שתף קטע נבחר

"בן סלמאן הוקלט מורה להשתיק את חשוקג'י"

דיווח בטורקיה: ראש ה-CIA חשפה כי לסוכנות יש הקלטה של יורש העצר הסעודי מורה להשתיק את העיתונאי מתנגד המשטר "בהקדם האפשרי". זמן מה אחר כך נרצח חשוקג'י. השבוע הודיע טראמפ כי יימנע מעונש קשה לריאד, גם כדי לשמור על האינטרסים של ישראל

העיתון הטורקי "הורייט" דיווח בצהריים (יום ה') כי בידי סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) יש הקלטה של שיחת טלפון שבה נשמע יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מורה לכפופים לו "להשתיק את ג'מאל חשוקג'י בהקדם האפשרי". לפי הדיווח, ראש ה-CIA ג'ינה הספל סיפרה על קיום ההקלטה במהלך ביקורה בטורקיה בחודש שעבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידת השקעות ב ריאד (צילום: EPA)
יורש העצר בן סלמאן. יש מי שחותרים תחתיו(צילום: EPA)
דונלד טראמפ נפגש עם מוחמד בן סלמאן (צילום: AP)
"סעודיה חשובה לישראל". טראמפ עם בן סלמאן(צילום: AP)
אם הדיווח נכון הרי שזו העדות המשמעותית ביותר עד כה – גם אם מרומזת בלבד – לקשר ישיר אפשרי בין בן סלמאן לרצח העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בחודש שעבר. הרצח, נזכיר, עורר זעם עולמי על סעודיה, גם בקרב בעלות בריתה במערב, והוליד קריאות לסנקציות על ריאד. לפי דיווחים, הטלטלה שאליה נגררה סעודיה בעקבות הרצח החלישה את מעמדו של בן סלמאן בבית המלוכה ויש נסיכים שמנסים לקדם מהלך להחלפתו, כך שלא ימונה למלך בעתיד.

 

בסוף השבוע שעבר חשף ה"וושינגטון פוסט" כי ה-CIA הגיע למסקנה שבן סלמאן עצמו הורה לרצוח את חשוקג'י. עם זאת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טען כי בניגוד לדיווח, ה-CIA לא הגיע למסקנה חד-משמעית כזו. טראמפ ואנשיו הודיעו השבוע כי למרות הרצח המחריד אין בכוונתם להעניש באופן חריף את סעודיה, משום שהיא בעלת ברית אמינה של וושינגטון ופגיעה בה רק תשרת את יריבותיה הגדולות של ארה"ב – רוסיה וסין. טראמפ הדגיש כי סעודיה חשובה גם לשימור האינטרסים של ישראל.

טורקיה קונסוליה של סעודיה פרשן פוליטי ג'מאל חשוגי נעלם ב קונסוליה (צילום: EPA)
ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי שנרצח. סעודיה נקלעה לטלטלה(צילום: EPA)

השבוע נחשפו בתקשורת הטורקית תמלילי ההקלטה המתעדת את רצח חשוקג'י, הקלטה שהועברה גם לידי ארה"ב אך טראמפ מסרב להאזין לה. "שחררו את היד שלי! מה אתם חושבים שאתם עושים?", נשמע חשוקג'י אומר בה מיד אחרי כניסתו לקונסוליה באיסטנבול. לפי הדיווחים, בהקלטה נשמעים רוצחיו מכנים אותו "בוגד" ואומרים לו שהוא "יישא בתוצאות". אחר כך נשמעים התוקפים מכים את חשוקג'י ומענים אותו. לבסוף הוא נרצח.

 

בתקשורת הטורקית דווח כי ההקלטה כוללת תיעוד של שיחות בין אנשי הצוות הסעודי שלכאורה נשלח לחסל את חשוקג'י. כשעה לאחר שחשוקג'י נכנס למבנה נשמע קול גברי אומר כי "מוזר ללבוש את בגדיו של מישהו שנרצח לפני 20 דקות". האדם נשמע גם מתלונן כי נעליו של חשוקג'י קטנות למידותיו - ובתגובה משיבים לו כי הוא יכול להישאר עם נעלי הספורט שלרגליו. ככל הנראה מדובר באותו סעודי שנשלח לאיסטנבול כדי להתחזות לחשוקג'י לאחר הרצח.

 

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

השבוע דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי לפי מידע בלעדי שהגיע לידיה, חברים במשפחת המלוכה של סעודיה פועלים במרץ כדי למנוע מיורש העצר בן סלמאן לרשת את הכתר ולהפוך למלך. בן סלמאן נתפש על ידי מתנגדיו כמי שבפזיזותו הטיל את הממלכה למערבולת ופגע קשות במעמדה הבינלאומי. הדיווח ברויטרס מבוסס על שלושה מקורות המקורבים לחצר המלך, ונכתב בו שעשרות נסיכים ובני דודים מענפים רבי השפעה של משפחת אל סעוד, השולטת בסעודיה, רוצים לראות שינוי בשרשרת הירושה – אולם אינם מתכוונים לפעול בנושא כל עוד המלך סלמאן בן ה-82, אביו של יורש העצר, עדיין חי.

 

לפי הדיווח, הנסיכים שרוצים בהדחת בן סלמאן מכירים בכך שלא סביר שהמלך יפנה את גבו לבנו המועדף. במקום זאת הם דנים עם בני משפחה אחרים באפשרות שאחרי מות המלך סלמאן יחליף אותו אחיו בן ה-76, הנסיך אחמד בן עבד אל-עזיז. באוקטובר חזר הנסיך בן עבד אל-עזיז לסעודיה אחרי חודשיים וחצי שבהם שהה בחו"ל. שהותו בחו"ל התארכה אחרי שהוא תועד מותח לכאורה ביקורת על הנהגת סעודיה. הוא גם היה אחד משלושה אנשים בלבד בצמרת הסעודית שהביעו התנגדות למינוי בן סלמאן ליורש העצר בשנה שעברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
בן סלמאן. נסיכים חותרים תחתיו
צילום: EPA
מומלצים