שתף קטע נבחר

בית הנשיא במתקפה על נתניהו: "פרנויה"

תגובה חריפה של אנשי ריבלין בעקבות הדיווחים על כך שרה"מ סבור כי הנשיא לא יטיל עליו את הרכבת הממשלה בשל "סגירת חשבונות". בסביבת נתניהו הפנו אצבע מאשימה כלפי "בכיר לשעבר בליכוד" ש"רקם את המזימה" - וההערכה היא שמדובר בגדעון סער. סער: "אין שחר לדברים"

 

ריבלין ונתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
ריבלין ונתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי)

סערה הבוקר (ד') במערכת הפוליטית: בבית הנשיא אומרים כי בעקבות פרסומים של היומיים האחרונים, שלפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו סבור כי הנשיא ראובן ריבלין לא יטיל עליו את הרכבת הממשלה כחלק מ"סגירת חשבונות אישיים" - כי מדובר ב"פרנויה שאינה נשענת על צעד מוחשי או מחשבה שהתרחשו במציאות".

 

עוד הוסיפו בבית הנשיא: "כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים".

 

בעקבות הדברים הודיע הבוקר ח"כ דודי אמסלם, יו"ר הקואליציה, כי יגיש הצעת חוק שתשנה את השיטה כיום ותחייב את הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד שקיבל את מספר המנדטים הגדול ביותר בבחירות.

 

"בגלל שהדבר לא מוסדר בחוק אני מתכוון להניח הצעת חוק שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה שהביא את מרב ההמלצות להרכבת הממשלה", אמר אמסלם.

 

 

בנימין נתניהו דוד אמסלם ישיבת סיעת הליכוד (צילום: אוהד צויגנברג)
בנימין נתניהו ודוד אמסלם(צילום: אוהד צויגנברג)
 

יצוין כי כיום משאיר "חוק יסוד: הממשלה" שיקול דעת רחב לנשיא בהטלת מלאכת הרכבת הממשלה. על פי החוק כיום, יוכל הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך. אמסלם יבקש לשנות את זה ל"ראש המפלגה" או "המועמד" כדי לוודא שאיש בליכוד מלבד נתניהו לא יוכל להרכיב .

 

גורמים בסביבת נתניהו הפנו היום אצבע מאשימה כלפי בכיר לשעבר בליכוד, שלפיה מדובר במזימה שלו והוא זה שדיבר על כך עם כמה שותפים בקואליציה. הגורמים אמנם לא נקבו בשם - אולם ההערכה היא שהכוונה לשר לשעבר גדעון סער - שהכחיש בתוקף את הדברים: "‏בדרך כלל איני נוהג להתייחס לטענות הזויות ובפרט שאין אדם שמוכן להתייצב מאחורי הדברים ולומר אותם בקולו.

 

"אבל מאחר ששמי שורבב אני מודיע בצורה הכי ברורה: אין שחר לדברים שפורסמו. הם מופרכים לחלוטין. מטרידה אותי המחשבה שיש מי שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה הבלים מסוג זה".

"טענות הזויות". סער (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
"טענות הזויות". סער(צילום: אבי מועלם)

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני תקפה בריאיון לאולפן ynet את נתניהו: "מדובר בעוד מוסד שראש הממשלה מחליט מטעמים אישיים להרוס. התפיסה של ראש המשלה שבה כולם נגדו - יש לה שם בפסיכולוגיה. האירוע הזה הוא לא אירוע חד-פעמי.

 

זה ראש ממשלה שעסוק למכור לכולם שהוא קורבן שיטתי של כל המערכות במדינת ישראל ולכן צריך להשמיד את כל המערכות במידנת ישראל, להטיל בהם דופי, לזרוק עליהן רפש והוא לא עושה הבחנה אם זה נשיא, רמט"כל, המפכ"ל, משפחות שכולות, נשיאת בית המשפט עליון. הדבר הזה חייב להיפסק. לאחר מכן נוכל לערוך דיונים ענייניים בהצעות חוק".

 

את חושבת שיש איזושהי אפשרות שגדעון סער והנשיא חברו יחד?

כל השיח שמנוהל עכשיו זה בדיוק השיח שנתניהו רוצה שתנהלו. לי אין שום ספק ביושרתו של נשיא מדינת ישראל. זה קשקוש ואני כועסת על מי שמנסה לייצר חוסר אמון מוחלט בנשיא המדינה, בשופטים או במפכ"ל או במשטרה בכלל. קודם כל יש לנו אמון במערכות, ומי שרוצה להרוס את המערכות ואת אמון הציבור בהן זה ראש הממשלה לצרכיו האישיים.

 

"אני חושבת שזו פגיעה במוסדות השלטון במדינת ישראל בשביל להישאר בשלטון. היכולת שלנו לקיים דיון ענייני הופכת לאפס כשהממלכתיות נשברת ותפקידנו לומר את זה".

 

החוק היום בעצם מאפשר לנשיא שיקול דעת רחב. עכשיו רוצים לתקן את החוק. את לא מסכימה שצריך לשנות?

"אני עצמי הגשתי בעבר הצעות חוק שעוסקות בהליך הרכבת ממשלה ובשיטות ממשל. אין לי שום כוונה לקיים את הדיון הזה על רקע הרפש שראש הממשלה ובאי כוחו הטילו בנשיא מדינת ישראל. כשייגמר כל הספין הזה - נעבור לדיון אמיתי. היום אני לא מתכוונת להיכנס לזה".

ציפי לבני פתיחת מושב החורף של הכנסת ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
"הנשיא על הכוונת". ציפי לבני(צילום: אוהד צויגנברג)

 

 

חבר הכנסת מיקי זוהר אמר בריאיון לאולפן ynet כי "הניסיון להאשים את גדעון סער בניסיון לבליץ נגד ראש הממשלה זה לא יותר מקשקוש מוחלט". לדבריו, "גדעון סער חובר לליכוד כדי לסייע למפלגה ולסייע לנתניהו להמשיך להוביל ולהצליח יחד עם חברי הליכוד למען מדינת ישראל".

 

על תגובת בית הנשיא הוסיף ח"כ זוהר כי "אם יבואו ויאמרו לי שנשיא המדינה יחליט באופן תמוה לא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה - זה לא יפתיע אותי". לדבריו, "יש דם רע בין שני האישים, אף אחד לא מכחיש את זה".

 

‏ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) הצטרפה לדברים: "נשיא על הכוונת, זה לא צחוק. זאת עליית מדרגה בהסתה נגד נשיא המדינה רובי ריבלין. בשבוע שבו נתניהו שוב לא לוקח אחריות על חלקו בהסתה שהביאה לרצח רבין - הוא מתחיל מסע הסתה חדש ומסוכן. הפרנויה של נתניהו שוב מביאה אותנו למחוזות אפלים ומסוכנים. גם מי שתמכו בו חייבות וחייבים להתעורר".

 

יו"ר מרצ תמר זנדברג הגיבה גם היא על הדברים: "1. שוברים את הראש איך לשחק עם כללי המשחק - העיקר לאחוז בשלטון בכל מחיר (אחוז חסימה, חסינות ועכשיו סמכות הנשיא); 2. מנפיצים ספין מופרך (וגורמים אפילו לריבלין להטיל ספק בשפיות); 3. שולחים את צבא הפיונים לשכב על הגדר בתכניות (רחמים, איך יסתכלו בראי כשכל זה ייגמר)".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ריבלין ונתניהו
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים