שתף קטע נבחר

שביתת הנשים צוברת תאוצה: שורת עיריות אישרו לעובדות להיעדר ביום שלישי

חיזוק משמעותי ליוזמה שמארגנת קואליציית "דגל אדום" המונה יותר מ-50 ארגונים פמיניסטיים בישראל. עיריות תל אביב, חיפה, רמת גן, בת ים, מודיעין ואור יהודה יאפשרו לכל עובדת שתרצה לשבות ביום שלישי במחאה על רצח נשים לעשות זאת על חשבון העירייה

היוזמה לשביתה במחאה על התגברות מקרי רצח נשים צוברת תאוצה. עיריות תל אביב, חיפה הודיעו הערב (שבת) על תמיכה במחאת הנשים, המתוכננת ליום שלישי. המשמעות היא שכל עובדת שתרצה לשבות ביום זה תוכל לעשות זאת על חשבון המעסיק, כך שלא ינוכה עבורה שכר או יום חופש בשל כך. גם עיריות באר שבע, רמת גן, בת ים, גבעתיים, נתניה, דימונה ומודיעין הודיעו כי יתמכו במחאה וייאפשרו לעובדות לשבות.

 

מחר ומחרתיים יתקיימו אירועי מחאה וחלוקת סטיקרים וכרזות ברחבי הארץ. בשלישי מתוכננים עשרות מוקדי מחאה בכל הארץ ואירוע מחאה מרכזי בתל אביב בשעה 19:30.

מפגן מחאה אלימות נגד נשים מול מגדלי עזריאלי בתל אביב (צילום: מאור מקסימוב)
מחאה נגד רצח נשים מול מגדלי עזריאלי בתל אביב(צילום: מאור מקסימוב)

בנוסף, תשע רשויות מקומיות ערביות כי יאפשרו לעובדותיהן לשבות, מלבד בבתי הספר. הרשויות הן טמרה, ג'לג'וליה, טירה, טייבה, קלנסווה, כפר קאסם, סכנין, כפר ברא ועראבה. את השביתה מארגנת קואליציית "דגל אדום", המונה למעלה מ-50 ארגונים פמיניסטיים בישראל.

 

ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, אמרה כי "אני מביעה שאט נפש וזעזוע מאלימות כלפי נשים, ואעשה כל שבידי לעזור לנשים כדי לצאת מהסכנה, ולרתום את כל המסגרות העירוניות הרלוונטיות לשם כך".

 

 

חולדאי ועינת (צילום: גיל נחושתן)
עינת קליש רותם ורון חולדאי מתגייסים למען מחאת הנשים (צילום: גיל נחושתן)
 

הילדה בת ה-12 נרצחה בתל אביב סילבנה צגאיי (צילום: עמית שעל)
האבל על מותה של סילבנה צגאיי בת ה-13 שנרצחה בדרום תל אביב(צילום: עמית שעל)
 

הלוויה יארא איוב (צילום: חסן שעלאן)
הלווייתה של יארא איוב בת ה-16 שנרצחה בגוש חלב(צילום: חסן שעלאן)

עיריית רמת גן הודיעה על הצטרפותה לתמיכה במאבק והמחאה. כרמל שאמה הכהן, שייכנס לתפקידו ביום שלישי הקרוב, מסר: "הנחיתי את מנכ"ל העירייה לאפשר ביום כניסתי לתפקיד לכל עובדות העירייה לשבות. בכל מאבק ומחאה שיהיו לחיזוק מעמד האישה ונגד הדרה או קיפוח, העיר רמת גן תתייצב בחזית ללא היסוס". גם עיריית גבעתיים השכנה מצטרפת ותאפשר לעובדות לשבות.

 

ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, הודיע כי הוא תומך במחאת הנשים שתתקיים ביום שלישי הקרוב. ביבס הוסיף כי העירייה תאפשר לעובדות המפגינות נגד אלימות כלפי נשים לשבות ללא פגיעה בשכרן. גם בעיריית אור יהודה ייאפשרו לכל עובדות העירייה לשבות מבלי שייפגע שכרן. ראש העיר, ליאת שוחט: "האלימות נגד נשים חוצה גבולות וכולנו חייבים להיאבק בכל כוחנו כדי לעצור זאת לפני שנספור את הקורבן הבא. אנו נתייצב מאחורי אותן נשים ונאמר בקול ברור - לא עוד".

 

עיריית ראשון לציון תיקח חלק במאבק. ראש העיר הנכנס רז קינסטליך הודיע כי שוחח הערב עם מנכ"ל העירייה וביקש ממנו לאפשר לכל עובדת שמבקשת לשבות במחאה ביום שבו ייכנס לתפקידו. "כפי שציינו מובילי המחאה, השבוע האחרון היה שבוע קשה במיוחד, שהבהיר עד כמה מציאות חייהן של נשים בישראל היא בלתי נסבלת עוד. נושא האלימות נגד נשים עלה לראש סדר היום הציבורי: שבוע שבו סירבה הממשלה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רצח נשים, שבוע שבו נרצחו שתי נערות. אנחנו מצטרפים למאבק".

 

עיריית גבעתיים הודיעה כי היא תומכת במחאת הנשים. אור-לי ניב סגנית ראש עיריית גבעתיים ומחזיקת תיק הנשים אמרה כי "פניתי לראש העירייה רן קוניק וליו"ר ועד העובדים פיני אדרי וביחד סיכמנו כי העירייה תתמוך בהפגנות ובשביתה. הגיע הזמן שנפעל כחברה בכל דרך אפשרית נגד תופעות אלימות מכל סוג ולא כל שכן נגד אלימות כלפי נשים".

 

עיריית באר שבע הודיעה אף היא כי היא "תומכת במאבק המוצדק והחשוב של ארגוני הנשים ומצטרפת למחאה החריפה, בכל הנוגע לאלימות נגד נשים. עובדות ונשות העירייה יוכלו לשבות ולהביע את מחאתן ללא פגיעה בשכרן. ראוי שכולנו נאמר אמירה חברתית ברורה בנושא", מסר ראש העיר רוביק דנילוביץ'. 

 

ראש עיריית נתניה מרים פיירברג הודיעה על הצטרפות העיר לשביתת הנשים לאור מקרי הרצח האחרונים שאירעו בעיר.

 

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, המשמש בין היתר סגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, יו"ר פורום ערי הפיתוח, יו"ר הרשות לפיתוח הנגב ויו"ר אשכול נגב מזרחי, הודיע כי יאפשר לכל עובדת עירייה לשבות וליטול חלק בהפגנות הצפויות בימים הקרובים וזאת על חשבון העירייה. לדברי ביטון, האלימות כלפי נשים הפכה למכת מדינה ועל הממשלה להקים ועדת חקירה במקביל להכנת תוכנית לאומית להגנה על נשים. "בכוונתי להסתייע ביועצת לענייני נשים העומדת לרשותי על מנת לתרום את חלקי הצנוע במאבק למען מיגור תופעת האלימות, הפיזית והמילולית, אשר פשתה בשנים האחרונות בקרב החברה שלנו", אמר ביטון, והוסיף כי מרכז השלטון המקומי יהיה שותף לכל הצעה או תוכנית שיש בהן לסייע.

 

מתחילת השנה נרצחו 24 נשים, מחציתן ערביות. בחלק מהמקרים המשטרה עדיין לא הגיעה לרוצחים. ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנצור מסארוה, אמר כי "לאור אוזלת היד של רשויות החוק ואוזלת ידם של חברי הכנסת לקדם עמדה ותוכנית למיגור תופעת האלימות, הרשויות המקומיות נוטלות חלק להזדהות עם מאבק הנשים אשר הינן עמוד התווך של כלל החברה. כולי תקווה שאוזלת ידם של חברי הכנסת לא תתבטא בעוד הופעה וניצול ציני של המאבק המוצדק כדי לשרת את צרכיהם התקשורתיים, אשר נהיו בולטים לעין. כלל הציבור מאס בשחקני התאטרון הפוליטי".

 

מארגנות השביתה הסבירו את הסיבה למחאה: "השבוע האחרון היה קשה במיוחד, שהבהיר עד כמה מציאות חייהן של נשים בישראל היא בלתי נסבלת עוד. זה היה שבוע שבו הממשלה סירבה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רצח נשים, שבוע שבו נרצחו שתי נערות - יארא איוב בת ה-16 וסילבנה צגאיי בת ה-13 .שבוע שבו הציבור זועם ודורש פתרונות - והממשלה שותקת".

מחאות הנשים שביתה ()

מחאות הנשים שביתה אוניברסיטת חיפה (צילום: חד
(צילום: חד"ש סטודנטים)

הפגנה בבאר שבע (צילום: תומר ישראל )
הפגנה נגד רצח הנשים בבאר שבע(צילום: תומר ישראל )

מפגן מחאה אלימות נגד נשים מול אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע (צילום:התא הפמיניסטי באוניברסיטת בן גוריון ולוט
(צילום:התא הפמיניסטי באוניברסיטת בן גוריון ולוט"ם)
 

"אנו קוראות לציבור כולו לצאת לרחובות, אנו קוראות לכל הארגונים הציבוריים והחברתיים, החברות המסחריות, התנועות והעסקים להצטרף. זה הזמן להתעורר. יחד אנחנו משפיעות יותר, ויחד נעצור את ספירת הגופות".

 

מארגנות המחאה דורשות את העברת התקציב שהובטח על סך 250 מיליון שקלים עבור תוכנית החירום למניעת אלימות כלפי נשים, ויישום של תוכנית שיקום ציבורית לנפגעות אלימות במשפחה ולגברים במעגל האלימות, תוכניות חינוך והסברה מגיל הגן ושינוי מדיניות מקיף בכל הנוגע לטיפול באלימות במשפחה במשטרה.

 

בתוך כך, עשרות נשים הפגינו היום בנצרת נגד רצח נשים והתגברות הפשיעה ומקרי הרצח בחברה הערבית. בהפגנה שארגנה מועצת הנשים של תע"ל בראשות אחמד טיבי הונפו שלטים נגד רצח נשים ונגד אוזלת ידה של המשטרה באיסוף נשק. מזכ"לית המועצה, סונדוס סאלח, אמרה כי "חייבים להשמיע קול זעקה מול המשטרה וגם מול גורמי הפשיעה בתוכנו. האלימות היא סרטן שיכול להחריב את הקהילה".

 

מחאות הנשים שביתה תיכון
מחאות הנשים בתיכון "הגליל" בנצרת

מחאות הנשים שביתה אוניברסיטת חיפה  (צילום: חד
מחאות הנשים באוניברסיטת חיפה (צילום: חד"ש סטודנטים)

יו
יו"ר מר"צ תמר זנדברג במחאה על האלימות נגד נשים(צילום: סהר אפריאט)

התאחדות הסטודנטים הארצית הודיעה על תמיכה וקראה לעובדות בארגון לשבות כאות הזדהות עם הדרישה לפתרון לאומי מיידי. בנוסף, נציגי ההתאחדות העבירו בקשה לראשי המוסדות האקדמיים ולשאר הגופים במערכת ההשכלה הגבוהה בכדי שאלה יגבו ויעודדו היעדרות סטודנטיות ונשות סגל ביום המאבק. גם כמה חברות מסחריות הודיעו על תמיכה בשביתה, בהן החברות Argus ו-Albert. ממארגנות מחאת הנשים נמסר כי "זה הזמן שלנו לצאת לרחובות ולהשמיע קול. ביום שלישי כולנו שובתות. אנחנו בימים של מפגן כוח נשים גדול ומעורר תקווה ולא נשקיט את הרחוב עד שלא יתייחסו לחיי נשים כנושא בראש סדר העדיפויות הלאומי". מחר בבוקר יתקיימו אירועי מחאה בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע.

 

יו"ר ההתאחדות, רם שפע, אמר כי "זו השעה של ארגונים חברתיים, חברות עסקיות ומשרדים ממשלתיים לעשות כמונו וליצור חזית אחת אל מול מטרה שכלפיה אין מחלוקת, לא מימין ולא משמאל. אלימות היא תופעה שצריך לעקור מן השורש, קל וחומר כשאנו עדים להיקפים הבלתי נסבלים שאליהם הגיעה כשהיא מופנית כלפי נשים".

 

הסתדרות המורים אף היא הודיעה על תמיכה בשביתה, אך יש לכך משמעות הצהרתית בלבד מכיוון שביום שלישי לא יתקיימו ממילא לימודים בשל חופש חנוכה. מהסתדרות המורים נמסר כי "אנו קוראים למקבלי ההחלטות לא להקל ראש בתופעה ולקדם פתרונות מעשיים. הבעיות והפתרונות ידועים ונדרשים לכך משאבים שהמדינה חייבת להקצות. זהו אינו מאבק רק של הנשים בישראל, אלא מאבק על הבסיס הערכי של החברה הישראלית על כל גווניה".

 

בהכנת הכתבה השתתפו איתי בלומנטל, איתי שיקמן, אילנה קוריאל ורענן בן צור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
עינת קליש רותם ורון חולדאי מתגייסים למען מחאת הנשים
צילום: גיל נחושתן
מומלצים