שתף קטע נבחר

"תאי הגזים - שקר גדול": מת אחד מגדולי מכחישי השואה

הצרפתי רובר פוריסון טען כי תאי הגזים באושוויץ היו "השקר הגדול ביותר של המאה ה-20", וקיבל פרס מנשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד על "האומץ ורוח הקרב" שלו בקריאת תיגר על השואה. אתמול הוא מת בגיל 89

 

רוברט פוריסון מרצה מכחיש שואה צרפתי מת צרפת (צילום: AFP)
מראשי תנועת הכחשת השואה ותומך נלהב של המשטר שעזר לנאצים. רובר פוריסון(צילום: AFP)

רובר פוריסון, מרצה לשעבר ומכחיש שואה צרפתי שהורשע כמה פעמים לאחר שטען כי לא בוצע רצח המוני של יהודים במהלך השואה, מת בגיל 89 בעיר וישי שבמרכז צרפת. כך מסרו אחותו של פוריסון והוצאת הספרים שעימה עבד.

 

פוריסון היה מוכר בתור אחד מגדולי מכחישי השואה במדינה, והיה תומך נלהב של אנרי פטן, מנהיג צרפת בימי משטר וישי – ששיתף פעולה עם הנאצים ועם שאר מדינות הציר בימי מלחמת העולם השנייה. אחותו סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי פוריסון התמוטט במסדרון בביתו לאחר ששב מביקור בבריטניה.

 

פוריסון, ששימש כמרצה לספרות באוניברסיטת ליון, טען כי תאי הגזים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו היו "השקר הגדול ביותר של המאה ה-20" במאמר דעה שפרסם בעיתון הצרפתי הפופולרי – "לה מונד". הוא אמר עוד כי היהודים שגורשו מבתיהם בימי השואה מתו ממחלות ומתת-תזונה. בנוסף, פקפק פוריסון באמינותו של היומן של אנה פרנק.

 

רוברט פוריסון מרצה מכחיש שואה צרפתי מת צרפת (צילום: AFP)
"תאי הגזים - השקר הגדול ביותר של המאה ה-20". פוריסון(צילום: AFP)

אחרי שבשנת 1990 עבר בצרפת חוק המגדיר הכחשת שואה כפשע, פוריסון הפך לאדם הראשון במדינה נגדו מוגש כתב אישום בגין הכחשת פשעים נגד האנושות. הוא נאשם לאורך השנים בכמה מקרים שונים ואף נקנס בעקבות כתביו, שבהם הכחיש שואה. ב-1991 פוטר ממשרתו באקדמיה. ההיסטוריונית הצרפתייה ולרי איגונה, שכתבה ספר על פוריסון, הגדירה אותו כ"אנטישמי מזויף שרדף אחרי סקנדלים".

 

"הוא תמיד השתמש בשיטות של פרשנות בקריאה של מסמכים היסטוריים בניגוד מוחלט לשיטה המדעית", אמרה ההיסטוריוניות הצרפתייה.

 

ב-2012 זכה פוריסון בפרס מנשיא איראן דאז, מחמוד אחמדינג'אד, על "האומץ, ההתנגדות ורוח הקרב" שלו בקריאת תיגר על השואה. ב-2008 הפך פוריסון לחבר קרוב של הקומיקאי הצרפתי והפעיל הפוליטי, דיודונה, שהורשע גם כן באנטישמיות בכמה מקרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים