שתף קטע נבחר

גופות וטלפונים: חיפושים בלב ים אחר שלד המטוס

אינדונזיה מעריכה שכל 189 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו במטוס שהתרסק הבוקר נהרגו. מהים ממשיכים למשות גופות ותעודות זהות – אך המטוס טרם נמצא. 2 דקות אחרי ההמראה ביקש הטייס לחזור – אך הוא לא הספיק. המטוס צנח לפתע, ואחר כך טיפס בחדות, האיץ – והתרסק

באינדונזיה נמשכו בצהריים (יום ב') החיפושים אחר שלד מטוס הנוסעים של חברת "ליון אייר" שהתרסק הבוקר. לפי ההערכות כל 189 הנוסעים ואנשי הצוות נספו באסון, והרשויות כבר איתרו כמה גופות צפות במים. מקום מציאת הגופות מאפשר לשער היכן התרסק המטוס, אולם הוא שקע במים ומיקומו המדויק טרם זוהה. המאמץ הראשי כעת הוא למצוא את המטוס במהרה כדי להגיע לכל הגופות, ולשם כך מסתייעים בצוללנים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אינדונזיה התרסקות מטוס התרסק 188 נוסעים שרידים (צילום:EPA)
פריטים של נוסעים וחלקי מטוס שנמשו מהמים מונחים על החוף באינדונזיה(צילום:EPA)

משפחות הקורבנות שנספו בהתרסקות המטוס באינדונזיה (צילום: AP)
קרובי הנוסעים מבינים שאין תקווה(צילום: AP)
אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום: רויטרס)
מקום ההתרסקות המשוער(צילום: רויטרס)
מטוס נוסעים של חברת
מטוס נוסעים של חברת "ליון אייר". המטוס החדש התקבל רק באוגוסט(צילום: AFP)
יותר מ-300 בני אדם, בהם חיילים, שוטרים ודייגים מקומיים, משתתפים בחיפושים, ובחוף הסמוך חונים אמבולנסים רבים. מעת לעת מניחים צוותי החילוץ על החוף עוד פריטים שנמצאו בים. עד כה נמצאו תעודות זהות, תיקים, טלפונים, אוזניות וחגורות הצלה. גם חלקים של המטוס עצמו נמצאו ופונו לחוף.

 

המטוס שהתרסק הבוקר המריא בטיסה JT610 מג'קרטה לפנגקל פיננג שבשרשרת האיים בנגקה בליטונג, מול סומטרה. מדובר במטוס בואינג 737 מקס 8, והוא היה חדש לגמרי: הוא הועבר לחברת "ליון אייר" רק באוגוסט האחרון, ובתוך ימים כבר הוכנס לשימוש. הטיסה הבוקר הייתה אמורה להימשך שעה ועשר דקות, אבל 13 דקות לאחר ההמראה נותק הקשר איתו.

אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום: EPA)
רשימת הנוסעים. על המטוס היו הודי ואיטלקי(צילום: EPA)

אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום: רויטרס)
יוצאים בסירות גומי לחיפושים בלב ים(צילום: רויטרס)

אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום: AFP)
אינדונזית שבעלה היה על המטוס(צילום: AFP)
לפי נתונים שהתקבלו מהמטוס, כשתי דקות לאחר ההמראה, כשהוא היה בגובה 610 מטרים, הוא צנח לפתע יותר מ-150 מטרים, סטה שמאלה – ואז עלה שוב 1,524 מטרים. בגובה הזה הוא נותר רוב הזמן עד להתרסקות. ברגעים האחרונים שבהם היה איתו קשר החל המטוס להאיץ והגיע לגובה 3,650, ואז הקשר ניתק.

 

לדברי הרשויות באינדונזיה, כבר שתיים או שלוש דקות אחרי ההמראה ביקש הטייס אישור לחזור ולנחות בנמל התעופה, והוא קיבל אישור שכזה – אבל לא הספיק לעשות זאת. לא ברור מדוע בדיוק ביקש לחזור, והתקווה היא שהקופסה השחורה תימצא במהרה ותשפוך אור על הנסיבות. עשר דקות אחר כך התרסק לים. ככל הידועה זו התאונה הקשה הראשונה של מטוס מדגם זה.

אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

על המטוס היו 181 נוסעים ושמונה אנשי צוות. בין הנוסעים היו ילד ושני תינוקות. כמעט כל הנוסעים ואנשי הצוות היו אינדונזים – רק שניים היו זרים: הטייס היה הודי ובין הנוסעים היה אזרח איטלקי. בעברו של הטייס שהטיס את המטוס יותר מ-6,000 שעות טיסה ובזה של טייס המשנה יותר מ-5,000. בעת הטיסה היה מזג האוויר נוח למדי.

 

כמה שעות אחרי ההתרסקות אמר מנכ"ל חברת "ליון אייר" כי המטוס שהתרסק סבל מתקלה טכנית באחת מטיסותיו הקודמות, אולם לדבריו התקלה נפתרה ולא נמצאו בו בעיות לפני ההמראה האחרונה.

אינדונזיה הריסות חפצים מטוס התרסק התרסקות (צילום:  AP)
(צילום: AP)

במטה הסוכנות לטיפול באסונות של אינדונזיה, בג'קרטה, התאספו בני משפחה של הנוסעים. אחת מהם, פני, סיפרה כי אחותה שעמדה להתחתן בקרוב הייתה על המטוס בדרכה לפגוש קרובי משפחה בפנגקל פיננג. "אנחנו כאן כדי לחפש מידע על אחותי הקטנה, הארוס שלה וההורים שלו. אנחנו מבולבלים. אנחנו מקווים שמישהו מהמשפחה שלנו עדיין חי". על המטוס היו גם לפחות 23 פקידי ממשל אינדונזים.

 

בשנת 2017 נאסר על חברות תעופה אינדונזיות לטוס לאירופה מסיבות של בטיחות, אולם בשנים האחרונות חודש אישור הטיסה ליבשת לכמה מהחברות. ביוני השנה הוסר האיסור לגמרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:EPA
שרידים שהובאו אל החוף
צילום:EPA
מומלצים