזקה צפויה להפחית עלויות ביחס למטוסים חדשים אחרים, מאחר שהמטוס כבר מוכר לחיל האוויר הישראלי והאמריקני. העובדה כי האוויוניקה של המטוס קטנה יותר, תאפשר לשלב בו יותר מערכות לחימה שונות, גם ישראליות.

מטוס קרב מסוג F-15 (צילום: בואינג)
(צילום: בואינג)

"ברגע שהוא יימסר לחיל האוויר הישראלי, ה-A יוכל להפוך מיד למבצעי, ללא הסבה של טייסים", הסבירו בבואינג. "הוספנו בכנפיו שתי תחנות נוספות של נשיאת חימושים, ובסך הכUל כל מטוס כזה יוכל לשאת כ-30 פצצות וטילים, בהם אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. הוא יטוס לטווחים של עד כ-2,200 קילומטרים".

 

התנסות בסימולטור של המטוס הציגה שתיים מיכולותיו המרשימות: שיגור במקביל של מספר פצצות למטרות שונות ורחוקות זו מזו ובאותה עת יכולת להתחמק מנ"מ של האויב תוך קבלת תמונת קרב דיגיטלית בקוקפיט מתקדם, על בסיס התכת מידע ממאות סנסורים.

 

למטוס יש שני מנועים מהסוג הקיים כבר במטוסי F-15, ולפי היצרנית מהירותו לא תיפגע בגלל הוספת החימושים. הוא יוכל להגיע בתצורה של מושב אחד או שניים, לפי דרישת החיל שרוכש אותו (בחיל האוויר יעדיפו כנראה, אם וכאשר, להמשיך בגרסה הדו-מושבית). המטוס נמצא כעת ביצור עבור חילות האוויר של ארה"ב, קטאר וסעודיה, אך צפוי לכלול תצורות פנימיות ומערכות שונות, לכל מדינה שתרכוש אותו במזרח התיכון.

 

הצ'ינוק - סוס עבודה שנוחת בין בניינים

 

 

מסוקי היסעור הוותיקים, שנמצאים בצה"ל מאז סוף שנות ה-60 של המאה הקודמת ועברו שוב ושוב טיפולים מקיפים להארכת חייהם, ייצאו בשנים הקרובות משירות. מסוק תובלת הלוחמים הגדול בצבא יוחלף באחד מהשניים: מסוק צ'ינוק בגרסתו החדשה, CH-47F, או הסופר יסעור המתחרה שנחשב למסוק הסער המתקדם בעולם. עם זאת, אי יצורו עבור צבאות בעולם ותג מחירו, עשרות מיליוני דולרים יותר מהצ'ינוק, מהווים עבורו חיסרון.

 

טיסה על הצ'ינוק במצבים מבצעיים ממפעל החברה בפילדלפיה, הציגה כמה מיכולותיו: כוח הטסה שמזניק את המסוק מעלה במהירות מרשימה, תמרונים חדים, גם ב-60 וב-70 מעלות, שאינם מורגשים כמעט בתא הלוחמים וגודלו הקטן יחסית ליסעור, למרות אורך תא מטען/לוחמים דומה - כתשעה מטרים.

מטוס CH-47 צ'ינוק (צילום: בואינג )
מסוק צ'ינוק CH-47. יכול לנחות ברחוב צר(צילום: בואינג )

קוטנו היחסי של הצ'ינוק ושני הרוטרים שלו יסייעו לו גם להתחמק טוב יותר מטילי כתף, ולנחות במשטחים קשים - מרחוב צר בין שני בניינים לחילוץ לוחמים פצועים בשטח בנוי ועד לנחיתת צד רק על גלגליו האחוריים וחשיפת רמפת הכניסה אליו, למשל בקצה של צוק.

 

הסופר יסעור יוכל לשאת שליש משקל יותר מהצ'ינוק משני ווי הרמה, בעוד הצ'ינוק יוכל לשאת מטענים משלושה ווים. הצ'ינוק נמכר לאורך כ-60 שנותיו ליותר מ-20 מדינות (כולל לאיראן שרכשה אותו בתקופה השאה), ב-20 תצורות שונות, ומבנה שני הרוטרים שלו מאפשר לו גם איזון בשיווי המשקל שאינו מגביל את מיקום הלוחמים או המטענים שהמסוק נושא.

מטוס CH-47 צ'ינוק (צילום: בואינג )
(צילום: בואינג )

הרוטרים מופעלים בקצב נמוך בעת הכנסת המטענים לבטן המסוק כדי להקל על הפעולה. מושביו מספיקים ל-36 חיילים אך במשימות מיוחדות נשא הצ'ינוק כבר 75 לוחמים, ובמשימות חילוץ שונות שבוצעו באמצעותו בעבר הוא נשא כ-100 חיילים - היקף של פלוגת חי"ר שלמה במסוק אחד.

 

הדגש העיקרי מבחינת בואינג הוא שבניגוד לסופר יסעור של חברת לוקהיד מרטין, הצ'ינוק החדש זמין לייצור באופן מיידי, ויסופק תוך שלוש שנים מרגע תחילת התהליך. בניגוד לסופר יסעור, שיכול להמריא ולנחות בטכנולוגיית ה-play by way (מערכת שמאפשרת הטסה אלחוטית גם בתנאים הקשים ביותר), הצ'ינוק מופעל על ידי טייסיו כמעט באופן מלא.

מטוס CH-47 צ'ינוק (צילום: בואינג )
מסוגל לתמרונים חדים במיוחד. מסוק הצ'ינוק CH-47F(צילום: בואינג )

מהירות הצ'ינוק היא 291 קמ"ש והוא טס לטווח של כאלף קילומטרים. "כל יתר הטכנולוגיות החדשות שיש במסוקי סער כבר קיימות בצ'ינוק, ובגרסתו לישראל יהיו את היתרונות שיש בשלוש תצורותיו האחרונות", הבהירו בבואינג. עלות אחזקה זולה יחסית, בגלל ריבוי השימוש בצ'ינוק בעולם, תהווה יתרון עבורו מול הסופר יסעור, שכאמור טרם יוצר עבור צבא כלשהו, וביצרניתו ממתינים להכרעה בגרמניה אם לרכוש אותו, אלמנט שיקרין גם על ההחלטה בישראל.

 

אפשרות שנמצאת חזק על השולחן היא טייסת משולבת, למשל, כ-20 צ'ינוקים וארבעה V-22 של בואינג, המטוס-מסוק שייצורו עבור צה"ל כבר החל ב-2014, אבל העסקה הוקפאה מאז בשל מבצע צוק איתן.

 

 

מטוס בל בואינג V-22 (צילום: בואינג )
ה-V-22. מיועד למשימות של כוחות מיוחדים בטווחים רחוקים(צילום: בואינג )

מטוס בל בואינג V-22 (צילום: בואינג )
(צילום: בואינג )

מטוס בל בואינג V-22 (צילום: בואינג )
(צילום: בואינג )

מטוס בל בואינג V-22 (צילום: בואינג )
(צילום: בואינג )

ה-V-22, שממריא כמסוק וטס כמטוס, מיועד למשימות של כוחות מיוחדים בטווחים רחוקים, נחשב לבוטיקי, נמצא בשימוש זה כעשור בצבא האמריקני, ואף זכה למספר ביקורים בשטחי האימונים של צה"ל בדרום.

 

נראה כי כלי הטיס החדש יחסית שנכנס לפעילות בעשור הקודם התגבר על חבלי הלידה ובעיות הבטיחות שמהן סבל בתחילת דרכו. ה-V-22, שיכול לשאת מעל ל-30 לוחמים, השתתף בשנים האחרונות במבצעי חילוץ בני ערובה באפריקה, ספג אש כבדה מפעילי אל-קאעידה, וחרף זאת עמד במשימות והצליח להמריא ולטוס עם פצועים שחולצו.

 

מתדלק ענק - ה-KC

 

 

בחיל האוויר פועלים עד היום מטוסי תדלוק שמבוגרים יותר ממפקד החיל. הראמים, שמבוססים על הבואינג 707 העתיק, ייצאו משירות אף הם בשנים הקרובות, אחרי ששברו כנראה שיא עולמי בהשמשה חוזרת ונשנית בקרב צבאות מערביים.

 

הטאנקרים שעשויים להחליפם יגיעו גם הם מחברת בואינג. מדובר ב-KC-46 שמבוסס על מטוס ה-767, המוכר יותר, חיצונית כמובן, כמטוס נוסעים אזרחי בגודל בינוני. ה-KC הוא מטוס התדלוק החדש ביותר בעולם, ורק לפני חמש שנים החליט הצבא האמריקני כי הוא ישמש כמטוס התדלוק העתידי שלו. 52 מטוסים ממנו כבר נרכשו.

 

הרכיב העיקרי שלו, הבום (צינוק התדלוק), מכיל רכיבים אלקטרוניים שמאפשרים את הפעלתו מרחוק: הבומר (הקצין שאחראי על התדלוק של מטוסי הקרב באוויר) פועל מתא מיוחד בחלקו הקדמי של המטוס.

מטוס בואינג KC -46 פגסוס (צילום: בואינג )
ה-KC-46. רכיבים אלקטרוניים מאפשרים את הפעלתו מרחוק(צילום: בואינג )

מטוס בואינג KC -46 פגסוס (צילום: בואינג )
(צילום: בואינג )

הבום החדש הוא ארוך יותר ובכך הפעלתו מהירה ובטוחה יותר. 3,700 שעות טיסות ניסוי נצברו על שישה מטוסים חדשים של ה-KC וכיום הוא יכול לתדלק מטוסים כמו F-16 ו-F-18, אך בשנים הקרובות יושלמו יכולותיו לתדלק גם F-15 ו-F-35, ובסך הכול הוא יוכל לתדלק 26 סוגים של מטוסי קרב. שני מטוסי קרב יכולים לתדלק מכנפיו בו זמנית או מטוס קרב אחד מהבום שיוצא מחלקו התחתון. יחד עם זאת, זה לא ייחשב כמדע בדיוני אם בחיל האוויר יתדלקו ממנו שלושה מטוסים במקביל.

 

המבנה הרב-תכליתי שלו יאפשר את הפעלתו במגוון משימות יחד: מכלי התדלוק המופרדים שלו נמצאים מתחת לרצפת תא הנוסעים והמטען, כך שהוא יכול לתדלק ובו-זמנית לשאת בית חולים מעופף, להטיס 200 חיילים, להפעיל חפ"ק אווירי גדול לניהול מבצע רגיש ועוד.

 

בתוך שעתיים בלבד ניתן יהיה להחליף על הקרקע את תצורת ההפעלה שלו. קצב ספיקת ההפעלה של ה-KC מהיר מגרסאותיו הקודמות: ניתן לתדלק איתו מטוס קרב בתוך שלוש דקות, במהירות של 400 גלוני דלק לדקה מהכנפיים או 1,250 גלונים לדקה דרך הבום. זוהי יכולת קריטית לתדלוק, למשל של שמיניית מטוסי קרב שיוצאים, תיאורטית, למשימה ביעד רחוק כמו איראן.

 

טווחי הפעולה פחות רלוונטיים למטוס גדול כמו ה-KC, מאחר שהוא יכול לטוס 13-10 שעות עד כ-12 אלף קילומטרים ללא עצירה, כלומר לחוג שוב ושוב באוויר, בשכונה קטנה יחסית כמו המזרח התיכון, מבלי לנחות, ורק להחליף תוך כדי את הצוות שמטיס אותו.

 

בסך הכול הוא יוכל לתדלק במשימה נתונה 14 עד 27 מטוסי קרב. מערכות אינפרא אדום מאפשרות ל-KC לנחות באופן חשאי וחשוך גם במסלול מחוץ לישראל, בשטח אויב, מה שהופך את משימותיו האפשריות לכמעט דמיוניות. ככל הנראה יותקנו בו מערכות ישראליות נגד פגיעת טילי נ"מ. העובדה שבואינג היא החברה שמייצרת את הבום והשקיעה בפיתוחו כמיליארד דולר, תהווה יתרון ככל הנראה מול החלופה הישראלית של התעשייה האווירית, שנחשבת לזולה יותר: הסבה של מטוסי בואינג משומשים למטוסי תדלוק.

 

הכתב היה אורח של חברת בואינג בארה"ב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בואינג
מטוס F-15 מתוצרת בואינג
צילום: בואינג
מומלצים