שתף קטע נבחר

מחאה בכנסת על הקיצוץ הרוחבי: "הבושה נעלמה, גזר דין מוות לפגים"

יממה לאחר ההחלטה השנויה במחלוקת על קיצוץ רוחבי של 22 מיליארד שקלים, בהם 100 מיליון בבריאות, ממשיכים חברי הכנסת במתקפה. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה בדיון בהצעות האי-אמון של האופוזיציה: "היום אפילו תינוקות מועלים על המזבח כדי לשמר קואליציה"

 

 

 

נמשכת הסערה הפוליטית והציבורית סביב ההחלטה על קיצוץ רוחבי עצום בהיקף של 22 מיליארד, בהם 100 מיליון שקלים מתקציב הבריאות. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה הערב (יום ב') בדיון בהצעות האי-אמון של האופוזיציה במליאת הכנסת: "נדמה שנעלמה הבושה. כל קיצוץ כזה פוגע בפגעים הרכים והפגיעים ביותר במערכת הבריאות - וגוזר עליו דין מוות. היום אפילו תינוקות מועלים על המזבח כדי לשמר קואליציה". הקואליציה הפסידה בהצבעת האי-אמון, אך אין לכך משמעות משום שלאופוזיציה אין 61 תומכים.

 

בישיבת ממשלה סוערת, אישרו השרים את הקיצוץ הרוחבי כדי לממן את התוספת הנדרשת לשכר השוטרים, אנשי שב"ס וכן גמלאי שב"כ והמוסד. בדיון זה תקפו השרים בין השאר את ההקצאה הנדרשת לטובת קיום האירוויזיון בישראל. מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, פנה היום לראשי מערכת הבריאות והודיע על הקיצוץ במשרדו (כ-1.35% מתקציב המשרד, בדומה לשאר המשרדים). שעומד על 100 מיליון שקל בשנת 2019.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס תקפה. ארכיון (צילום: יואב דודקביץ') (צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס תקפה. ארכיון(צילום: יואב דודקביץ')

 

לפי בר סימן טוב, המשרד יקצץ בשנת 2019 באופן משמעותי את התוכניות הלאומיות במערך האשפוז, בהן: התוכנית לשיפור הטיפול בפגים; תוכנית המיונים ותוכנית הזיהומים. "אנחנו מודעים לכך כי תוכניות אלה הביאו להישגים אדירים ושיפרו באופן ניכר את הטיפול בחולים", כתב בר סימן טוב. עוד הודיע המשרד לא יוכל לסייע לבתי החולים שערי צדק בירושלים ואסותא אשדוד שנקלעו לגירעון שמסכן את פעילות בתי החולים.  

 

ישיבת ממשלה ירושלים (צילום: AP)
ישיבת הממשלה, אתמול(צילום: AP)

"בימים שבהם אנחנו קוראים חדשות לבקרים שמצב הבריאות במדינת ישראל זקוק באופן נואש להזרמת תקציבים - כשלושה מיליארד שקל מדי שנה כדי לייצב את המערכת, אנחנו מגלים שעוד 100 מיליון שקלים מקוצצים מאותה מערכת", תקפה ח"כ לוי-אבקסיס, "כשאנחנו מדברים במספרים אנחנו שוכחים שמדובר באנשים. כאשר מדובר על קיצוץ רוחבי באותם משרדים חבולים - הרווחה, הבריאות והחינוך - יש לי תחושה שמי שמקבל את ההחלטות אלה אנשים שיודעים שיוכלו להשיג את השירותים האלו אם רק יכניסו את ידם עמוק לכיס".

 

"האם יודע היו"ר מה זה ללדת לפני הזמן? ח"כ לוין (השר שהשיב בשם הממשלה) - ללדת פג פגיע, חסר מערכת חיסונית בשלה, ולהבין שכל דבר שלא נעשה היום ישפיע על תוחלת החיים על איכות החיים שלו ועל ההוצאה הממשלתית אם חלילה הלקויות האלה ילכו איתו גם בבגרותו.

 

כאשר משרד הבריאות מודיע היום על הקיצוץ בתוכניות הן של הפגים הפגיעים והן בתוכנית למניעת זיהומים בבתי חולים, זאת אומרת שבכל שנה ימשיכו למות לנו 5,000 אנשים מזיהומים נרכשים בבתי חולים, זו המשמעות. במקום לטפל ולקצץ במספר הנפגעים, במחי יד אנחנו כבר קובעים כמה נפגעים נוספים יהיו בשנה הבאה".

 

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס, "החיידקים הנרכשים הם עיוורי צבעים, הם לא יודעים מיהו ערבי ויהודי, פריפריה מרכז, למי יש כסף או אין כסף, כשאתה נכנס לחדר ניתוח בבית חולים ומקבל חיידק אלים מסכן חיים, תדע לך כי זה בגלל התנהלות כושלת כזו. הולכים למשרדים החלשים ביותר ופוגעים באוכלוסיות המוחלשות ביותר".

 

ממשרד האוצר נמסר כי "תקציב משרד הבריאות ל-2019 עומד על למעלה מ-39 מיליארד ש"ח וחל בו גידול של 7% למול תקציב 2018, בין הגידולים הגבוהים ביותר מכל משרדי הממשלה, דבר המעיד על חשיבות של מערכת הבריאות הציבורית בסדר העדיפויות של הממשלה. בין התוספות שניתנו נכללו מאות מיליוני ש"ח עבור: הרפורמה בסיעוד, טיפולי שיניים לקשישים, תקציבי פיתוח ושיפוצים לבתי החולים, הגדלת סל הבריאות, תמיכה בפעילותן של קופות החולים ועוד. בהתאמות בתקציב משרד הבריאות שאושרו אתמול בממשלה לא קוצצו כספים שנועדו לתמיכות בקופות חולים ובתי החולים לרבות התכניות לשיפור המיונים, הפגיות, הפחתת הזיהומים ועוד.

 

"אנו סמוכים ובטוחים כי משרד הבריאות לא יעצור במיליארדי ש"ח של כספי התמיכה לבתי החולים, קופות החולים ובשירות לאזרח על מנת לנסות ולמנוע קיצוץ של כ-40 מיליון ש"ח בתקציב המנהלי של מטה המשרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס תקפה בחריפות
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים