שתף קטע נבחר

החבר של פוטין הודח מהקונגרס אחרי 30 שנה

דיינה רורבאקר הרפובליקני הפסיד בשבת את המושב בבית הנבחרים. האיש שנלחם בסובייטים באפגניסטן הפך לתומך הגדול ביותר של רוסיה בקונגרס. על פגישה עם פוטין סיפר: "השתכרנו בפאב ועשינו תחרות הורדת ידיים"

חבר בית הנבחרים דיינה רורבאקר, שהיה התומך הגדול ביותר של רוסיה בקונגרס האמריקני, הודח אחרי כהונה של 30 שנה. הרפובליקני בן ה-71 הפסיד בקרב צמוד בקליפורניה למועמד הדמוקרטי הארלי רודה.

 

רק בשבת, ארבעה ימים אחרי בחירות האמצע, הוכרע הקרב באורנג' קאונטי. יזם הנדל"ן רודה קיבל 52% מהקולות וניצח את הרפובליקני הוותיק במחוז שהיה בעבר מעוז שמרני של הנשיאים ריצ'רד ניקסון ורונלד רייגן. עם השנים הפכה האוכלוסייה במחוז למגוונת יותר, מה שתרם למהפך לטובת הדמוקרטים.

דיינה רורבאקר רפובליקני הפסיד בבחירות האמצע והודח מה קונגרס אחרי 30 שנה ארה
דיינה רורבאקר. הולך הביתה אחרי 30 שנה בקונגרס(צילום: AFP)

רורבאקר כתב נאומים לנשיא רייגן ובשנת 1988 נבחר לקונגרס, בקמפיין אנטי-קומוניסטי חריף. אורח חייו של דיינה סייע לדעותיו הקיצוניות להתקבל בקליפורניה. הוא אהב לגלוש ולנגן בגיטרה, וכבר באותן שנים קרא ללגליזציה של מריחואנה. על השימוש שלו בסמים העיד: "חוץ מלשתות את המים של הבאנג עשיתי הכול".

 

רורבאקר היה דמות חריגה בגבעת הקפיטול. בסוף שנות השמונים, בתקופת מלחמת אפגניסטן-ברית המועצות, הצטרף רורבאקר למלחמה למשך שבוע. רורבאקר, חמוש בקלצ'ניקוב, נלחם עם המוג'הידין נגד הכוחות הסובייטיים. משרדו היה עמוס במזכרות מהתקופה הקצרה שלו באפגניסטן לצד הגרילות האפגניות.

דיינה רורבאקר רפובליקני הפסיד בבחירות האמצע והודח מה קונגרס אחרי 30 שנה ארה
דמות חריגה בגבעת הקפיטול(צילום: AFP)
  

מי שהיה אנטי-קומוניסט נלהב הפך עם השנים לידיד של רוסיה וכונה "חבר הקונגרס המועדף על ולדימיר פוטין". רורבאקר טען שהאיסלאם הקיצוני, ולא רוסיה, הפך לאיום הגדול ביותר בעולם ושפוטין הוא בן ברית. אחרי ניצחונו המפתיע של דונלד טראמפ בבחירות 2016 היו מי שהעריכו שרורבאקר ימונה לשגריר האמריקני ברוסיה.

 

שמו של רורבאקר עלה בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות. בהקלטה מ-2016 נשמע קווין מקארתי, מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, אומר שרורבאקר קיבל כסף מפוטין. מקארתי טען שאמר את הדברים בצחוק, במהלך פגישה פרטית עם חברים.

הארלי רודה דמוקרטי ניצח את דיינה רורבאקר בחירות אמצע קונגרס ארה
הארלי רודה, שנבחר במקום רורבאקר לבית הנבחרים(צילום: EPA)
 

"חבר הקונגרס המועדף על פוטין" פגש אותו בשנות התשעים, כשפוטין היה סגן ראש העיר סנט פטרבורג והגיע לביקור ב-1990. רורבאקר סיפר שהשניים השתכרו בפאב והתווכחו מי ניצח במלחמה הקרה. "החלטנו ליישב את הוויכוח כמו גברים ששתו יותר מדי בפאב". הפתרון: תחרות הורדת ידיים. מי נצח? "הוא הוריד את היד שלי תוך שנייה", הודה רורבאקר.

 

חיבתו לאור הזרקורים גרמה להרבה קולגות להתייחס אליו כדמגוג. ב-2012 מחתה פקיסטן אחרי הצעה יוצאת דופן של רורבאקר, שלא היה לה סיכוי של ממש לקבל את אישור הקונגרס. הוא קרא לעצמאות בלוצ'יסטן, אזור בפקיסטני שבו יש מורדים בדלנים. הוא הפך לפרסונה נון גרטה בפקיסטן וגם באפגניסטן. הוא הכעיס את אפגניסטן כשהעליב את הנשיא לשעבר חמיד קרזאי ואמר שהוא מושחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים