שתף קטע נבחר

בוש הבן פרץ בבכי: "האבא הכי טוב שיש, נתגעגע"

אמריקה נפרדה מהנשיא ה-41, ג'ורג' בוש האב, בטקס אשכבה בוושינגטון. הדגלים הורדו לחצי התורן ובנו, הנשיא ה-43, ספד בדמעות: "אבא אמר שהוא אוהב אותי. עכשיו הוא עם אחותי המתה רובין, אוחז בידה של אמא". טראמפ לחץ יד לאובמה, התעלמות הדדית מהקלינטונים

ארצות הברית הרכינה הערב (יום ד') את ראשה לכבוד הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב, שהלך בסוף השבוע לעולמו. נשיאים אמריקנים, מנהיגי מדינות, מלכים ונסיכים התאספו בקתדרלה הלאומית של וושינגטון, כדי לחלוק כבוד אחרון לנשיא ה-41. בנו ג'ורג' בוש הבן, בעצמו נשיא ארה"ב לשעבר, נחנק מדמעות כשספד לו: "היית האבא הטוב ביותר שיכול להיות. נתגעגע". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו (צילום: רויטרס)
בוש הבן פורץ בבכי לקראת תום ההספד לאביו(צילום: רויטרס)

ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ג'ורג' בוש בהספד על אביו (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו (צילום: AFP)
בוש הבן אחרי הספדו(צילום: AFP)

נאומו הנרגש של בוש הבן חתם טקס רווי פרצי צחוק, שבו סיפרו הסופדים על רגעים משעשעים מחייו של הנשיא המנוח. משפחתו וחבריו של בוש האב הבהירו עוד לפני הטקס כי המטרה היא לחגוג את חייו של בוש האב, שלדבריהם נותר איש חיוני, אופטימי ואוהב אדם עד יומו האחרון.

 

"בגיל 85, תחביב מועדף של אבא שלי היה יציאה לשיט באוקיינוס האטלנטי, בעוד סירות השירות החשאי מתאמצות לעמוד בקצב", סיפר בוש הבן בהספדו. "בגיל 90 הוא קפץ ממטוס. כשהיה בן יותר מ-90 היה לו עונג גדול כשחברו ג'יימס ה' בייקר הבריח בקבוק וודקה לחדרו בבית החולים". בוש הבן הסביר כי אחת הסיבות לכך שאביו ידע למות כשהוא צעיר ברוחו ומעריך את החיים, היא שפעמיים כמעט מצא את מותו בגיל צעיר.

משמר כבוד ליד ארונו של גורג' בוש האב נשיא ארה
ארונו של הנשיא בוש האב מונח בקתדרלה בוושינגטון, הערב(צילום: EPA)

ג'ורג' ולורה בוש (צילום: רויטרס)
הנשיא בוש הבן ורעייתו לורה, הערב(צילום: רויטרס)

ג'ורג' ולורה בוש (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בוש הבן סיפר כי התקשר לאביו לפני שמת כדי לומר לו שהוא אוהב אותו: "המילים האחרונות שהוא אמר על פני האדמה היו 'גם אני אוהב אותך'". הוא העיד ששום אכזבה שנחל אביו לא השתוותה לטרגדיה הגדולה של חייו, מותה של בתו בת השלוש רובין מלוקימיה ב-1953. לדבריו אביו חלם על היום שבו יוכל לחבק אותה שוב, ואף שאחרי מות רעייתו ברברה השנה נותר בוש האב חזק – הוא השתוקק לאחוז שוב בידה של אשתו.

 

"הכנות וטוב הלב שלך יישארו איתנו לנצח", אמר בוש הבן. הוא כינה את אביו "האבא הטוב ביותר שיכול להיות לבן או לבת", ואמר שיתגעגע אליו. "בצערנו נחייך ונדע שאבא מחבק את רובין ואוחז שוב בידה של אמא".

 

ג'ורג בוש האב (צילום: AFP)
גם מי שלא הצביע לו בא לחלוק כבוד. הנשיא המנוח(צילום: AFP)
 

טקס אשכה ג'ורג' בוש האב (צילום: AFP)
העברת הארון לקתדרלה הלאומית(צילום: AFP)

טקס אשכה ג'ורג' בוש האב (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

גורג' בוש ולורה בוש (צילום: AFP)
ג'ורג' בוש הבן ורעייתו לורה(צילום: AFP)

טקס אשכה ג'ורג' בוש האב (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

בוש הבן הגניב סוכריה למישל

בטקס בוושינגטון השתתפו הנשיא דונלד טראמפ וארבעת הנשיאים לשעבר שעודם בחיים – בוש הבן, ביל קלינטון, ברק אובמה וג'ימי קרטר. עם הגיעו לטקס לחץ טראמפ את ידו של יריבו המר ברק אובמה, ובני הזוג טראמפ התיישבו לצד הזוג אובמה, כשהגברת הראשונה מלניה חוצצת בין בעלה לבין הנשיא לשעבר. מישל אובמה בירכה את טראמפ ב"בוקר טוב" כשלחץ את ידה. טראמפ לא לחץ ידיים עם הילרי קלינטון ובעלה ביל. הוא התעלם מהם והם התעלמו ממנו.

ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
היריבים המרים טראמפ ואובמה לוחצים ידיים בטקס(צילום: רויטרס)

מישל אבומה ודונלד טראמפ (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
מלניה באמצע: בני הזוג טראמפ לצד הזוג אובמה(צילום: רויטרס)


בשנים האחרונות הספיק טראמפ להכעיס את בוש האב כשתקף את בנו הנשיא ג'ורג' בוש הבן ואת בנו האחר ג'ב בוש, שהתמודד מולו בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ב-2016. היום, לקראת הטקס, כתב טראמפ בטוויטר: "מצפה להיות לצד משפחת בוש. זו לא הלוויה, זהו יום של חגיגה עבור אדם גדול שניהל חיים ארוכים ויוצאי דופן. נתגעגע אליו!". אתמול נפגשו טראמפ ורעייתו מלניה עם משפחת בוש למשך כ-20 דקות.

 

בטקס הערב השתתפו גם מלך ומלכת ירדן, הנסיך הבריטי צ'רלס, נסיך בחריין, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא פולין ונציגים ממדינות נוספות. את ישראל ייצג בטקס שר האוצר משה כחלון. לצד שועי עולם השתתפו בטקס גם אנשים מהשורה, בהם מייק לאבג'וי, חשמלאי ושיפוצניק שעבד בבית הקיט של בוש במיין מאז 1990 וסיפר כי נדהם לגלות שהוא מוזמן לטקס וכי הדבר נגע ללבו.

ברק אובמה, מישל אובמה, ביל קלינטון (צילום: רויטרס)
הקלינטונים ובני הזוג אובמה(צילום: רויטרס)

ארונו של ג'וג' בוש האב (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

טקס אשכבה ג'ורג' בוש האב (צילום: EPA)
טקס האשכבה בקתדרלה(צילום: EPA)

רגע חביב נרשם לפני הטקס, כשבוש הבן נראה מניח דבר מה בזריזות בידה של מישל אובמה, כנראה ממתק או סוכריית מציצה נגד שיעול. בהלווייתו של הסנאטור ג'ון מקיין בקיץ האחרון נתן בוש סוכריה נגד שיעול לגברת אובמה, ונראה שהפעם ביקש לחזור על המחווה. בני הזוג אובמה השיבו לו בחיוכים.

 

בטקס ספד לבוש האב גם ההיסטוריון ג'ון מיצ'ם, שאמר כי בוש היה "המגן שלנו בזמנים קשים". הוא סיפר על רגעים משעשעים מחייו של בוש, והזכיר כיצד פעם אחת, כשפגש מצביעים פוטנציאליים בחנות כלבו, לחץ בטעות יד לבובת ראווה, ובמקום לשקוע במבוכה סינן בבדיחות הדעת: "לך תדע". מיצ'ם הוסיף כי הקו שהנחה את בוש האב היה: "תאמרו את האמת. אל תאשימו אנשים. תהיו חזקים. עשו כמיטב יכולתכם. נסו בכל מאודכם. סלחו. התמקדו במטרה".

 

 

דמוקרטים ליד הארון: "היה איש טוב"

אתמול חלקו אלפים כבוד לבוש כשעברו על פני ארונו בוושינגטון. הסנאטור לשעבר בוב דול, עמיתו של בוש במלחמה, בשלום ובמאבקים פוליטיים, קם מכיסא הגלגלים שלו והצדיע לידידו הוותיק, שבעבר היה גם יריבו.

משה כחלון בטקס האשכבה לג'ורג' בוש האב ()
שר האוצר משה כחלון בבואו לטקס האשכבה לבוש האב

קהל חולף על פני ארונו של ג'ורג' בוש האב (צילום: gettyimages)
הצדעה אחרונה לנשיא המנוח, אתמול בקפיטול בוושינגטון(צילום: gettyimages)

טקס הצבת ארונו של ג'ורג' בוש האב בקפיטול (צילום: Getty Images)
הנשיא טראמפ ורעייתו מלניה חולפים על ארונו של בוש ביום שלישי(צילום: Getty Images)

כעת, אחרי טקס האשכבה בקתדרלה, תוטס גופתו של הנשיא המנוח ליוסטון, שם תונח בכנסייה כדי שהקהל הטקסני יוכל לעבור על פניה ולחלוק לו כבוד אחרון. מחר ייטמן הנשיא בוש האב בחלקה של משפחתו בחצר הספרייה הנשיאותית באוניברסיטת טקסס A&M. הוא ייטמן לצד רעייתו ברברה בוש, שבאפריל השנה הלכה לעולמה אחרי 73 שנים שבהן הייתה נשואה לו, ולצד בתם רובין בוש, שמתה לפני 65 שנה.

 

בארה"ב מצוין היום יום אבל לאומי לכבוד בוש, והנשיא טראמפ הורה לסגור את משרדי הממשלה הפדרליים. במוסדות הציבור הורד דגל ארה"ב לחצי התורן, והוא יישאר כך 30 ימים.

 

כפי שעשה ברגעים משמעותיים בחייו, גם במותו איחד בוש רפובליקנים ודמוקרטים. בוושינגטון עמדו בתור לארונו גם מי שמעולם לא הצביעו עבורו, והם הסבירו שבוש ניחן ביושרה ובחן שראויים להיזכר. "באתי כאן כדי לחלוק כבוד", הסבירה ג'יין הרננדז, רופאה בגמלאות. "לא הייתי מעריצה גדולה של תקופת הנשיאות שלו, אבל בסך הכול הוא היה איש טוב וכן שעבד ממש קשה ועשה כמיטב יכולתו".

הכלב של ג'ורג' בוש האב ליד הארון שלו ארה
כלב הנחייה סולי ליד ארונו של הנשיא בוש, השבוע

סולי כלב הנחייה של ג'ורג' בוש האב ו ביל קלינטון ()
הנשיא קלינטון עם בוש האב וכלב הנחייה סולי

כלב הנחייה של בוש, סולי, שריגש השבוע רבים כשצולם שוכב ליד ארונו, ניצב לידו גם אתמול. הכלב ליווה את בוש בחודשיו האחרונים, מאז מותה של ברברה בוש באפריל.

 

נציג ישראל בטקס האשכבה, שר האוצר משה כחלון, אמר הערב בהגיעו לקתדרלה: "בוש היה מגדולי ידידינו. הייתה לו תרומה אדירה לקשרים המצוינים שיש לנו עם ארה"ב, ולא נשכח לעולם את תרומתו בהעלאת יהודי ברית המועצות ויהודי אתיופיה לישראל. לבנו עם העם האמריקני, שאיבד את אחד מהאנשים החשובים והיקרים לו".

 

מסדאם עד קלינטון

בוש נולד במילטון שבמדינת מסצ'וסטס בשנת 1924, אך את מרבית שנות ילדותו עשה בגרינוויץ' שבמדינת קוניטקט. משפחתו היתה אמידה למדי והשתייכה למעמד הגבוה. אביו פרסקוט בוש כיהן כסנאטור מטעם המפלגה הרפובליקנית בין השנים 1952 ל-1963 ונחשב לאיש האגף המתון במפלגה. אמו דורותי הייתה נצר למשפחת תעשיינים אמידה ממדינת מיזורי. 

ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס (צילום: דוד רובינגר)
בוש עם שמעון וסוניה פרס בביקור בירושלים ב-1986(צילום: דוד רובינגר)

לפני כהונתו כנשיא היה בוש סגנו של הנשיא רונלד רייגן במשך שתי כהונות. בוש האב הוביל את ארה"ב למלחמת המפרץ הראשונה והוא הנשיא האחרון – נכון לעכשיו – שלא הצליח להיבחר לכהונה שנייה. בשנותיו האחרונות חי ביוסטון שבטקסס ובקנבנקפורט שבמיין. בנו כיהן כנשיא ארה"ב בשנים 2009-2001.

 

עם היבחרו לנשיאות עסק בוש האב בעיקר בענייני חוץ, ונעזר רבות בשר החוץ שלו ג'יימס בייקר. נושא מרכזי בתקופת נשיאותו היה קריסת המשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה והתפוררות ברית המועצות שהביאו לסיום המלחמה הקרה. לאחר פלישת עיראק לכוויית ב-1990 כונן בוש קואליציה בינלאומית נגד סדאם חוסיין וניהל את המלחמה נגדו - מלחמת המפרץ הראשונה, עד ליציאת צבא עיראק מכוויית. עם תום המלחמה פעל לכינוסה של ועידת מדריד בקיץ 1991. תכלית הוועידה הייתה ליצור סדר חדש במזרח התיכון ולהביא להסדר הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי.

ג'ורג' בוש האב עם יצחק שמיר (צילום: דוד רובינגר)
עם ראש הממשלה יצחק שמיר ב-1991(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב בכותל (צילום: רויטרס)
נושק לכותל המערבי ב-1986(צילום: רויטרס)

לאחר תקופת נשיאות אחת נוצח בוש האב בבחירות על-ידי המועמד הדמוקרטי ביל קלינטון. עם תום כהונתו שב עם משפחתו ליוסטון. בינואר 2011, 20 שנה אחרי שהורה לצבאו לתקוף בעיראק, אמר בוש האב כי הוא אינו מצטער על כך שמלחמת מפרץ הראשונה הסתיימה ללא הפלת משטרו של סדאם חוסיין.

 

בוש הסביר אז כי למרות הרצון להפיל את סדאם, "לא יכולנו לפעול בצורה אחרת", משום שפעולה כזו הייתה מסכנת את ארה"ב באיבוד התמיכה של מדינות רבות שהצטרפו לקואליציה שנבנתה כדי לסלק את צבא עיראק מכווית, שאליה פלש. לדבריו, לא הדחת סדאם הייתה מטרת המבצע - אלא שחרור כוויית.

 

חודש לאחר מכן העניק לו הנשיא ברק אובמה את "מדליית החופש", העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארצות הברית. "הענווה וההגינות שלו משקפות את הרוח האמריקנית באופן הטוב ביותר", אמר אז אובמה.


פורסם לראשונה 05/12/2018 17:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בוש הבן פורץ בבכי
צילום: רויטרס
מומלצים