שתף קטע נבחר

שמונה שנים לאסון הכרמל: "השכלנו ופיתחנו את יכולותינו"

8 שנים לאחר אסון השריפה שגבה את חייהם של 44 בני אדם, התייחס השר לביטחון פנים בטקס מיוחד לשינויים שחלו במערך הכיבוי בעקבות האירוע, לרבות בתחום האווירי: "רק בעקבות האסון השכלנו לפתח את יכולותינו. הגיע הזמן לטייסת כיבוי לאומית"

קרוב לאלף בני אדם לקחו היום (שלישי) חלק בטקס לציון 8 שנים לאסון השריפה בכרמל, שבו נספו 44 בני אדם. בין הנואמים היה השר לביטחון פנים גלעד ארדן שהתייחס בין היתר למערך הכיבוי ולשינויים שחלו בו בשנים שחלפו מאז האסון. הטקס נערך באנדרטה לנספי האסון, סמוך לקיבוץ בית אורן.

 

 

"חשבתי רבות עליכן, משפחות יקרות, נוכח האתגר המורכב שאיתו נאלצנו להתמודד. שריפות במוקדים רבים, מקומות פתוחים. זה נכון, אין דבר שדומה או מתקרב לאסון הכבד שקרה כאן. אך רק בעקבותיו השכלנו לפתח את יכולתנו ואת יכולות המשרד. עמדנו בגבורה, והכוחות השתלטו על כל השריפות ללא כל נפגעים בנפש", אמר.

 

בהתייחסו למערך האווירי, ציין ארדן את החלפת המסוקים המשטרתיים במסוקים חדשים, שלחלקם יכולות כיבוי והטסת כבאים: " טייסת הכיבוי הגיבה לאלפי אירועים ומאות הזנקות. רק מתחילת השנה מדובר על כ- 2500 גיחות ועל 125 שריפות שטופלו מהאוויר".

גלעד ארדן טקס לזכר הורגי אסון הכרמל בקיבוץ בית אורן (צילום: גיל נחושתן)
"אסון כבד שאין דומה לו". השר ארדן(צילום: גיל נחושתן)

טקס לזכר הורגי אסון הכרמל בקיבוץ בית אורן (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)
"אני חושב שהגיע העת לבחון את שיטת הפעלת טייסת הכיבוי האזרחית. הגם שאני מלא הערכה לפעילות הטייסת, הגיעה העת שלמדינת ישראל תהיה טייסת כיבוי לאומית משלה. בכך יורחב גם מנעד פעילויות הטייסת למצבי שגרה וחירום שונים, ותהיה למדינת ישראל מקבילה של חיל אוויר למשימות ביטחון פנים כמו במדינות המפותחות בעולם", הוסיף.

טקס לזכר הורגי אסון הכרמל בקיבוץ בית אורן (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

טקס לזכר הורגי אסון הכרמל בקיבוץ בית אורן (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

טקס לזכר הורגי אסון הכרמל בקיבוץ בית אורן (צילום: גיל נחושתן)
(צילום: גיל נחושתן)

 

רב סרן חן מלכה, אחיו של כלאי אוריאל מלכה ז"ל, דיבר בשם המשפחות השכולות: "כאבנו הוא כאב עצום מנשוא. זיכרון יקירינו לא מש מאיתנו, וחסרונם מוחשי, בכל יום ויום. עלינו לזכור תמיד כי עלינו לשאת את דגל האחדות אשר אפיין את יקירנו. האש המכלה לא הבחינה בין דת, גזע ומין. היא לקחה אותם כמקשה אחת, כאשר הינם מאוחדים. כוחם היה באחדותם".

 

אסון השריפה בכרמל אירע בדצמבר 2010, בנר הראשון של חנוכה. שריפה שפרצה כתוצאה משימוש של נערים בנרגילה באזור עוספיה, התפשטה בשל היובש ובתוך זמן קצר בערו אלפי דונמים של יערות אורנים באזור.

 

בעת פעולות הכיבוי הוחלט לפנות את כלא דמון, ובין השאר נשלח אוטובוס מלא בחניכי קורס קצינים של השב"ס לסייע בפינוי המתחם. במהלך הנסיעה במעלה כביש 721, לפני בית אורן, נקלע האוטובוס למלכודת אש. כל 37 נוסעי האוטובוס נספו, וכן נהג האוטובוס, שלושה קציני משטרה שנקלעו אף הם למקום וניסו לסייע לסובב את האוטובוס, שני כבאים ונער שהתנדב בצופי האש.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
טקס לציון אסון הכרמל
צילום: גיל נחושתן
מומלצים